• Mamman76

Gravid efter utomkveds?

När blev ni gravida efter x-operation? Tog ni bort någon äggledare? Vad sa era gyn.läkare om era chanser med bara en äggledare?

Opereradesakut för ca 1v sen och de tog bort en äggledare. Känner sorg, hopplöshet och orättvisaGråter. Någon med en solskenshistoria om bebis efter en x op.?

• Svar på tråden Gravid efter utomkveds?
  • Supers
    Mamman76 skrev 2011-05-22 19:11:26 följande:

När blev ni gravida efter x-operation? Tog ni bort någon äggledare? Vad sa era gyn.läkare om era chanser med bara en äggledare?

Opereradesakut för ca 1v sen och de tog bort en äggledare. Känner sorg, hopplöshet och orättvisaGråter. Någon med en solskenshistoria om bebis efter en x op.?

Hej, känner med dig. opererades för en månad sedan och var tvungen att ta bort vänstra äggledare.
    Läkarn sa till mig att det bar var att börja försöka så fort man känner sig ok i buken och givetvis att mensen ahr kommit. Han sa att jag fortfarande kan bli gravid, men han sa inte hur stor chanserna är...bar aatt jag måste ta kontakt med läkare så fort jag misstänker att jag är gravid igen.

Jag väntar på min mens nu,  men jag tror vi vill vänta ett litet tag även om vi vill ha barn båda två.
    Jag vet precis hur du känner dig, man känner sig värdelös o det känns som om det aödrig kommer funka igen.
    Jag har en kompis kompis vars ena äggledare togs bort och hon har i dag 2 barn Glad så det funkar ju..men jag tror att oron kommer finnas där ännu mer om man blir gravid igen..tyvärr..men då är det jusom sagt skönt att ha läkaren med sig från start.

Hopps du mår lite bättre idag, det går upp och ner med just alla känslor.....jag gråter en skvätt då & då..men jag tänker inte ge upp & det ska inte du heller.

Stor KRam till dig.
  • Betty86

Har en solskenshistoria kan man väl säga. Fick ett  X i oktober förra året som opererades bort i början av november. Innan op trodde läkarna att dom skulle bli tvugna att ta bort den äggledaren som den hade fastnat i eftersom det såg så illa ut på bilderna. Men dom lyckades undvika detta och jag fick ha den kvar.
    På julafton reagerade vi, jag och min sambo på att jag vart illamående under en längre period, är ju inte jättekonstigt med tanke på allt godis man äter runt jul. Men vi tog ändå och köpte ett gravtest, tänkte att hcg-värdet var precis på gränsen sist jag kollade det efter op. Kunde ju vara så att det fanns ngn rest kvar.
    Testet visade positivt på annandagen. Den 27:e ringde jag och bokade tid för ett tidigt ul så vi kunde se om det var den gamla graviditeten som spökade eller om vi hade prickat rätt. Tydligen hade vi det! Vi fick se ett foster som såg ut som en stor spermie med hjärtat som slog och allting. Enligt ul var vi gravida i vecka 5+5. Det innebar att jag isåfall hade blivit gravid runt den 28 November och alltså haft ägglossning nästan precis efter op. Det allra häftigaste var att bm sa att fostret komfrån den äggledaren som förra graviditeten fastnat i. Nu sitter jag här och är höggravid med en liten pojk i vecka 37.

Så visst finns solskenshistorier. Och vissa råkar få tur. Det gör ont i mig varje gång jag tänker på graviditeten som inte blev av, men jag har en ljus framtid framför mig!

• AKE

Hej på dig!
    Solsken o solsken, men detta har jag råkat ut för iaf... för mig är det solsken!

Förra året, i somras, blev jag gravid och överlycklig då vi hade försökt bli med barn i drygt ett år. På grund av att det tog sån tid tog jag kontakt med privatläkare, då de ordinarie läkarna tycker att man ska försöka ett tag till...Privatläkeren skrev ut pergotime till mig (ägglossningsstimulerande piller) han var lite osäker på om det skedde en ägglossning varje månad på mig då han inte såg en när jag var på besök... fast jag har väldigt regelbunden mens och ägglossningstickan alltid visar smilegubbe 14 dagar efter 1 mensdagen...alltid!
    Så första kuren med pergotime, poof jag blir gravid! Tyvärr med ett missfall i v.6. Större blödning och mådde som jag hade en mensvärk fast mycket värre. Dock gick det över fort.
    Vi fortsatte med pergotime när mensen återställts och detta använde vi flitigt varje månad, hände iiiiingenting.
    Tiden gick, ytterligare ett år hade gått.. vi tog en paus i en månad under hela den tiden då det var mycket annat som hände som krävde mycket tid och ork.
    Men, slutet på maj, då får jag reda på att jag vart gravid igen! Överlycklig! Skulle dessutom gifta mig 8 juni så tyckte det var en perfekt tid med en överraskning till familjen...För hade allt gått som det ska, hade jag gått förbi den första trimstessen (12v) på bröllopet! Men nej... i v 8+7 får jag döont i magen, på jobbet! Akut opererades bort det lilla embryot som satt i äggledaren. Hela äggledaren opererades bort :( Det var hemskt jobbigt och efter detta kände jag att allt gick åt helvete.. det kommer aldrig att funka! (fast läkaren sa till mig att det behövs bara en äggledare, man blir ändå inte gravid genom två samtidigt!) Jag tappade hoppet lite och ville skita i allt... Pergotime skulle jag strunta i tills jag verkligen kände att jag var 100% återställd.
    Alltså opererades jag några v innan bröllopet...
    I förrgår... drygt två månader efter bröllop, två och en halv efter operation, får jag ett plus på stickan! (Eller ett GRAVID digitalt) ... Utan pergotime, utan någon vidare ansträngning direkt skulle jag vilja påstå. Jag är just nu bara i v 5, men är galet lycklig över att det gick!!! Det giiiiccckkk!! Det är inte omöjligt någonstans!! Det kan ske vad som helst nu, men jag är så lycklig att det gick att bli gravid, bara sådär! Jag är inte rädd för missfall nu, hellre missfall än ett x till... för då är det rätt kört att bli gravid naturligt igen... Försöker ringa till gyn, men deras jäkla telefontid för dagen är visst slut.. får ringa imorgon på morgonen och be om tidig hjälp, då jag bara har den här äggledaren kvar och vill gärna behålla den.

Så min slutsats är väl att psyket gör rätt mycket, slappna av är det bästa, fast det är lättare sagt än gjort. En äggledare kan vara lika bra som två, då har man bara en äggledare som fångar upp, inte två som behöver slåss om det! Det går det går det går!!! Jag hoppas det håller i sig nu bara, hade ju vatt trevligt för omväxlingens skull :) Kram o lycka till!

Svar på tråden Gravid efter utomkveds?