• Kallie

Kan jag ha PCO/PCO-S? Ni som kan!

Hej!

Jag börjar fundera om jag kanske har PCO-S. Jag har haft problem med akne, är nu 35 år, sen jag var 16 år. Det har blivit bättre med sedvanliga akne behandlingar (ej anv. roaccutan) men har fortfarande problem främst på pannan.

Nu så försöker jag bli gravid och verkar inte ha lätt för att bli det. Har väl inte gjort så många försök än.
    Jag har haft ganska regelbunden mens i över 20 år. Har haft perioder där det har strulat lite och då haft menscyklar runt  25-38 dgr. Hänt att det har hoppat över ngn månad. Men de senaste åren (3-4 år tillbaka) så har menscykeln varit mellan 28-35 dgr. Jag vet att jag kan få längre mens cykel när jag motionerar och äter för dåligt. Eller ngn annan form av stress på kroppen.

Jag är normalviktig (54 kg, 165 cm) nu. Har varit överviktig (runt 80 kg under en period) men började gå ner i vikt för över 10 år sen och har hållt min nuvarande vikt i över 5 år. Har inga problem med blodsockert.

Har ibland mellanblödningar, ca en vecka innan mensen kommer. Nu när jag försöker bli gravid har mensen blivit mer regelbunden men får oftare och mera mellanblödningar från ägglossningen fram till mensen börjar. Missfall? Om jag nu har ägglossning. Jag har iallafall LH-stegring runt dag 15. Testar varje månad med ägglossningstester och det är bara under en dag jag har positivt ägglossningstest (clear blues).

Jag vet inte om det är vanligt med mensvärk vid PCO/PCO-s. Men jag har haft problem med mensvärk sen jag var 18 år och som har blivit värre med åren.
    Om jag har förstått rätt så borde man ha ägglossning om man får mensvärk.
    En till sak som får mig att fundera på pco är att jag har några mörka, långa hårstrån under hakan och runt bröstvårterna. Lätt förhöjd testosteron kanske?

Nu blev det ett långt inlägg men jag hoppas att någon kan ge mig svar.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Kan jag ha PCO/PCO-S? Ni som kan!
  • MattiasFru

Nu är jag inte jätteinsatt när det kommer till sjukdomen, men jag har två vänner i min närhet som har det. Och ingen av dom har mens, eftersom att dom inte har ägglossning. Så att du har regelbunden mens tycker jag talar ganska starkt emot det. Att du dessutom är normalviktig och sen några mörka hårstrån gör ingen höna så att säga så nej, jag tycker inte efter vad jag kan om sjukdomen att det låter som om du har det alls.

• rky

Hej!

Jag tycker verkligen att du ska gå till gyn och kolla upp det.
    PCO är ju bara ett sätt att se ut, alltså ett sätt för äggstockarna att se ut. Och det syns oftast ganska lätt på ett vul.
    Och skulle du ha PCO-s så kan det ses med ett enkelt blodprov.

De flesta med PCO-S har olika symtom och till grad, så det är svårt att avgöra utan blodprov och undersökning. 

• soralen

Jag har lätt PCO. 
    -PCO-äggstockar
    -Balansen mellan FSH/LH är onormal
    -Akne
    -Kraftig mensvärk

Däremot har ja inte PCO-S. För att få den diagnosen måste man ha höga testosteronvärden. Det är även vanligt att man är överviktig och har kraftig hårväxt. Alltså, mina testosteronvärden är normala, jag är mer underviktig än normalviktig och min hårväxt är normal.

Boka tid hos en gyn. De kommer att göra ultraljud på dina äggstockar och sedan ta blodprover! Lycka till! 

• soralen

Glömde säga att jag även alltid haft oregelbunden mens (ca 2-3 ggr per år)

Svar på tråden Kan jag ha PCO/PCO-S? Ni som kan!