• MammaLindaa

en fråga angående NAN1 ersättning?

Varför måste man vänta med att låta vattnet svalna till 40 grader innan man häller i pulvret?? & hur kan man veta att det är 40 grader :S

Använda sempers förut och min dotter kräktes för mycket av den så nu ska vi testa NAN1, med semper ska ju pulvret lösas upp i minst 70 grader???

• Svar på tråden en fråga angående NAN1 ersättning?
  • Jenny Hä

Pulvret löser sig bäst i 40 grader, vi har en vattenkokare som man kan ställa på grader somvi först kokade vatten i lät det svalna o sen värmde till 40 grader o sen i med pulver . Hur enkelt som helst .

• Louise89

40 grader är väl lite mer än fingervarmt? Min son får nan och vi värmer vattnet i micron till lagom temperatur och sen i med pulvret bara

• MammaLindaa

Okej, min dotters mage är lite känslig mot bakterier så därför kokar jag vattnet, men då kan man i princip ha kokt vatten i termos under dagen eller ha en tillbringare med kallt vatten i kylen som man värmer i mikron??

• Jenny Hä

Jag skulle inte våga låta bli att koka vatten då det har hänt två gånger på kort tid nu i detta land att folk blivit sjuka av vatten, bebisar e ju så sköra.

• MammaLindaa
    Jenny Hä skrev 2011-05-22 20:31:38 följande:
    Jag skulle inte våga låta bli att koka vatten då det har hänt två gånger på kort tid nu i detta land att folk blivit sjuka av vatten, bebisar e ju så sköra.
    håller med. Jag kokat alltid, men man kan ju ha kokt vatten i kylen och sen värma vattnet i mikro och sen hälla i pulvret.

Men en annan sak jag undrar som ni kanske kan svara på är: När man går över från Semper till NAN så rekomenderar man att använda 50/50, & då är det så att jag hört att NAN blir mer svårsmält om man tillreder i för hög temp, men om man ska tillreda sempers så måste man ju tillreda det i minst 70 grader, hur sjutton gör man? HAH
  • yes79

Anledningen till att man ska blanda Sempers ersättning med 70 gradigt vatten är de följer WHO:s rekommendationer för tillredning av modersmjölksersättning i pulverform på sina förpackningar. Nestlé följer inte WHO:s rekommendationer. Det är skillnaden!

Sedan väljer man ju själv hur man gör och vilka rekommendationer man väljer att följa! Enligt svenska livsmedelsverket så behöver inte vattnet kokas.

• PiPe
    MammaLindaa skrev 2011-05-22 20:35:56 följande:
    håller med. Jag kokat alltid, men man kan ju ha kokt vatten i kylen och sen värma vattnet i mikro och sen hälla i pulvret.

Men en annan sak jag undrar som ni kanske kan svara på är: När man går över från Semper till NAN så rekomenderar man att använda 50/50, & då är det så att jag hört att NAN blir mer svårsmält om man tillreder i för hög temp, men om man ska tillreda sempers så måste man ju tillreda det i minst 70 grader, hur sjutton gör man? HAH
    blandar i 2 olika flaskor och sen blandar du dom samman
  • MammaLindaa
    yes79 skrev 2011-05-22 20:42:48 följande:
    Anledningen till att man ska blanda Sempers ersättning med 70 gradigt vatten är de följer WHO:s rekommendationer för tillredning av modersmjölksersättning i pulverform på sina förpackningar. Nestlé följer inte WHO:s rekommendationer. Det är skillnaden!

Sedan väljer man ju själv hur man gör och vilka rekommendationer man väljer att följa! Enligt svenska livsmedelsverket så behöver inte vattnet kokas.
    Åh okej det hade jag ingen aning om :D
    PiPe skrev 2011-05-22 20:42:49 följande:
    blandar i 2 olika flaskor och sen blandar du dom samman
    Smart ;) haha.
  • Louise89
    MammaLindaa skrev 2011-05-22 20:20:48 följande:
    Okej, min dotters mage är lite känslig mot bakterier så därför kokar jag vattnet, men då kan man i princip ha kokt vatten i termos under dagen eller ha en tillbringare med kallt vatten i kylen som man värmer i mikron??
    Så gör vi. Kokar vatten för typ ett dygn och ställer i kylen
  • MammaLindaa
    Louise89 skrev 2011-05-22 21:07:14 följande:
    Så gör vi. Kokar vatten för typ ett dygn och ställer i kylen
    Perfa :) hihi
  • Louise89
    MammaLindaa skrev 2011-05-22 22:41:47 följande:
    hur länge ska man köra 50/50 osv??
    Jag tror inte du behöver göra det länge. Gör så med några flaskor och sen kan du ju testa om hon enbart kan dricka nan, om hon tycker om det? Vi bytte bara direkt utan att blanda när våran kille var nyfödd. han fick först babysemp när han låg på neo men när vi kom hem bytte vi direkt till nan.
  • inrama81

Jag kokar upp vatten i vattenkokaren och har alltid kallt uppkokt vatten i kylen och när det är dags för mat så kokar jag upp nytt vatten och blandar kallt kyslkåpsvatten med kokhett vatten ungefär 50/50 då blir det ungefär 40 grader, smidigt. Till natten har jag NAN på tetra som jag bara värmer till ättemperatur. Glad

• 201201232

Jag värmer till ättemp i micro eller vattenkokare utan att koka vattnet först. Har givetvis kollat att det kommunala vattnet är parasitrenat, annars skulle jag koka efter de senaste skandalerna. Men i dagsläget väljer jag att tro att vattnet är säkert. Ni som kokar för att vara säkra, tänk på att vattnet måste koka i fem minuter för att döda av eventuella parasiter och bakterier, det räcker inte med att bara koka upp (även om det säkert reducerar risken lite jämfört med att inte koka alls).

Skulle jag koka verkar det smartast att blanda kylskåpskallt med hett. Så gör jag om jag har sparad bröstmjölk i kylen och ska värma den. Då gör jag halva mängden het ersättning och spär ut med kall bröstmjölk. Mycket smidigare än att värma mjölken i vattenbad. :) 

Svar på tråden en fråga angående NAN1 ersättning?