• Druid

Skulle du föredra att Sverige inte var en "mångkultur"?

Tycker du att Sverige ska vara ett så kallat mångkulturellt samhälle, eller skulle du föredra att inte Socialdemokraterna mfl. påbörjade den stora invandringspolitiken på 60-talet?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du föredra att Sverige inte var en "mångkultur"?
  • lykantrophona
    Neod skrev 2011-05-22 17:18:11 följande:
    Vissa talar enbart om ytligheter som olika sorters mat som berikande element, Jag talar om särskiljande grundläggande värderingar. Denna "mångkultur" fungerar säkert men har ingenting med verklig mångkultur att göra. Menar att självklart lär vi oss mycket hela tiden genom influenser utifrån. Om vi inte fick sådana skulle vi antagligen degenerera.  Många har en rent irriterande naiv tro på att allt som har mångkultur att göra handlar om banala saker som mer spännande maträtter, mer färgklickar i folklivet eller mer exotiska affärer att handla i.

Mångkultur som det används i den politiska diskussionen är ett begrepp som beskriver hur det blir när massvis med människor från andra kulturer invandrar och skapar subkulturer med för svenska förhållanden starkt avvikande värderingar inom det svenska majoritetssamhället. Det leder till att sammanhållningen i samhället minskar. och vi får ett mindre tryggt samhälle.

Är tveksam om vi kan få istånd en verklig förändring, i synnerhet gällande de mer värdekonservativa muslimska invandrar grupperna, men det skulle isåfall kräva en fasthet och tydlighet från vår sida snarare än positiv särbehandling, ständigt bejakande av skillnader och konflikträdsla.

Som sagt ahde vi satt stopp på 70 talet ahde problemet varit hanterbart, nu verkar det som saker och ting håller på att spåra ut alldeles.
    Fast folk gnällde ju redan på 60-70-talen på finska, turkiska och grekiska invandrare, som var så "främmande". Det gick rykten om att turkarna odlade potatis i badkaret, eller att deras resturanger var ohygieniska. Man trodde nog inte på att de skulle stanna kvar så länge som de gjorde.

Och se! Invandrarna som kom från även så pass traditionella samhällen som det grekiska har ju numera anpassat sig. De kanske fortfarande är ortodoxa kristna, eller talar grekiska i hemmet, men de har inga problem i att förstå sig på det svenska samhället, tala svenska eller komma överens med andra.

Och på 1600-talet klagades på den stora inströmningen av tyskar till Sverige, och man var rädd för att man i framtiden skulle "glömma svenskan och enbart prata tyska i Sverige!".

Känns det igen?
  • fisförnäm
    lykantrophona skrev 2011-05-22 16:04:45 följande:
    Jag är medborgare i både finland och sverige. Har en finsk förälder och en svensk. Talar både svenska och finska. Så hur är jag inte både och?

Och nej, mångkultur innebär inte att landet är "splittrat". Eller tycker du Sverige led av att ha både finnar, svenskar, judar och samer inom landet under 1700-talet?

För min del kommer individens rätt att få lära sitt språk till sina barn, att få uttöva sin religion och klä sig fritt före alla idéer om att en nation måste ha en "monokultur". För vilka länder har det? Möjligtvis kan det finnas en monokultur i vissa mindre orter, där alla går i samma skola, alla känner varandra osv.

Och nu skulle det röstas om Sverige är bättre som mångkultur eller inte. Och mångkultur definieras inte som att "landet är splittrat och folk bråkar med varandra", utan att för att beskriva ett samhälle som innefattar delar av många olika kulturer. Så som samisk och svensk, eller japansk och ainu.

Så länge landet har funnits har det funnits flera kulturer och etniciteter i Sverige. Och varför skulle inte folk ha rätten att uttöva sin kultur? Att få skapa konst, tala sitt modersmål, uttöva sin religion, fira högtider eller laga traditionell mat?
    Nu är ju förvisso finlandssvenskar och svenskfinländare en kategori för sig men jag skulle ändå vilja påstå att man måste bestämma sig för en nationell identitet. Bor du i Sverige så är sannolikt den svenska identiteteten övervägande.
    Risken är annars att man känner rotlöshet.

Läs den långa TS så ser du vad som åsyftas. "Mångkulturen" innan 60-talet kan knappast jämföras med den mångkultur, med invandring, som är idag.

Riktig monokultur existerar knappst idag, men monokultur behöver nödvändigtvis inte sakna kulturella influenser som kommer utifrån enbart för att det är en monokultur. Se bara på Sverige innan 1975, då riksdagen slog fast att Sverige ska bli en mångkultur.

Poängen är den att världen är redan en fullgod mångkultur som den är. Varför utsätta det för konkurrens som också skapar motsättningar etc?
  • Druid
    Hedebris skrev 2011-05-22 16:06:26 följande:
    sverige hade varit oerhört tråkigt utan invandring. Allt som jag gillar kommer urspungligen från något annat land.

tänk bara på potatisen... Eller pastan.. :) Eller pizza... mmmm... :)
    Ja för utan hundratusentals araber och afrikaner så skulle vi varken ha potatis, pasta eller pizza? Drömmer
  • Isalel

Nej jag tycker viss invandring är bra, men vi måste bli bättre på att ge dom bra förutsättningar för att lyckas!
    Sen tycker jag kulturellt att jag har lite att lära mig av andra kulturer! Tycker det är fint i de kulturer där man tar hand om heeela sin familj, att man tar hand om sina äldre och att hela släkten är med och hjälper till att uppfostra barnen :)

• fisförnäm
    lykantrophona skrev 2011-05-22 17:25:47 följande:
    Fast folk gnällde ju redan på 60-70-talen på finska, turkiska och grekiska invandrare, som var så "främmande". Det gick rykten om att turkarna odlade potatis i badkaret, eller att deras resturanger var ohygieniska. Man trodde nog inte på att de skulle stanna kvar så länge som de gjorde.

Och se! Invandrarna som kom från även så pass traditionella samhällen som det grekiska har ju numera anpassat sig. De kanske fortfarande är ortodoxa kristna, eller talar grekiska i hemmet, men de har inga problem i att förstå sig på det svenska samhället, tala svenska eller komma överens med andra.

Och på 1600-talet klagades på den stora inströmningen av tyskar till Sverige, och man var rädd för att man i framtiden skulle "glömma svenskan och enbart prata tyska i Sverige!".

Känns det igen?
    Blanda inte ihop invandrare och invandring.
    Innan 1975 kom "mångkultur" hit enbart eftersom det fanns en efterfrågan och acceptans från det svenska folket. Dagens mångkultur är däremot påtvingande och enbart det skapar motsättningar som skapar osämjor osv...
  • Jäjd
    Isalel skrev 2011-05-22 18:47:12 följande:
    Nej jag tycker viss invandring är bra, men vi måste bli bättre på att ge dom bra förutsättningar för att lyckas!
    Sen tycker jag kulturellt att jag har lite att lära mig av andra kulturer! Tycker det är fint i de kulturer där man tar hand om heeela sin familj, att man tar hand om sina äldre och att hela släkten är med och hjälper till att uppfostra barnen :)
    Jag tycker vi tar rätt väl hand om våra gamla i Sverige. Det är ju inte det ultimata att hysa in alla gamla och sjuka i sitt eget hem bara för att vård av familjen skulle vara överlägsen professionell sådan.
    Blir ju rätt fina konsekvenser på samhället i övrigt när det går till så...

Personligen skulle jag nog även få krupp om en hel svärsläkt skulle känna sig angelägna att uppfostra barn utklämda av mig.

Men visst är viss invandring bra ;)
  • Isalel
    Jäjd skrev 2011-05-22 18:50:40 följande:
    Jag tycker vi tar rätt väl hand om våra gamla i Sverige. Det är ju inte det ultimata att hysa in alla gamla och sjuka i sitt eget hem bara för att vård av familjen skulle vara överlägsen professionell sådan.
    Blir ju rätt fina konsekvenser på samhället i övrigt när det går till så...

Personligen skulle jag nog även få krupp om en hel svärsläkt skulle känna sig angelägna att uppfostra barn utklämda av mig.

Men visst är viss invandring bra ;)
    Absolut, det är ju självklart beroende på vilken vårdnivå personen behöver hjälp, det kanske inte är optimalt om behovet inte möts upp av kompetens, men man satsar ju ändå rätt mycket på hemsjukvård och om man skulle göra det "mesta" själv så och få stöd med det man inte klarade av så tror jag att många äldre skulle må bättre...
    Måste ju finnas en anledning till att så himla många äldre står på antidepressiva tex. man blir ju inte automatiskt deprimerad av att bli gammal, men däremot om du kanske förlorar en livskamrat och helt plötsligt tvingas umgås med folk du inte valt själv, få din dag upplagd på ett sätt du inte gillar och få mat som du kanske inte tycker smakar som det brukar? Jag håller inte riktigt med att vi tar så god hand om våra äldre alla gånger, tyvärr!

Sen är det ju inte alla som VILL vårda i sin familj, men jag beundrar de kulturer där de gör det :)
  • puss

eftersom frågan nu gäller kultur så är ju det berikande.

I will mustardize you
  • MammaG

Jag har sett inlägg som antyder att "mångkultur" ska tolkas på det sätt som främlingsfientliga använder ordet, som något per definition negativt. I så fall är ju tråden fullkomligt ointressant eftersom  den bara är till för dessa att spy sina fördomar i.
    Tolkar man däremot mångkultur som något positivt, vilket jag gör, så är svaret "Nej, jag skulle inte föredra att Sverige inte var en mångkultur" Kulturer som är öppna för att ta till sig influenser från andra kulturer har större chans att överleva än de som inte gör det.

• MammaG
    fisförnäm skrev 2011-05-22 18:44:50 följande:
    Nu är ju förvisso finlandssvenskar och svenskfinländare en kategori för sig 
    Det är väl förvisso två kategorier för sig?
Svar på tråden Skulle du föredra att Sverige inte var en "mångkultur"?