• Vikso

Barnlängtan och PCO. När ska man söka hjälp?

Hej!

Jag fick för många år sedan diagnosen PCO. Anledningen till att jag sökte läkare då var att jag bara hade haft mens ett par gånger i mitt liv, och då med många månaders mellanrum. Jag har inga andra typiska symptom på PCO. Sedan jag fick diagnosen har jag ätit p-piller, först enbart som behandling.

Nu har jag och min man bestämt oss för att skaffa barn och jag slutade med mina p-piller för en dryg månad sedan. Efter ca 2 veckor utan p-piller fick jag under ca två-tre dagar molvärk i nedre delen av magen och i ländryggen och kände mig kissnödig väldigt ofta. Hoppades på att det var en ägglossning som jag kände av men ägglossningstesterna som jag gör varje dag har hela tiden varit negativa. Har inte heller fått någon blödning. Känner någon igen sig i att ha liknande symptom som alltså inte var ägglossning?

Jag har nu börjat fundera på när man i min situation kan söka hjälp för att trigga igång ägglossningen. Har mycket begränsad förhoppning om att det kommer igång av sig själv. Någon som har erfarenhet kring det?

Tacksam om ni delar med er av era tankar och erfarenheter!

• Svar på tråden Barnlängtan och PCO. När ska man söka hjälp?
  • ettplustack

Antingen så är du gravid eller typ skengravid sådana symptom fick jag också när jag slutade med p-piller.
    Jag har också fått konstaterat pco och fick hjälp med ägglossningsstimulerande tabletter efter ca 10 månader jag har mens men oregelbunden sådan.

Det finns massor av pcos trådar här på familjeliv sök efter dem så hittar du massa liknande i samma situation :)

• mammaNena

du kan nog inte räkna med att få någon hjälp än. kanske när det gått 6 månader om du har tur. beror lite på vem man går till och vad just DEN läkaren tycker om hela situationen.
    Jag har oxå pco och har mens ca 1 gång om året. va lite bättre/jämnare efter jag fick barn för ett år sen, men det avtog mer och mer och nu har jag inte haft nån sen i januari.
    Men jag testade rosenrot och det fungerade inte på mig.
    finns ju en hel drös med andra "hjälp att bli gravid" piller (naturliga), men sen om de fungerar.. jag är tveksam..

• Vikso
    ettplustack skrev 2011-05-20 22:22:02 följande:
    Antingen så är du gravid eller typ skengravid sådana symptom fick jag också när jag slutade med p-piller.
    Jag har också fått konstaterat pco och fick hjälp med ägglossningsstimulerande tabletter efter ca 10 månader jag har mens men oregelbunden sådan.

Det finns massor av pcos trådar här på familjeliv sök efter dem så hittar du massa liknande i samma situation :)
    Nä, gravid kan jag inte gärna vara än. Mina symptom var väl bara nån sorts reaktion på att jag slutade med p-piller.

Hur gick det för dig när du fick ägglossningsstimulerande preparat? Fungerar det som det var tänkt?
  • Vikso
    mammaNena skrev 2011-05-20 22:26:45 följande:
    du kan nog inte räkna med att få någon hjälp än. kanske när det gått 6 månader om du har tur. beror lite på vem man går till och vad just DEN läkaren tycker om hela situationen.
    Jag har oxå pco och har mens ca 1 gång om året. va lite bättre/jämnare efter jag fick barn för ett år sen, men det avtog mer och mer och nu har jag inte haft nån sen i januari.
    Men jag testade rosenrot och det fungerade inte på mig.
    finns ju en hel drös med andra "hjälp att bli gravid" piller (naturliga), men sen om de fungerar.. jag är tveksam..
    Nej, jag förstår att man inte får hjälp direkt. Men har ändå börjat fundera på när det är dags att söka och tänker att man kanske kan få hjälp snabbare om man redan har en diagnos att gå på än om man inte alls vet vad "felet" är.

Så du har alltså lyckats få barn. Fick du nån sorts hjälp eller behandling för att bli gravid?
  • skogstjejen19

Om du inte har mens så ofta typ 2-4 gånger per år, får du nog hjälp fort.
    Kontakta läkare om din mens inte kommer på ett par månader och förklara hur det ligger till.

Jag hade typ aldrig mens max 1 gång per år och jag fick hjälp direkt av läkaren när vi skulle försöka få barn, just pga att jag hade ingen eller väldigt liten chans att lyckas utan hjälp.
    Jag fick pergotime nästan direkt.

Lyckatill 

• Vikso
    lesoth skrev 2011-05-21 00:01:17 följande:
    Om du inte har mens så ofta typ 2-4 gånger per år, får du nog hjälp fort.
    Kontakta läkare om din mens inte kommer på ett par månader och förklara hur det ligger till.

Jag hade typ aldrig mens max 1 gång per år och jag fick hjälp direkt av läkaren när vi skulle försöka få barn, just pga att jag hade ingen eller väldigt liten chans att lyckas utan hjälp.
    Jag fick pergotime nästan direkt.

Lyckatill 
    Tack för ditt svar! Ja, om det inte har hänt något om ett par månader så blir det till att kontakta någon som kan skriva ut hormoner.

Hur gick det för dig med Pergotime-behandlingen?
  • Annelie 76

Du kan ju ta kontakt med dem redan nu så får du klara besked på när du kan återkomma. Du har ju din diagnos och de vet att den kan ställa till besvär. Dessutom brukar det vara kö och det är ju inte helt fel om ni kan ställa er i den redan nu.

• Vikso
    lesoth skrev 2011-05-21 10:30:47 följande:
    Hur det gick för mig är inte väsentligt i just denna fråga. Lyckatill med allt
    Ok. Inte meningen att tränga mig på. Tack för lyckönskningarna!
  • Vikso
    Annelie 76 skrev 2011-05-21 10:34:48 följande:
    Du kan ju ta kontakt med dem redan nu så får du klara besked på när du kan återkomma. Du har ju din diagnos och de vet att den kan ställa till besvär. Dessutom brukar det vara kö och det är ju inte helt fel om ni kan ställa er i den redan nu.
    Tack för ditt svar! Ja, det låter som en bra strategi.
  • dragonesse

Jag har PCO och jag hade nog fått hjälp ganska direkt om jag inte varit överviktig, men jag var tvungen att gå ner till deras krav vilket var bmi 30 innan jag fick hjälp. Dock sammanföll tidpunkterna med varandra, jag nådde målvikt när vi hade försökt ett år! Jag fick pergotime utskrivet och blev gravid på andra behandlingen, har nu en son som snart blir sex månader!

Du har ju redan din diagnos så ring direkt tycker jag. Det värsta som kan hända är ju att du får vänta, eller hur?

(¯`°?.¸ popcorn79.blogspot.com ¸.?°´¯)
  • mammaNena
    Vikso skrev 2011-05-20 22:44:08 följande:
    Nej, jag förstår att man inte får hjälp direkt. Men har ändå börjat fundera på när det är dags att söka och tänker att man kanske kan få hjälp snabbare om man redan har en diagnos att gå på än om man inte alls vet vad "felet" är.

Så du har alltså lyckats få barn. Fick du nån sorts hjälp eller behandling för att bli gravid?
    ja jag har 2 barn. den första tog 4 år, diverse behandlingar och sen när vi gett upp och beställde en sportbil, då va jag gravid i v 8.
    andra försökte vi i 3 år, dels med dubbel pergo i över 1 år, men inget hände. Så efter 3½ år bestämmde vi oss för ivf. fick vänta över sommaren och i augusti 09 gjorde vi ivf:en och det lyckades på första.

Så min historia är ju ingen direkt solkskens historia på det viset att det lyckades den "lätta" vägen med pergo och liknande. Men jag har ju iaf 2 godingar!
  • Barnflickan

Jag tycker också att du skall söka hjälp med detsamma, varför vänta när du vet att du har PCO, men ett tips, sök privat gynekolog så går det fortare och bättre. Lycka till!Glad

• Vikso

Tack så mycket för era svar! Det är värdefullt att höra hur andra tänker kring den här situationen.

Vi ska nu börja leta efter en läkare som man kan höra av sig till. Som flera av er skriver så kan vi ju lika gärna höra av oss direkt. Har ju inget att förlora på det.

• Barnflickan

Säg att ni hållt på ett par månader längre än vad ni har så går det kanske ännu bättre med en tid Flört

Svar på tråden Barnlängtan och PCO. När ska man söka hjälp?