• maria1972

Harry Potter för 7-åring

Hej!
    Är sugen på att läsa Harry Potter för min sjuåring. Han är inte så himla rädd av sig. Har läst Mio min mio utan problem, och har nu läst klart Tam serien. Har inte läst Harry Potter själv så jag är lite sugen. Eller har ni andra boktips??

• Svar på tråden Harry Potter för 7-åring
  • Majsan70

HP är ju superbra. Jag har läst alla böckerna själv o min dotter på 8 år har sett alla filmerna o lyssnat på böckerna som talbok. En klar favorit.

• Millicent

Testa och se. Jag har inte läst dem själv. Barn är så olika. Är det långa miljöbeskrivningar etc och ditt barn har lite sådär med tålamod kanske det kan bli svårt men det kan du väl inte veta förrän du provar.

Ett tips är Jo Salmsons böcker om Alamandrarna och om Tam. De är bra att läsa själv sen också för att de är illustrerade och lite text på varje sida.

• heliora

Det är nog inte så läskigt, iaf inte de första böckerna, däremot kanske han inte kommer förstå allt eftersom boken (den första) är anpassad för 10-13-åringar. Ju längre fram i serien man kommer desto läskigare och vuxnare, bok 7 t.ex är ju läskig t.o.m för vuxna.

• MintMint

Harry Potter passar alldeles utmärkt åt en 7-åring. I alla fall de första böckerna, men barnen växer ju ofta "ikapp" Harry Potter så att säga. Ju större Harry blir, desto "läskigare" blir ju storyn.

• Tangent

Har läst första och andra boken för min pojke när han var ca 7 år. Började även på tredje boken, men den tyckte han var för läskig.
    Min pojke tyckte nog det var lite ansträngande att lyssna på böckerna. jag hoppade över en del beskrivningar.

• Mamma till tre kottar

Det finns så mycket bra böcker och Harry Potter är just bra, men jag har valt att "spara" dem så att de kan läsa dem själva antingen när de är i Harrys ålder eller när de klarar engelska (för de är väldigt bra på engelska).

Ta en tur till biblioteket och be biblotikarien om hjälp att hitta fler böcker i samma genre - då kan ni välja nått som verkar spännande och nytt för er båda.

• Indianica

Prova och läs! Min son som älskar filmerna tyckte nog att det i böckerna var lite för långa miljöbeskrivningar som någon skrev ovan, så vi sparar dem till senare. Men Tanarogböckerna tycker han är jättebra, ett tips om din son gillar Tam-serien, men inte HP

Svar på tråden Harry Potter för 7-åring