• maddelu

Täcke eller filt? Kudde eller ej till nyfödd?...

Hur har ni bäddat åt era nyfödda? Man läser endel om kvävningrisk med täcke tex. Och att man ska ha en relativt "fluffig" kudde första tiden för att huvudet inte ska bli platt?! Ska men sen byta till en plattare kudde när dom börja vänta på dig för att minska kvävningrisken?

Kort och gott....Hur har ni bäddat till era nyfödda? Tips och erfanheter önskas.... Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-20 14:50
    Motivera gärna varför ni "bäddar" som ni gör? =)

• Svar på tråden Täcke eller filt? Kudde eller ej till nyfödd?...
  • norrlandsflicka

Hon sover mellan oss i dubbelsängen. Har en platt kudde för bebisar. Hon är så varm av sig så hon svettas om hon har nåt på sig mer än pyamas när hon sover. Tidigare när det var kallare och hon var mindre så körde vi med fleecefilt.

• lia76

Kudde ska man inte ha till nyfödda... Använder man kudde så finns dte speciella för nyfödda som inte är så höga... går likabra att vika ett örngott...
    Ska de ligga på kudde så ska kudden ligga så den hamnar under skuldrorna på barnet och inte enbart under huvudet eftersom deras nacke inte är utvecklad att ha huvudet på en kudde.

min dotter låg på en enda stor enorm kudde (blev som en madrass för henne) och den sov hon på

(=
  • maddelu
    lia76 skrev 2011-05-20 14:55:22 följande:
    Kudde ska man inte ha till nyfödda... Använder man kudde så finns dte speciella för nyfödda som inte är så höga... går likabra att vika ett örngott...
    Ska de ligga på kudde så ska kudden ligga så den hamnar under skuldrorna på barnet och inte enbart under huvudet eftersom deras nacke inte är utvecklad att ha huvudet på en kudde.

min dotter låg på en enda stor enorm kudde (blev som en madrass för henne) och den sov hon på
    tusen tack för svaret GladVars hämtar du denna informationen ifrån? Jag misstror dig inte men man hör så mycket "åt olika håll", så man vet tillslut inte vad man ska tro på... Förvånad
Svar på tråden Täcke eller filt? Kudde eller ej till nyfödd?...