• JvH

Blir tvingad at sluta med blöjja på 2.5 åring

Hej,
    Hade tänkt att min dotter skulle få sluta med blöjjor när det passade henne, men nu säger "bajssjuksköterskan" på Barn att min dotter inte är förstoppad som vi trott, utan hon håller emot bajset. Det enda som kan råda bot på denna fixidé är att få henne å bajsa på potta eller toalett. Kruxet är att kissa går bra, men hon vägrar släppa ut bajset även på pottan och till slut blir det så hårt igen så vi får ge resulax (vilket vi alla hatar)

Men, vi har två veckor på oss att själva försöka lösa detta, annars skall vi in till barn där sköterskan kommer ge min lilla ett stort lavemang på 125ml Förvånad för att sedan se hur hon beter sej på toan. Jag mår illa bara jag tänker på detta stora lavemang i min lilla tjejs rumpa....

Så nu känner jag stress över att detta måste lösa sej med bajsningen innan vi ska till sjukhuset.
    Har någon varit med om liknande eller har tips?

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Blir tvingad at sluta med blöjja på 2.5 åring
  • Pickeli

Fast tvingad blir du inte, det vet du va? Vad säger dottern själv om bajset?

• Tesso84

Men herregud! Vi har samma problem med vår son.... Som är 4 år!!
    Vi stressar honom inte med detta utan låter det komma när det kommer. Visst är det jobbigt när de blir förstoppade men att tvinga ett litet barn till någon sånt låter inte vettigt i mina öron
    Gör det DU tycker känns bäst för ditt barn.
    Se till att hon emellanåt får i sig någon mat som är lösande (päron) och att hon rör på sig. Med benen i rörelse kommer även tarmarna igång

Lycka till

• JvH

Nä tvingad kanske är å ta i, men det står mellan det å lavemang, å jag tycker det är så synd om henne när vi måste ta till lavemang, hon vill verkligen inte. I en perfekt värld hade jag ju velat vänta med potta tills hon själv vill.

Hon vill gå av pottan å vara i fred när hon ska bajsa (fast hon bajsar ju inte, hon håller emot för kung och fosterland) Förmodligen känner hon att hon inte kan hålla emot på pottan, så därför vill hon gå av.
    Hon har aldrig sagt att det gör ont, hon bara inte bajsar..... 

• N mamma till N

Hej, var tvungen att skriva här då jag verkligen lider med dig. Vår dotter har haft problem med att inte kunna göra nummer 2 i närmare 2 år och vi testade med det mesta. Men avföringsprov visade att det inte berodde på gluten och det var inte laktosen heller, på BVC sa dem (på 3års kontroll nyligen) att det antagligen var psykiskt.
    Hon är nu helt blöjfri på dagarna men bajsar ALDRIG på dagen utan bara på kvällen när vi satt på henne blöja och hon fått sin välling.

Vår räddning var att börja med annan välling, samt en salva som finns på apoteket. Förut bajsade hon 1-2 ggr i veckan nu gör hon det nästan varje kväll. Vi köpte välling för 3åringar fullkorn med någon fruktsmak, är du intresserad så skriv gärna så ska ja kika när ja kommer hem. Kan även se vad salvan heter om du vill, den bedövar liksom lite i rumpan. På BVC sa de nämligen att eftersom det blir en ond cirkel när hon stretar emot och sen när de väl kommer så kan det ju bli små sprickor och göra ont. Innan så skrek hon ju av smärta när hon väl gjorde nummer 2.

Men det ÄR verkligen psykologiskt för nu ber hon om salvan Ibland (man ska inte använda den för mkt) och sen Precis efter jag smörjt henne så tar hon i. Den kan ju omöjligt verka så snabbt men det är som om hon vet att den hjälper och då känns det ok.

Alla barn är såklart olika men kände igen mig så i det du skriver och ville gå lite tips innan ni måste göra nått ni helst inte vill. Jag vet hur ont det gör i hjärtat att se sin lilla ha så ont =(
    För oss hjälpte inte Lactolos, katrinplommon osv utan denna vällingen gjorde verkligen susen.

Och att inte göra det till en stor grej när hon väl bajsar utan bara säga va bra, va skönt då att du fick bajsat!
    Hon är så medveten om allt nu och för typ ett halvår sedan började hon säga "inte säga usch" stackarn då fick man så ont i hjärtat för antagligen har hon sett nån gång kanske att man gjort en grimas eller tom kanske inte tänkt sig för och sagt usch. Så sa hon vid varje blöjbyte sedan en tid så det var som om hon kände sig utlämnad.

Hoppas verkligen att ni får bukt på detta, det känns så skönt när det väl funkar kan jag säga!
    Kämpa vidare och fråga gärna om vad som helst :)
    Styrke kram

• JvH
    N mamma till N skrev 2011-05-20 15:50:18 följande:
    Hej, var tvungen att skriva här då jag verkligen lider med dig. Vår dotter har haft problem med att inte kunna göra nummer 2 i närmare 2 år och vi testade med det mesta. Men avföringsprov visade att det inte berodde på gluten och det var inte laktosen heller, på BVC sa dem (på 3års kontroll nyligen) att det antagligen var psykiskt.
    Hon är nu helt blöjfri på dagarna men bajsar ALDRIG på dagen utan bara på kvällen när vi satt på henne blöja och hon fått sin välling.

Vår räddning var att börja med annan välling, samt en salva som finns på apoteket. Förut bajsade hon 1-2 ggr i veckan nu gör hon det nästan varje kväll. Vi köpte välling för 3åringar fullkorn med någon fruktsmak, är du intresserad så skriv gärna så ska ja kika när ja kommer hem. Kan även se vad salvan heter om du vill, den bedövar liksom lite i rumpan. På BVC sa de nämligen att eftersom det blir en ond cirkel när hon stretar emot och sen när de väl kommer så kan det ju bli små sprickor och göra ont. Innan så skrek hon ju av smärta när hon väl gjorde nummer 2.

Men det ÄR verkligen psykologiskt för nu ber hon om salvan Ibland (man ska inte använda den för mkt) och sen Precis efter jag smörjt henne så tar hon i. Den kan ju omöjligt verka så snabbt men det är som om hon vet att den hjälper och då känns det ok.

Alla barn är såklart olika men kände igen mig så i det du skriver och ville gå lite tips innan ni måste göra nått ni helst inte vill. Jag vet hur ont det gör i hjärtat att se sin lilla ha så ont =(
    För oss hjälpte inte Lactolos, katrinplommon osv utan denna vällingen gjorde verkligen susen.

Och att inte göra det till en stor grej när hon väl bajsar utan bara säga va bra, va skönt då att du fick bajsat!
    Hon är så medveten om allt nu och för typ ett halvår sedan började hon säga "inte säga usch" stackarn då fick man så ont i hjärtat för antagligen har hon sett nån gång kanske att man gjort en grimas eller tom kanske inte tänkt sig för och sagt usch. Så sa hon vid varje blöjbyte sedan en tid så det var som om hon kände sig utlämnad.

Hoppas verkligen att ni får bukt på detta, det känns så skönt när det väl funkar kan jag säga!
    Kämpa vidare och fråga gärna om vad som helst :)
    Styrke kram
    Hej å tack för att du tog dej tid att skriva!
    Är så lycklig, för i förrgår bajsade hon på pottan å har gjort det varje dag sen dess. Hon gick hela dagen naken och satte sej då och då hela dagen tills det till slut på em kom massor i pottan!
    Det är den lyckligaste lilla tjejjen jag nånsin sett. Känns som om hon verkligen fattat vad det handlade om och det har gjort henne så stolt!
    Hon äter mer, är lugnare, gosigare och framför allt så är alla toa/potta besök redan något som är hur naturligt som helst för henne. Hon har blöjja på natten, men helt blöjfri på dagen. Fattar inte att det kunde gå så fort.

Så nu ska vi avboka mötet med "bajssjuksköterskan" och hennes groteska lavemang!!

Ha det gott å tack för att du tog dej tiden!
  • MammaMia88
    JvH skrev 2011-05-23 12:12:00 följande:
    Hej å tack för att du tog dej tid att skriva!
    Är så lycklig, för i förrgår bajsade hon på pottan å har gjort det varje dag sen dess. Hon gick hela dagen naken och satte sej då och då hela dagen tills det till slut på em kom massor i pottan!
    Det är den lyckligaste lilla tjejjen jag nånsin sett. Känns som om hon verkligen fattat vad det handlade om och det har gjort henne så stolt!
    Hon äter mer, är lugnare, gosigare och framför allt så är alla toa/potta besök redan något som är hur naturligt som helst för henne. Hon har blöjja på natten, men helt blöjfri på dagen. Fattar inte att det kunde gå så fort.

Så nu ska vi avboka mötet med "bajssjuksköterskan" och hennes groteska lavemang!!

Ha det gott å tack för att du tog dej tiden!
    Vad härligt att det löste sig!! Var själv ett problembarn som liten, så jag förstår verkligen hur hon kände/känner!

Lycka till och hoppas det håller i sig! 
  • N mamma till N

Vad skönt för er! Det är sån otrolig lättnad när man hittar något som fungerar, det är så hemskt när de har så ont de små liven!
    Lycka till hoppas det går lika bra i fortsättningen Glad

Svar på tråden Blir tvingad at sluta med blöjja på 2.5 åring