• Malin7

Matportioner

Hallå!
    Är det någon som vet om de är ok att börja testa lite smått med matportioner nu när min son är 3 ½ månad. Han blir 4 månader nu exakt den 25 Maj.

Gröt , morot & potaispure ?

Vad jag har hört så är det inge farligt....

men vill höra vad ni på familjeliv säger & tycker & vad ni hade/har gjort :)  

• Svar på tråden Matportioner
  • lotusmamman

Det är inte farligt men det är heller inte behövligt för barnet. Det kommer förr eller senare och man behöver inte ha så bråttom, även om det är roligt när barnet väl börjar med smakportioner. =)
    Jag hade väntat! =)

Besök min blogg! lotusmamma.se/
  • Liinnda1

4 månader är tidigaste man kan börja ge puréer o gröt. men om man hel ammar så rekommenderar de att man börjar vid 6 månader.
    min bebis är 4½ månad nu o han ammas inte, vi tänkte börja lite smått nu när han blir 5 månader.
    märker du att han är mer hungrig att han inte står sig med bara mjölk. så kan du ju börja testa nu när han blir 4 mån.
    :)

• MammaTillOliver

hej.. min son är född dagen innan din bebis =) va skoj. jag började med smakisar för 2 veckor sen eller en o en halv kanske o de går utmärkt. han var så enormt intresserad flera veckor innan och spanade in oss när vi åt och jaa, va allmänt intresserad och då rådgjorde jag med BVC som gav mig klartecken att ge honom.
    först började vi med potatis som vi pureea själv med lite bröstmjölk i men de brydde han sig inte om för de smaka ju bara vatten.
    sen gick vi över till morot/potatis och de va gott och sen blev de majs/potatis och han har även fått fruktpureer som han älskar och häromdagen började jag med gröt =) o till de får han lite lite vatten för dom blir så törstiga.
    ge smakisar om du märker att ditt barn är intresserat =)

Oliver 24/1-2011
Svar på tråden Matportioner