• Marijjasol

Börja skolan tidigare..

Hej!
    Vi har en 4 åring som läser bra och som är väldigt intresserad av skolan och att lära. Hon är klurig och är mogen. Ska vi låta henne börja skolan tidigare? Vilka fördelar/ nackdelar finns det med det?

• Svar på tråden Börja skolan tidigare..
  • Busbellan

Det jag tycker man bör tänka på är att det är minst lika viktigt att vara långt framme när det gäller det sociala. Det är nästan viktigare än kunskapsbiten skulle jag tro.
    Min dotter lläste också vid 4 år, men var absoluten inte äldre rent socialt sett om man jämför med jämnåriga.
    Jag skulle inte valt att låta mitt barn börja ett år tidigare i skolan, sitta still där hinner de med ändå
    Lär sig gör de ju även i förskolan, men på ett sätt som är mer anpassat för mindre barn och som är mindre stillasittande. För även om barnet hamnar i en kllass med en flexibel lärare så är det mycket mer krav på vad barnet ska klara av själv

Mamma till Nora, August och Ella
  • Cia o krabaten

Vår tjej är ockås väldigt intresserad och duktig med bokstäver och skriva och räkna osv osv och skulle helt klart klara skolan tidigare men vi har valt att låta henne börja samtidigt med alla andra, dvs nu efter sommaren.
    Hon ska gå i skolan i så många år iaf så hon kan gott få vara barn så länge som möjligt!
    Däremot så hjälper jag henne hemma med det hon själv är intresserad av och frågar om, men jag pushar och tränar ingenting, hon får be om det.

Jag vet inte riktigt vad fördelen med att börja tidigare skulle vara? 
    Ta studenten 1 år innan, till vilken nytta?
    Bli klar med en högskoleutbildning ett år tidigare? Vad tjänar man på det?

• Jenny76

Min son är också duktig på och intresserad av läsning, räkning, skrivning etc och väldigt framåt socialt. Leker nästan bara med 1-2 år äldre barn.
    Men jag vill ändå inte att han börjar skolan ett år tidigare. Han är född i januari-06 och kommer alltså vara 6½ när han börjar förskoleklass. Bättre att var äldst än yngst tror jag...

• Amazina

Jag började skolan ett år tidigareoch för mig har det varit både bra och dåligt. Bra på det sättet att jag aldrig verkligen känt att jag haft ett "år till godo" och det var rätt skönt under universitetstiden. De negativa aspekterna har dock varit fler... Dels har det funnits faser då jag känt att jag gärna hade velat vara lika gammal som mina klasskompisar. Detta vid t ex konfirmationen, när fotbollslaget skulle sättas ihop och jag egentligen tillhörde 12-åringarna, mina klasskompisar skulle dock spela med 14-åringarna... I trean på gymnasiet då jag inte kom in på uteställena och hade turen att bli 18 strax innan studentdagen! Jag kommer inte låta mina barn börja skolan tidigar eäven om de är rastlösa och mogna både till sinnet och kunskapsmässigt. De ska få leka det året stället.

Svar på tråden Börja skolan tidigare..