• Wolfclaw

När ska barn lära sig om livet?

Alla vi vuxna vet på ett ungefär vad livet kan innebära för oss. Vi har alla gått igenom de faser som våra barn troligen kommer råka ut för på SIN väg grnom livet:
    - svek
    - besvikelse
    - sorg
    - motgångar m.m.

Ska man tro många av de självutnämnda experterna på FL (ni vet själva vilka ni är) får man abolut inte utsätta barn för såna saker. Så när är barn redo att börja ta motgångar i livet?

Kan nämna att i mitt yrke möter jag många som just tagit sitt första steg ut i arbetslivet och vuxenvärlden som inte kan hantera situationer som går emot dem. Utan att vara expert kan jag gissa mig till att de fick aldrig uppleva att saker inte alltid går som man vill, men världen går inte under för det.

• Svar på tråden När ska barn lära sig om livet?
  • Linda1976

Naturligt, allt eftersom.... I lagom takt, efter barnets mognad/ålder.

Att bädda in kidsen i bomull är att göra dem en björntjänst.... 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Hannah76

Fast det är väl oundvikligt att barn "utsätts" för detta? I olika stadier?

• zygoma girl

Tja man behöver ju inte svika sina barn bara för att de ska få prova på direkt. Men att uppleva motgångar, helst anpassade till ålder, är nödvändigt.

Om jag fick välja hade jag inte önskat att mina barn fick uppleva anhörigas och vänners sjukdom och död redan som barn men det har onekligen präglat dem (på gott och ont). Jag hoppas att det har gjort dem mer redo att möta vuxenlivet men hade inte valt det själv.

• lövet2

Jag ser det så här:
    Barn utsätts för motgångar titt och tätt, såvida inte jag är där och "lindar in i bomull". De drabbas av tillräckligt många motgångar utan att jag ska lägga till några extra bara för att härda dem. De flesta svenska barn möter sina första stora motgångar på dagis, och där får de hantera dem själva. Jag, som har valt att ha mina barn hemma, har kunnat stå vid sidan av och vara beredd att hjälpa barnen hantera motgånarna. Inte stå som en mur och skydda barnen alltså, utan att stå bredvid och hjälpa dem i efterhand. Det anser jag vara ett bra sätt att lära dem hantera motgångar!

Sedan börjar skolan, och då gäller det att de klarar sig på egen hand. Svårare problem får de ta med sig hem och ta upp med oss föräldrar, men mindre problem ska de kunna lösa själva. Jag tycker det ger sig själv ganska mycket, så länge man som förälder inser att barnen behöver stöd vid motgångar och inte att man tar över och löser deras problem åt dem.

• Wolfclaw
    Linda1976 skrev 2011-05-18 19:43:57 följande:
    Naturligt, allt eftersom.... I lagom takt, efter barnets mognad/ålder.

Att bädda in kidsen i bomull är att göra dem en björntjänst.... 
    Rätt. Men vet många föräldrar som vänder ut och in på sig för att barnen inte ska bli besvikna om man har bestämt något som inte blir av. Men ibland blir en planerad rolighet inställd. Det är bara att köpa läget. Det man KAN göra är ju att försöka ersätta roligheten med det näst bästa:
    "Regn! Då blev det ingen utflykt med korvgrillning!"
    "Ok, då kan vi ha utflykt i vardagsrummet och steka korven istället." Get my drift?

Vad jag menar är att föräldrar tycks bli helt panikslagna om barnen visar minsta tendenser till att bli ledsna.
  • Wolfclaw
    lövet2 skrev 2011-05-18 20:00:56 följande:
    Jag ser det så här:
    Barn utsätts för motgångar titt och tätt, såvida inte jag är där och "lindar in i bomull". De drabbas av tillräckligt många motgångar utan att jag ska lägga till några extra bara för att härda dem. De flesta svenska barn möter sina första stora motgångar på dagis, och där får de hantera dem själva. Jag, som har valt att ha mina barn hemma, har kunnat stå vid sidan av och vara beredd att hjälpa barnen hantera motgånarna. Inte stå som en mur och skydda barnen alltså, utan att stå bredvid och hjälpa dem i efterhand. Det anser jag vara ett bra sätt att lära dem hantera motgångar!

Sedan börjar skolan, och då gäller det att de klarar sig på egen hand. Svårare problem får de ta med sig hem och ta upp med oss föräldrar, men mindre problem ska de kunna lösa själva. Jag tycker det ger sig själv ganska mycket, så länge man som förälder inser att barnen behöver stöd vid motgångar och inte att man tar över och löser deras problem åt dem.
    Då har du löst det på ett bra sätt. Du agerar inte hönsmamma som jag tror många andra som har sina barn hemma kan göra. Antingen av missriktad välvilja eller för att det helt enkelt blir bekvämare.
  • lövet2
    Wolfclaw skrev 2011-05-18 20:08:34 följande:
    Då har du löst det på ett bra sätt. Du agerar inte hönsmamma som jag tror många andra som har sina barn hemma kan göra. Antingen av missriktad välvilja eller för att det helt enkelt blir bekvämare.
    Jag hade vissa hönsmammetendenser från början, men det löste jag genom att skaffa fler barn. Då fanns inte tid och möjlighet att dadda allihop, utan jag fick nöja mig med den minsta hela tiden ...
Svar på tråden När ska barn lära sig om livet?