• FruSen

Arbetsgivarintyg! Hur lång tid kan det ta?

Slutade min anställning 29 april. Min arbetsgivare skulle skicka intygen på en gång (sa hon då) men jag har fortfarande inte sett skymten av dessa...
    Är det för tidigt attringa och påminna/efterlyssa dessa?

• Svar på tråden Arbetsgivarintyg! Hur lång tid kan det ta?
  • noa

Ring och påminn dem. Det är dina pengar det gäller. Du får inte ett öre förrän din a-kassa har fått alla papper.

• jassikan

Ring, så lång tid borde det inte behöva ta. Har själv skrivit sådana.
    Troligen den som fixar lönerna som gör det så det är bättre att du ringer nu innan det är dags för lönekörningarna.

• Gladskit

Ring! Det är arbetsgivarens skyldighet att skriva ut dem åt dig!
    Men jag vet många som prioriterar ner det eftersom lönekörningen har högre prio, så ibland får man tjata..

• BeaBee

Jag ansvarar för arbetsgivarintygen på min arbetsplats och jag skriver ut dem på en gång så det ska definitivt inte ta så lång tid. Ring och påminn!

• FruSen

Men dra mig baklänges!
    Kontaktade arbetsgivaren för ca en vecka sedan (18 maj) och då löd svaret att de var beställda och skulle skickas snarast.
    Inga har då dykt upp än i alla fall.
    Arbetsgivaren finns inte i samma stad heller så jag kan liksom inte åka förbi och personligen kräva att få dom i handen. Det blir en mycket dyr (flyg)resa...

• jassikan
    FruSen skrev 2011-05-24 19:51:42 följande:
    Men dra mig baklänges!
    Kontaktade arbetsgivaren för ca en vecka sedan (18 maj) och då löd svaret att de var beställda och skulle skickas snarast.
    Inga har då dykt upp än i alla fall.
    Arbetsgivaren finns inte i samma stad heller så jag kan liksom inte åka förbi och personligen kräva att få dom i handen. Det blir en mycket dyr (flyg)resa...
    Hur då beställda? Är det en stor arbetsplats/koncern så att det görs på något huvudkontor eller?
    För trycka blanketter kan man inte beställa längre.
    http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=278

Även om du skulle kunna åka dit och be att få det i handen så skulle du få vänta i några timmar för det är inte gjort på en kvart Man ska skriva in arbetade timmar per månad, ev. övertid och sjukdom/frånvaro etc.
  • Gunneb0

Jag har slutat på ett stort företag och bad om ett arbetsgivarintyg och det har alltid fungerat smidigt tidigare då det var ett antal år sen jag blev arbetslös.

Nu säger löneavdelningen att dom inte kan skriva ut detta förräns slutlönen är satt, dvs månaden efter, jag dubbelkollade detta med två olika personer på lön och båda sa samma sak.

Stämmer detta eller vad gäller, för bara 4-5 år sen var det aldrig några problem få ut snabbt utan att behöva vänta på slutlönen.

• Ztrumpan
    Gunneb0 skrev 2022-07-13 02:43:23 följande:

Jag har slutat på ett stort företag och bad om ett arbetsgivarintyg och det har alltid fungerat smidigt tidigare då det var ett antal år sen jag blev arbetslös.

Nu säger löneavdelningen att dom inte kan skriva ut detta förräns slutlönen är satt, dvs månaden efter, jag dubbelkollade detta med två olika personer på lön och båda sa samma sak.

Stämmer detta eller vad gäller, för bara 4-5 år sen var det aldrig några problem få ut snabbt utan att behöva vänta på slutlönen.

Ska intyget bli korrekt måste sista tidrapportering ha kommit med vilket då som oftast blir till slutlönen där dessutom semesterersättning betalas ut som ska med på intyget. Vi kan såklart skriva ut ett i tyg tidigare men då är det ofullständigt och det vill du väl inte ha? 
    Så ja efter slutlönen är att föredra och helt korrekt att de uppger det, utifrån hur det fungerar hos oss. 
  • November Rain

11 år gammal tråd, så TS borde nog fått AG-intyget för länge sen!

- Man är inte bättre än man gör sig -
Svar på tråden Arbetsgivarintyg! Hur lång tid kan det ta?