• luspudel

Vill inte ta flaskan

Jag har en dotter som snart blir 7 veckor gammal, som jag helammar. Jag skulle önska att hon kunde ta flaskan också, urpumpad mjölk eller ersättning men hon vill inte alls ha flaskan. Hon suger inte utan grejar mest med ungan och ser nästan äcklad ut...

Har testat MAM, Esska, Dr Brown... Ersättning och bröstmjölk. Att ge henne när hon är riktigt hungrig och bara snuttig. Pappan har också testat...

Alltså, det är ju ingen panik så jag tänker inte truga varje måltid precis. Men det vore så skönt att kunna åka iväg bara nån timme ibland, utan att oroa sig för att hon vaknar och är hungrig!

Någon som har några tips? Vilka flaskor brukar vara populära?

• Svar på tråden Vill inte ta flaskan
  • Erki

Min son var likadan, det tog över en månad innan han tillslut bara helt plötsligt åt en hel flaska från att ha totalvägrat innan?
    Jag ammade också men testade lite då o då med flaskan, kanske varannan dag ungefär.
    Olika flaskor provade vi också men det var MAM han fastnade för och dricker fortfarande bara den nu när han är 9 månader.
    Lycka till

• bonaqua

Jag har samma problem här, men min tjej är nu 4 månader och totalvägrar. Hon har vid enstaka tillfällen tagit flaskan men jag antar att det bara var ren tur..
    Det var också MAM hon tog då.

Hur gör man egentligen? Jag vill så gärna att hon ska ta flaskan nu.

Älskade Alicia & Isabella
  • Erki

Vissa barn vägrar tyvärr flaska helt, men ha tålamod och låt henne leka med flaskan lite också, som sagt tog det drygt en månad för mig.
    Gör ett avbrott på en vecka och försök sen igen.

• luspudel

Jag får helt enkelt fortsätta pröva då och då Kollade lite på Timmee Tippee, verkar ju bra men samtidigt känner jag inte för att köpa en ett dussin olika flaskor heller ;-P

• luspudel

Fler tips? Har fått svamp på brösten och det vore underbart om brösten fick vila åtminstone en måltid...

• Tudor 05

jag provade en flaska som heter Avent. den är lite bredare och barnet får mer samma tag som på bröstet (jättebra för att barnen inte ska börja ta fel tag på bröstet sen).
    Den är delvis skapad för kolikbarn, och den var super på min son (som dessutom hade kolik).
    Han tog den första gången 7 dagar gammal, och fortsatte varierat med flaska och amning tills han var 5 månader då jag slutade amma helt.

Har köpt in en sån flaska till nummer två nu också, så det är bara att hålla tummarna att det funkar bra det med!

• Tjohalia

Har du testat drickkopp? Om det bara handlar om ibland och kortare stunder så kan det ju vara ett bra alternativ (som dessutom INTE konkurrerar med amningen) även om det är lite söligt och bökigt de första gångerna man testar (tar ett tag att lära sig rätt teknik så att man inte spiller så mycket).

Flicka 050414 * Pojke 070309
Svar på tråden Vill inte ta flaskan