• Kallfront

Äter dåligt.

Min son på 15 veckor (3,5 månader) har plötsligt börjat äta dåligt. Har ätit ersättning (Hipp) sedan födseln och det har fungerat bra. Nu de senaste veckorna krånglar han med maten och vill inte äta så ofta. På dagarna går det kanske 5-7 timmar mellan målen och han äter max 150 ml (ibland bara 100 ml). Jag försöker ofta ge honom mat efter ca fyra timmar (på inrådan av bvc), men då joxar han mest med flaskan och leker med pipen i munnen. Eller så "låtsas" han äta: det låter som att han suger och sväljer men innehållet minskar inte.

För en månad sedan åt han lätt 150-190 ml även om det också då kunde gå lång tid mellan måltiderna ibland.

Har skrivit ner allt han ätit sedan klockan 23 igår kväll och det rör sig sammalagt om 540 ml på nu 17 timmar. Låter inte det lite för en så pass gammal bebis? Har kompisar som har nyfödda bebisar som äter bra mycket  mer än så...

Han har varit lite sjuk de senaste veckorna, först tredagarsfebern för 2,5 veckor sedan och nu har han varit snorig och nyst (förkyld alltså) i helgen. Påverkar säkert aptiten.

Jag misstänker att han inte går upp så mycket i vikt och vägde honom hemma i morse, då vägde han ca 300 gram mer än för tre veckor sedan (blir ju inte så exakt som på bvc men gav en fingervisning). Tidigare har han gått upp ett par hundra gram i veckan i alla fall, men nu rör det sig alltså om 100 gram per vecka.

Vad är det som händer och behöver jag vara orolig?

• Svar på tråden Äter dåligt.
  • sarsparis

Alla barn har sina perioder då de äter mer eller mindre. Tycker du ska rådfråga bvc. Kanske kan du få komma och väga nån extra gång. Har han dessutom en liten förskylning i kroppen kanske det gör sitt.

Svar på tråden Äter dåligt.