• mia567

Köpa hus i Sverige

Vi står lite vid ett vägskäl i livet. Både jag och sambon är trötta på att hyra bostad och ingen av oss trivs så bra där vi bor. Vi har fått erbjudande att bygga på sambons pappas tomt i det landet vi nu bor i. Det vore ett väldigt smidigt och billigt alternatvi för oss men jag vill helst flytta hem till Sverige. Men då vill vi köpa hus, sambon vägrar flytta om vi inte köper just ett hus.

Men går det att få lån i Sverige när man inte bor där än?
    Jag har varit skriven utomlands (eu-land) i 2 år, varit föräldraledig under den tiden och har planer på att plugga sen. Inga betalningsanmärkningar eller så

Sambon är fast anställd nu med bra lön, ej svensk men har bott ett år i Sverige. Jag är gansk säker på att han får jobb i Sverige fort (han pratar bra svenska), men vi skulle inte flytta innan han får jobb. Ev. annars om rätt hus skulle dyka upp att vi kan köpa  nu och flytta sen när han får jobb.

Vi har 2-300 0000 kr vi skulle kunna lägga i handpenning och vi kan ordna med en borgensman.

Vad har ni för erfarenheter om lån i Sverige när man inte bor där?

• Svar på tråden Köpa hus i Sverige
  • emmisss

Hej! Vilken stad hade ni tänkt fkytta till, och vad får huset kosta?

I sverige har man ju nu ökat kontatinsatsen till 15 % av husets pris! För 300.000 kan ni köpa ett hus för 2 miljoner och sen tillkommer pant brev och lagfart! Inte så många lite större städer som har dom priserna tex i göteborg så kostar ett hus ca 3 miljoner och uppåt!

Har han inget jobb i sverige så får ni inte heller ta lån...så det får han ju fixa först..sen räknar bankerna på om ni klarar en ränta på 7-8 procent!

Ring någob bank i sverige och kolla med dom hur ni kan gå tillväga! Ni kanske måste bo i hyresrätt ett tag innan ni köper hus!?

• Laurentia

Vi är lite i samma situation som ni, vad gäller flytt till Sverige och husköp. Min man är medborgare i det EU-land vi nu bor i. Själv har jag varit folkbokförd utomlands i sju år.

Min man har fått ett bra jobb i Sverige och veckopendlar sedan i januari. För tillfället har jag inget jobb, men jag söker för fullt. Vi är mitt uppe i husköp och familjen flyttar efter i början av juni.

Vi kontaktade ett stort antal banker angående bolån och fick positivt svar från tre av dem, alla stora banker. De löste vår situation genom att ta en internationell kreditupplysning på oss eller genom att be om ett rekommendationsbrev från vår nuvarande bank (där vi har bolån på vårt hus här). Den bank jag haft som yngre och som jag behållt konto i under min tid utomlands nöjde sig med att jag var en känd kund. Samtliga mindre, i vissa fall nischade, banker avslog vår ansökan med hänvisning till att de inte fick upp några uppgifter om oss i kreditupplysningen, eller att vi inte varit folkbokförda i Sverige de senaste sex månaderna.

Vi hade 15% av husets pris plus lagfart och pantbrev i kontantinsats och klarar den ränta de vill att man skall klara på min mans lön. Vår bokalkyl såg alltså bra ut, men det räckte alltså inte för alla banker.

Svar på tråden Köpa hus i Sverige