• Lindax1988

bonusförälder till svartsjuk 6 årig tjej vad göra?

Hej jag och min sambo träffades för ca. 5 mån. sedan.
    Han har en dotter på 6 år snart 7år som blir så svartsjuk om jag tex. går brevid hennes pappa eller om jag sitter brevid honom lr om vi är ute och cyklar på rad och jag cyklar i mitten så blir hon lipig och sur och ger mig jätte sura blickar och ska alltid tränga sig emellan!
    Sen har vi varsinna sovrum och på helgmorgnarna då man äntligen kan sova länge så kommer hon in till vårt sovrum, går upp i sängen och leker osv. då klockan kanske är 7 halv 8 på morgonen.
    pappan säger till henne att gå och leka på sitt eget rum och det gör hon men en halvtimma senare kommer hon tillbaka och allt upprepar sig så att tillslut får vi gå upp.
    När vi väl är uppe så håller hon sig på sitt rum och leker och det kan göra mig lite irriterad.

Vad ska man göra mot denna svartsjuk?
    Och vad ska man göra så att man kan få sova ut på helgerna?
    Någon som sitter i samma sits?

• Svar på tråden bonusförälder till svartsjuk 6 årig tjej vad göra?
  • mamma till tre busungar

Hur länge sedan var separationen från barnets mamma?

Att barn kommer upp i sängen på helgmorgnar är rätt normalt, om än rätt jobbigt. Sju, halv åtta är ju inte extremt tidigt heller....

• CallGirl

Ingen bonusförälder men en bioförälder till ett barn i samma ålder. Det är en tuff ålder för barnet. Många tankar och mycket somhänder i huvudet. Lägg då till att du kommit in i barnets liv på det. Ta det lugnt det går nog över. Även vårat barn är svartsjukt och vill helst vara i mitten mellan oss föräldrar.

och att barnet vaknar tidigt är en del av det som ingår i paketet. Våra barn vaknar tidigt och kommer in till oss på morgonen, går och gör något annat etc. Sen när vi har klivit upp så leker de mer självständigt. jag tror att det är en trygghet för barnet att föräldrarna inte osver. Jag minns själv hur tråkigt det var innan mina föräldrar klev upp på morgonen då jag var liten.

• Lindax1988

Det var snart 5 år sedan så det var ju inte nyligt...
    Jag har ju inga egna barn själv så jag vet inte hur det brukar vara men jag tycker att det har blivit mer och mer det senaste :(

• little mommy

Be pappan styra upp det och förklara bra för barnet.

min dotter är 6 år snart och har en bonus pappa, och jag har gjort honom väldigt delaktig i vårat liv.  dom har dagar bara dom två umgås osv, kanske spelar eller dylikt ihop. och dom kommer jätte bra överäns och jag hade aldrig tillåtit dåigt beteende från varken min dotters sida eller sambons sida. numera har även min 6 åring fått sitt första syskon av mig och sambon. samma där prata om ALLT låt barnet vara delaktig så slipper man små tjafs. allt ska gå att reda ut  

• mamma till tre busungar
    Lindax1988 skrev 2011-05-16 12:09:31 följande:
    Det var snart 5 år sedan så det var ju inte nyligt...
    Jag har ju inga egna barn själv så jag vet inte hur det brukar vara men jag tycker att det har blivit mer och mer det senaste :(
    Vilket ju i så fall kan vara en fas hos barnet! Hur mycket är barnet hos er?

Ibland när våra kommer upp i sängen  och vi egentligen vill ligga kvar så ligger vi och gosar ordentligt en stund så att de verkligen får närhet och då kan de vara nöjda (ett tag iaf).
  • Lindax1988
    little mommy skrev 2011-05-16 12:10:23 följande:
    Be pappan styra upp det och förklara bra för barnet.

min dotter är 6 år snart och har en bonus pappa, och jag har gjort honom väldigt delaktig i vårat liv.  dom har dagar bara dom två umgås osv, kanske spelar eller dylikt ihop. och dom kommer jätte bra överäns och jag hade aldrig tillåtit dåigt beteende från varken min dotters sida eller sambons sida. numera har även min 6 åring fått sitt första syskon av mig och sambon. samma där prata om ALLT låt barnet vara delaktig så slipper man små tjafs. allt ska gå att reda ut  
    okej det låter ju jätte bra :)
    Jag och sambon håller på att skaffa ett syskon till henne så det kanske blir annorlunda med tiden...
  • Ella09

men så är det ju att ha barn träffar man någon som har barn kan man inte förvänta sig att livet blir exakt som innan.. om inte pappan tar sitt ansvar och går upp med sitt barn så får ju du tåla att barnet kommer in till er.. det är ju inte kul att vara vaken ensam.. även om hon är gammal så betyder inte det att hon ska behöva gå upp själv hela tiden..

och svartsjukan tycker jag inte är så farligt eftersom det är något som kan hända även om föräldrarna hade bott ihop om du läser psykologi hos barn så brukar det vara så att flickor dras till sina pappor mer och dem kan även bli svartsjuka på sina mammor t.om och tvärtom hos pojkar.. kommer ihåg när min son var i en period där han inte ville att pappa skulle krama eller pilla på mig detsamma om jag skulle krama en vän eller ngt..  

• Lindax1988
    mamma till tre busungar skrev 2011-05-16 12:12:59 följande:
    Vilket ju i så fall kan vara en fas hos barnet! Hur mycket är barnet hos er?

Ibland när våra kommer upp i sängen  och vi egentligen vill ligga kvar så ligger vi och gosar ordentligt en stund så att de verkligen får närhet och då kan de vara nöjda (ett tag iaf).
    Hon är här varannan vecka
  • Lindax1988
    Ella09 skrev 2011-05-16 12:14:06 följande:
    men så är det ju att ha barn träffar man någon som har barn kan man inte förvänta sig att livet blir exakt som innan.. om inte pappan tar sitt ansvar och går upp med sitt barn så får ju du tåla att barnet kommer in till er.. det är ju inte kul att vara vaken ensam.. även om hon är gammal så betyder inte det att hon ska behöva gå upp själv hela tiden..

och svartsjukan tycker jag inte är så farligt eftersom det är något som kan hända även om föräldrarna hade bott ihop om du läser psykologi hos barn så brukar det vara så att flickor dras till sina pappor mer och dem kan även bli svartsjuka på sina mammor t.om och tvärtom hos pojkar.. kommer ihåg när min son var i en period där han inte ville att pappa skulle krama eller pilla på mig detsamma om jag skulle krama en vän eller ngt..  
    nej klart jag visste det att det inte skulle bli detsamma som förut det var jag ju helt införstodd med..
    Det förstår nog alla när dom träffar någon som har barn.
  • alvide
    Lindax1988 skrev 2011-05-16 12:14:47 följande:
    Hon är här varannan vecka
    Tycker du ska låta 6-åringen komma in till er på morgonen. Och även få trängas emellan. Det är helt normalt.
    Passa på och ha er parrelation de veckor hon inte är hos er och sen blir det familjerelation de veckor hon är hos er.
    Man får tänka oxå på att hon får inte träffa sin pappa så ofta heller eftersom hon är hos er varanann vecka så den veckan hon är hos er är värdefull tid för henne att få umgås med er speciellt hennes pappa. Då får du ta ett steg tillbaka.
Svar på tråden bonusförälder till svartsjuk 6 årig tjej vad göra?