Jag har haft PCOS i över 21 år nu och har drabbats av kraftig östrogendominans! Så kraftig att jag fick svår neurologisk påverkan och stor p verkan på övriga kroppen vad gäller känsel, motorik,syn, hörsel, lukt, smak mm samt kraftigt ödem i stora delar av kroppen.Vilket jag fortfarande dras med eftersom kroppen inte klarar av att bryta ner kolhydrater på ett normalt sätt. Det har bla att göra med ett förhöjt protein i bukspottskörteln.
Så Pcos är verkligen inte att leka med. Det bästa rådet jag kan ge dig är att äta LCHF kost och motionera. Är du överviktig så påverkar detta dina möjligheter att bli gravid. Samt, kolla upp dina hormonnivåer! Kolla om östrogenet ligger högre i förhållande till progesteronet.
Det finns en bioidentisk progesteron kräm som heter Progester All som finns att köpa bla via www.hormoni.se. Maila adressen som finns där och säg hur många tuber du vill köpa. Den hjälper om man har bla PCOS, klimakterie besvär, östrogendominans vilket man kan drabbas av om man har PCOS, problem med att bli gravid samt om man haft flera missfall så smörjer man sig genom i stort sett hela graviditeten så "kastar" kroppen inte bort fostret pga bla progesteronbrist. Tuben kostar 299kr st och varar runt 2-3 mån beroende på hur ofta man måste smörja sig.
Till alla med PCOS vill jag ge en varningens ord för att använda p-piller eller andra syntetiska östrogen och gestagen mediciner eftersom de kan orsaka PCOS samt förvärra tillståndet för en om man redan har pcos.
Behöver man p-piller i preventivt syfte, använd det inte av slentrian i för många år. (Jag har använt det i 21 år! men kan inte använda p-plller mer! då det har gjort att min PCOS nu är helt amok!) För hormonell balansering, propsa på att få använda bioidentiska medel, helst krämer. Progesteron kräm el östriol kräm om det finns ett behov. Tyvärr är Svensk sjukvård och gynvård pinsamt eftersatt inom detta området och många gynekologer känner inte till vilka konsekvenser tex p-piller behandling får för en med PCOS.