• FinastE2010

Vanligt att bebisar tittar på munnen ist för i ögonen när man pratar?

Jag har länge funderat på det här med ögonkontakten till sitt barn men har inte fått något vettigt svar av t.ex. bvc därför tänkte jag fråga hur era barn är med ögonkontakten, är de ofta era barn kan titta på eran mun när ni pratar ist för ögonen?

Har länge känt något inte är helt hundra men kan inte riktigt sätta fingret på vad egentligen utom en massa saker sammantaget och då funderade jag det här över ögonkontakten som många då frågat om. O jag har aldrig riktigt kunnat besvara  frågan om han har bra ögonkontakt eller ej (låter skitkonstigt ja..) då han tittat på mig tills jag för drygt 3 mån sen kom på varför. Jag la helt enkelt märke till att han som oftast tittar på munnen ist för i ögonen när jag pratar med han.Han kan titta upp i ögonen en snabbis då o då men i princip tittar han alltid på munnen. Är det vanligt bebisar gör det?

Jag har haft alla möjliga teorier om det (hörseln är det inget fel på) och eftersom han inte börjat säga några ord än vid 15 mån var min tanke först att han kanske tittar på munnen för att se hur jag formar orden etc. Men samtidigt märker jag ju att andra barn i samma ålder tittar mig i ögonen när jag pratar med dom. Undrar hur era barn gör alltså?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vanligt att bebisar tittar på munnen ist för i ögonen när man pratar?
  • trasdocka

Jag minns faktiskt inte så mycket kring det här. Jag vet att jag nån gång la märke till att han tittade på munnen när jag pratade och tänkte att han gjorde så eftersom ljudet kom därifrån. Men om det var ofta kommer jag inte ihåg, tyvärr.

• shelby

alla barn är olika helt enkelt. Man ska nog aldrig jämföra sina med andra då de kan skilja sig natt och dag
    Som du säger, han kanske vills e hur du formar orden bara

• FinastE2010

Ok ja tycker det är lite underligt bara att han i princip alltid tittar på munnen. O verkar ju inte va särskilt många som upplevt detsamma. Hoppas på fler svar!

• xXMaLoXx

Han är väl förmodligen nyfiken på hur du formar orden. Våran som kan göra samma sak, och ser man hur han själv försöker härma ens egna munrörelser.

www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Torylinen

Hej!

Min son har också gjort på detta sättet! Mina orosklockor ringar också...inte för att han tittar på munnen, utan för att han oftast inte tittar alls. Jag kan prata/skoja med honom och han tittar åt andra hållet. Hörseln är kollad, vi har även varit på en synundersökning.. Han är tio månader.. Om du vill utbyta tankar får du gärna kontakta mig på vkulin@hotmail.com

Mvh / Victoria

• hönamor

När de var små gjorde alla mina 3 det. Tittade mycket på munnen, det var ju den som rörde sig, men visst fick jag ögonkontakt oxå. 

• NiklaasKaroliine

min son kollar också på munnen, inte alltid men ganska ofta.. tror nog det är för att han ska se hur man formar orden :)

• Lyktan

Det är ju jätte bra att blicken är på munnen.. Då är den intresserad över hur man gör ljud. Jätte bra.
    och du får blickar i ögonen också, ännu bättre.
    Många sätt att kommunicera på.

Om du bara sitter tyst och inte rör munnen, dras blicken till dina ögon då?
    Prova det.
    Men försök att se det som positivt att barnet är intresserad av ditt sätt att se ut, låta och skratta.

Svar på tråden Vanligt att bebisar tittar på munnen ist för i ögonen när man pratar?