Vanligt att bebisar tittar på munnen ist för i ögonen när man pratar?
Jag har länge funderat på det här med ögonkontakten till sitt barn men har inte fått något vettigt svar av t.ex. bvc därför tänkte jag fråga hur era barn är med ögonkontakten, är de ofta era barn kan titta på eran mun när ni pratar ist för ögonen?
Har länge känt något inte är helt hundra men kan inte riktigt sätta fingret på vad egentligen utom en massa saker sammantaget och då funderade jag det här över ögonkontakten som många då frågat om. O jag har aldrig riktigt kunnat besvara frågan om han har bra ögonkontakt eller ej (låter skitkonstigt ja..) då han tittat på mig tills jag för drygt 3 mån sen kom på varför. Jag la helt enkelt märke till att han som oftast tittar på munnen ist för i ögonen när jag pratar med han.Han kan titta upp i ögonen en snabbis då o då men i princip tittar han alltid på munnen. Är det vanligt bebisar gör det?
Jag har haft alla möjliga teorier om det (hörseln är det inget fel på) och eftersom han inte börjat säga några ord än vid 15 mån var min tanke först att han kanske tittar på munnen för att se hur jag formar orden etc. Men samtidigt märker jag ju att andra barn i samma ålder tittar mig i ögonen när jag pratar med dom. Undrar hur era barn gör alltså?
Tacksam för svar!