• Svennis

Vågar man köpa en begagnad bilbarnstol?

Ja, som rubriken lyder: vågar man?

Har tre barn, och har därför förbrukat ett antal olika former av bilbarnstolar/skydd under åren. Har alltid köpt allt nytt, säkerhet är något jag inte vill tumma på.

Nu håller yngsta sonen på och växer ur sin bakåtvända bilbarnstol. Men, han är så liten och tunn (tycker jag iallafall). Han väger inte ens 18 kg, och är ca 100 cm lång. Fyllde fyra i april.

Skulle vilja ha honom något/några år i en Britax Two-Way men det är ju så jäkla dyrt att först köpa en sån och sen en bältesstol. Man vet ju aldrig, han kanske börjar växa som attan om ett halvår... Eftersom han är yngst så finns det ingen som kan ärva den av honom.

Så, vågar man? De finns ju på Blocket till en bråkdel av nypriset. Det står att de är okrockade osv..men hur sjutton vet man det?

Är så kluven, hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Vågar man köpa en begagnad bilbarnstol?
  • Pickeli

Jag skulle inte våga, trots att jag själv tänker sälja mina på blocket själv.

De flesta säljare skulle inte ens drömma om att sälja en krockad stol, men man vet ju aldrig som du säger,.,

Men en twoway kan han ju ha länge! Den kan du ju vända!

Men hellre köpa en begagnad stol än att vända för tidigt om det nu står mellan de två. Ingen du känner som ska sälja en lämplig stol?

• Svennis
    Pickeli skrev 2011-05-15 18:45:47 följande:
    Jag skulle inte våga, trots att jag själv tänker sälja mina på blocket själv.

De flesta säljare skulle inte ens drömma om att sälja en krockad stol, men man vet ju aldrig som du säger,.,

Men en twoway kan han ju ha länge! Den kan du ju vända!

Men hellre köpa en begagnad stol än att vända för tidigt om det nu står mellan de två. Ingen du känner som ska sälja en lämplig stol?
    Vi har också sålt bland annat babyskydd på Blocket, det gick hur fort som helst. Men, jag är som sagt skeptisk till att köpa :-P

Jag vet att det går att vända en two-way men jag har läst i flertalet trådar om just den att den funkar bättre som bakåtvänd (blir för stor och klumpig, och TUNG ifall det händer något, bältena passar stolen dåligt osv).

Det är samma med den han har nu, ska också kunna vändas, men vi har testat det tidigare med hans syskon och det var samma där. Blev tung och klumpig och kändes osäker vid ev. krock.

Känner ingen som ska sälja, eller som har barn som är några år äldre heller...
  • Lisa75
    jamila2000 skrev 2011-05-15 18:54:02 följande:
    bäst att köpa begagnat av nån man känner

det finns några saker man ska tänka på när man köper begagnat kolla denna sida
    www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?Rec...
    Ja, rekommendationen är att man bara ska köpa av någon man känner.
    Vi köpte idag förra årets modell med 33% rabatt. Det går ju att hitta rabatter då och då. Hellre det än att känna osäkerheten att säljaren kanske inte berättat allt...
  • Svennis
    Lisa75 skrev 2011-05-15 18:55:55 följande:
    Vi köpte idag förra årets modell med 33% rabatt. Det går ju att hitta rabatter då och då. Hellre det än att känna osäkerheten att säljaren kanske inte berättat allt...
    Vi struntar fullkomligt i färger/trender osv och köper gärna förra årets färg/modell osv bara det inte tummar på säkerheten
  • Lisa75
    Svennis skrev 2011-05-15 19:04:12 följande:
    Vi struntar fullkomligt i färger/trender osv och köper gärna förra årets färg/modell osv bara det inte tummar på säkerheten
    Ja, precis så resonerade vi också. Så det blev ett knallrött babyskydd
  • Svennis
    Lisa75 skrev 2011-05-15 19:13:25 följande:
    Ja, precis så resonerade vi också. Så det blev ett knallrött babyskydd
  • Cecci78

Jag hade hellre köpt ett begagnat än att vänt fgramåt iaf. Annars säljs ju ofta two way för runt 1700 på kanpanj och om du räknar med att du kanske kan få 700 för den beg när du säljer den sedan så har du betalat  "bara"1000 för den.

• cicci85
    Cecci78 skrev 2011-05-15 20:18:42 följande:
    Jag hade hellre köpt ett begagnat än att vänt fgramåt iaf. Annars säljs ju ofta two way för runt 1700 på kanpanj och om du räknar med att du kanske kan få 700 för den beg när du säljer den sedan så har du betalat  "bara"1000 för den.
    Precis vad jag tänkte skriva
  • Svennis
    Cecci78 skrev 2011-05-15 20:18:42 följande:
  • Svennis

Någon som vet måtten? Framförallt på bredden. Den får inte vara en centimeter bredare än den han har nu (Akta Graco Cosmic Comfort).

• Svennis

Innan jag ens börjar leta efter extrapriser eller bra erbjudanden på en two-way:

Måste fråga: går de ens att använda med stödben? Är de verkligen godkända över 18 kg då? Brukar ju vara gränsen, sen blir det 25 kg:s gräns när de lutas mot framförvarande säte alt. instrumentpanel.

Vår bil är så stor, och där stolen ska sitta är det helt enkelt omöjligt att ha en bilstol som sitter fast på något annat sätt än med stödben. Det går helt enkelt inte

• Cecci78

Svennis skrev 2011-05-24 21:24:52 följande:
    Innan jag ens börjar leta efter extrapriser eller bra erbjudanden på en two-way:

Måste fråga: går de ens att använda med stödben? Är de verkligen godkända över 18 kg då? Brukar ju vara gränsen, sen blir det 25 kg:s gräns när de lutas mot framförvarande säte alt. instrumentpanel.

Vår bil är så stor, och där stolen ska sitta är det helt enkelt omöjligt att ha en bilstol som sitter fast på något annat sätt än med stödben. Det går helt enkelt inte

two way har inget stödben utan ska lutas mot sätet eller instrumentbrädan om den är fram. Den är godkänd till 25 kg.

• Svennis
    Cecci78 skrev 2011-05-24 22:32:30 följande:

two way har inget stödben utan ska lutas mot sätet eller instrumentbrädan om den är fram. Den är godkänd till 25 kg.

Ok, tack! Då är det kört ändå... blir en framåtvänd bilbarnstol
Svar på tråden Vågar man köpa en begagnad bilbarnstol?