• ester

Hjälpa till? Skola/Jobb?

Efter många år måste jag bara få skriva av mig lite och höra hur andra resonerar.
    Jag och min man har tre gemensamma barn, min man har två barn sen innan. De är 19 och 21 år, killar. 21 åringen bor hos mamman och 19 åringen hos oss.
    19 åringen går ur gymnasiet nu, förhoppningsvis, men efter det har han bestämt sig för att ta ett sabbatsår. Det betyder för honom att han varken tänker söka jobb eller skola. Med andra ord kommer han att bo hemma gratis, äta gratis och i stort sett bara sitta och spela datorspel dagarna i ända. han har aldrig hjälpt till hemma, så knappast börjar han nu.

Min man är för slapp mot honom och detta har börjat oroa mig på allvar nu. Hur kommer det att bli när våra barn bli större och skoltrötta, kommer jag inte att få något stöd från min man då. För jag tycker INTE att det är okej att bara gå hemma och drälla. Och kommer han att kräva att de skall jobba eller gå i skolan, då behandlar han dem ju olika?

När jag försöker prata med min man om hans son, blir han alltid sur och tycker att jag kan fostra honom då, men dt är ju HAN som är föräldern. Jag är ju såklart hans stöd, men jag behöver ju veta att vi är på samma linje. Vi har försökt att ha regler åt honom om datortid när han var yngre, men så fort jag gick ut, så fick han göra vad han ville för min man och sitta och spela tills jag kom hem.

Detta har blivit ett stort problem hemma hos oss och det har lett till att jag känner en motvilja mot sonen.

Finns det nåt att göra eller har det gått för långt?

• Svar på tråden Hjälpa till? Skola/Jobb?
  • Birmabruden

Men varför ska en vuxen person få bo hos er gratis, utan att ens söka jobb eller studera?? Skulle jag aldrig gått med på! Han måste ju åtminstone skriva in sig på Af, efter 3 mån har han rätt till ersättning via Jobbgarantin för ungdomar. Han bör bli medlem i Alfakassan redan nu så får han lite högre ersättning i höst, ca 3000 kr per månad kan det bli. Då måste han ju såklart vara aktivt arbetssökande osv. Säg ifrån för Guds skull, ni kommer ju inte att göra sonen en tjänst, hur ska han kunna bli vuxen nångång?

• ventilera mera
    Birmabruden skrev 2011-05-15 18:10:40 följande:
    Men varför ska en vuxen person få bo hos er gratis, utan att ens söka jobb eller studera?? Skulle jag aldrig gått med på! Han måste ju åtminstone skriva in sig på Af, efter 3 mån har han rätt till ersättning via Jobbgarantin för ungdomar. Han bör bli medlem i Alfakassan redan nu så får han lite högre ersättning i höst, ca 3000 kr per månad kan det bli. Då måste han ju såklart vara aktivt arbetssökande osv. Säg ifrån för Guds skull, ni kommer ju inte att göra sonen en tjänst, hur ska han kunna bli vuxen nångång?
    Exakt!

Att gå med på det är ju att göra honom en gigantisk otjänst. Han är 19 och det är dags att bli vuxen, lika bra att han inser det. Hur många tror han det finns som helt plötsligt kan bestämma sig för att vara helt ledig i ett år?
    Den enda anledningen till att jag, om jag var i er situation, skulle låta honom göra detta var om han redan innan hade sparat ihop pengar för att försörja sig under det lediga året.

Jag vet inte hur, eftersom jag inte känner din man, men du måste få honom att förstå att det inte finns NÅGOT bra med att han låter sonen komma undan med detta.
  • Zelina

Har nog tyvärr inget råd att ge dig. Men så mycket kan jag säga, att jag aldrig skulle gå med på att försörja någon som bara går hemma och dräller. Nu har vi delad ekonomi min man och jag, men vi delar på löpande utgifter som mat, el, telefon, vatten o.dyl. Däremot betalar jag inte någonting som har med hans söner att göra (kläder, fritidsintressen, försäkringar o.dyl.), jag ansvarar bara för utgifter som har med min dotter att göra. Och skulle han tillåta att sonen bor kvar hemma utan att gå i skola eller arbeta skulle jag helt kallt kräva att han får stå för en större del av våra gemensamma utgifter.

Jag hoppas verkligen din man förstår hur illa han gör för sin son om han går med på sonens önskemål.

• LRA
    Birmabruden skrev 2011-05-15 18:10:40 följande:
    Håller med fullt ut, oavsett om det gällde min bioson eller bonusson, så skulle jag ALDRIG tolerera ett sabbatsår!!! Fråga sonen om han vill försörja dig ett år, då du oxå vill ta ledigt! Fråga även din sambo detta!
Svar på tråden Hjälpa till? Skola/Jobb?