• Mellanmjölkens land

Tips på potta eller hur man håller bebis över toan

Dottern gillar egentligen inte att bajsa i blöja. Även om det alltid brukar ha kommit lite i blöjan och istället trycker hon på så mycket hon bara kan i samband med bytet. Hon skriker, spänner kroppen i en båge etc så behagligt han det inte vara.

Hon ammas och bajset är flytande så jag tvivlar på att problemet är att hon är hård i magen.

Nu håller vi på att fundera på att testa potta till henne så att tyngdlagen s a s hjälper till Jag har testat att ha henne i knät på toan och det gick sådär, Min teknik var kanske inte den bästa samt att vi inte har skötbordet på toan så det blev lite extra krångel där.

Så, tips på pottor som funkar för små bebisar eller hur man gör om man ska använda toastolen?

• Svar på tråden Tips på potta eller hur man håller bebis över toan
  • Lumo

Finns en jättebra toaring som heter Familyseat. Googla på den. Vi köpte vår på Barnens hus. Det är en mindre toaring med bara litet hål så ibte barnet faller ner i toan. Denna toaring sitter uppfälld med magnet i locket o det är en riktig vuxenring under. Mycket bra kvalité, gedigen o komner hålla några år minst.

• vittra

Jag fick tipset om en dockpotta, fast vi köpte aldrig en sådan (kändes onödigt) utan vi höll helt enkelt dottern ovanför pottan. Alltså såhär: jag satt på huk, hade pottan mellan mina ben, sen höll jag henne med ryggen mot mig och höll tag i benen så att rumpan kom en bit ner. Blev ju som att jag höll om henne bakifrån, så man har ju ett väldigt stadigt tag om bebisen, även huvud och så. Det blev som världens reflex för henne då hon var nyfödd att så fort man höll i denna ställning så kom kiss/bajs. Men annars är ju en potta för dockor en god idé!

• sahara sahara

Vi använde en dockpotta i början till vår lilla prematurbebis. När hon växte ur den köpte vi en Babybjörnpottstol och en barnring till toaletten. Vi varierade sen mellan de två, samt att bara hålla henne över handfatet. Pottstolen är bra dels för att den har ett rejält ryggstöd och dels för att man kan plocka ur själva pottinsatsen. I början föredrog hon handfatet, sen ville hon sitta i knät medan vi höll pottinsatsen mellan benen och sen ville hon sitta på pottan själv medan vi höll om henne.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • miljarden

Jag tycker att det funkar bra att sitta på toaletten med bebisen framför mig. Antingen sitter vi rättvända, eller så sitter vi inåt mot ryggstödet, beroende på bebisens humör (omväxling förnöjer). Skönt för ryggen att slippa böja sig osv. Sedan ar vi en potta som komplement, en vsnlg babybjörn som funkar bättre nu när han är lite stadigare (snart sju månader).

Svar på tråden Tips på potta eller hur man håller bebis över toan