• Hanah

Kan inte kissa/bajsa på pottan

Brukar sätta min son (3 år) på pottan då och då, och han sitter ofta en bra stund. Men det kommer aldrig något, varken kiss eller bajs. Sen när han får blöjan på sig dröjer det ofta inte länge innan han kissar i den.
    Hur ska man göra?

• Svar på tråden Kan inte kissa/bajsa på pottan
  • viseversa

Ta helt sonika av blöjan. Säg att dom tagit slut(förutom för natten) och att det nu är pottan ELLET toaletten som gäller för stora killar. Ta med honom till någon affär så han själv får välja kalsonger. 

Så har jag gjort med båda mina stora ungar och dom är nu båda blöjria. Indra sen hon var 2 år och Alwa blev blöjfri för bara en vecka sen 2.5 år gammal.

Det tog mellan1-2 veckor att få dom torra från dess att jag bara slutade sätta på blöja på morgonen. I Början kissar dom såklart ner sig. OCH Alwa bajsade även på sig. MEN hon/dom märkte väldigt snabbt att det inte var vidare trevligt och började springa på pottan.

Och visst får man tjata en gång i kvarten i början. Och visst får man torka och tvätta en del men det är det värt. Det handlar inte om så lång tid trots allt. Och nu på sommaren är ett gyllene tillfälle att sluta med blöja. Ta med en massa ombyten ut bara och tjata tjata tjata!

• Loppan96

Vår dotter kissar bara på toaletten sen någon månad tillbaka, hon blir 2 i juli. Men hon säger oftast inte till i tillräckligt god tid för att man ska hinna till toaletten, utan vi sätter henne med jämna mellanrum, typ varannan timme. Däremot så bajsar hon tyvärr oftast i trosorna, men hon tycker ju att det är mycket mer obehagligt, så vi hoppas att det ska bli bättre snart. Hon har blöja när hon sover.

Jag tror som viseversa att man får ta att det blir lite torkande och tvättande i början, men när det börjar funkar så blir de så otroligt stolta. Min flicka skiner alltid upp och säger: Bra! när hon har kissat på toaletten. Glad det gäller att uppmuntra mycket, men inte skuldbelägga när det sker olyckor...

Lycka till!

Svar på tråden Kan inte kissa/bajsa på pottan