• kirseberg

Hur får jag min son på 5 1/2 år att sluta kissa ner sig på dagarna? TIPS SNÄLLA!

Min son har varit utan blöja i 3 år och har i perioder varit helt torr dagtid(inte natt) . Nu och sedan flera månader tillbaks kissar han ner sig dagligen två-tre ggr, särskilt på dagis. Hur ska vi göra för att han ska sluta? Börjar bli orolig då det till hösten är dags för honom att börja skolan!! Vår son är född sent på året så han kan ju vara omogen men ändå... TIPS?

• Svar på tråden Hur får jag min son på 5 1/2 år att sluta kissa ner sig på dagarna? TIPS SNÄLLA!
  • Isalel

När är det han brukar kissa på sig då? Är det när han är mitt uppe i en lek eller när som helst?
    Kissar han på sig "helt" eller hinner det bara komma lite innan han hinner in på toa?

• viseversa

Men hjälper inte personalen till med att påminna honom om att kissa? att han kissar på sig tycker jag itne är såå konstigt. han känner med största sannorlikhet att han är kissnödig men han är antagligen så inne i leken att han inte "hinner" kissa. inte nu för man kan ju faktiskt missa något. Då är det viktigt att personalen går och och ser till att han går på toa. speciellt när dom vet om problemet. 

• susa

Urinnvägsinflammation? Ett barn har inte alltid ont av det men kan kissa på sig.

• Trivelina
    susa skrev 2011-05-14 21:52:30 följande:
    Urinnvägsinflammation? Ett barn har inte alltid ont av det men kan kissa på sig.
    eller
    han testar på hur länge han kan hålla sig
    eller
    han har märkt att det är ingen fara för man får ombyte

Orsakerna kan vara många.
  • modestyclara

Har ni provat att de på förskolan hjälper honom att gå på toa på rutin under dagen? Ex efter frukost, lunch och mellanmål? Mina äldsta (5 och 4 år) glömmer sig rätt ofta i leken och hinner inte alltid till toaletten så vi har någon olycka i veckan... men om inte förskolan hjälpte till och såg till att de gick på toa på rutin under dagen så skulle det bli betydligt fler olyckor...

• kirseberg

Ni har rätt när ni undrar över personalen på dagis! Jag är besviken på dem för jag har sagt till dem men jag är nästan säker på att de inte går iväg med honom rutinmässigt. Möjligtvis innan de går ut men det räcker ju inte när han är ute i flera timmar på utflykter eller på gården i fina vädret! Min fråga är hur vi ska förhålla oss till att han kissar ner sig?? Jag förstår att vi inte ska straffa honom men ibland brister det iallafall o man kan inte hjälpa att man visar sin frustration genom olika kommentarer. Får dåligt samvete efter att jag skällt på honom! Vi har även försökt att bara nonchalera det men det verkar inte heller hjälpa! Vad gör vi förutom att prata med personalen på dagis?

• Isalel
    kirseberg skrev 2011-05-14 23:37:17 följande:
    Ni har rätt när ni undrar över personalen på dagis! Jag är besviken på dem för jag har sagt till dem men jag är nästan säker på att de inte går iväg med honom rutinmässigt. Möjligtvis innan de går ut men det räcker ju inte när han är ute i flera timmar på utflykter eller på gården i fina vädret! Min fråga är hur vi ska förhålla oss till att han kissar ner sig?? Jag förstår att vi inte ska straffa honom men ibland brister det iallafall o man kan inte hjälpa att man visar sin frustration genom olika kommentarer. Får dåligt samvete efter att jag skällt på honom! Vi har även försökt att bara nonchalera det men det verkar inte heller hjälpa! Vad gör vi förutom att prata med personalen på dagis?
    Ett mantra som gick i mitt huvud när sonen hade en sån period var "det är bara tvätt" ;)
    Kan ni kanske prata med BVC om råd om hur ni kan gå till väga? Min son var lite yngre när han hade en sån period, men en femåring förstår ju på ett annat sätt. Och har man pratat  med vården så kanske personalen lyssnar bättre på er också om ni får specifika råd därifrån? Men man kan ju tycka att det borde spara dom tid att hjälpa honom?
  • viseversa
    kirseberg skrev 2011-05-14 23:37:17 följande:
    Tycker det är deras skyldighet att hjäpa er med detta. Jag skulle tjata tjata tjata. och blir det itne bättre och dom är lika nonchalanta så skulle jag nog be om ett möte ang detta. inte kul för sonen heller att kissa på sig flera gånger och att ingen hjälper honom med detta!
  • kirseberg

Tack för era svar, jag ska faktiskt ta ett snack med personalen imorgon! Har utvecklingssamtal nästa vecka så då kan jag oxå trycka på! Han börjar ju faktiskt skolan i augusti, inte kul för honom att gå o kissa ner sig....

• susa

Du kan kanske vara med på dagis en dag som studiebesök. Sedan har jag för mig att personalen har möjlighet att kalla in specialpedagoger för att göra handlingsplaner när de har ett barn med problem de inte klarar av själva. Lycka till!!

Svar på tråden Hur får jag min son på 5 1/2 år att sluta kissa ner sig på dagarna? TIPS SNÄLLA!