• Mamma8502

hur ska vi hinna pottträna honom? när blev era barn blöjfria?

Vår son är snart 3 år och han går fortfarande på pottan, dagis hjälper han på toaletten, men vi har mest bara tid på helgerna och efter jobbet, då det är 1 timme innan hans lägningsdags, tyvärr eftersom vi båda jobbar väldigt länge, hur ska vi kunna hinna lära honom?

Visst han har ju visat framsteg som att ibland säga till när han är kissignödig och då går han till toan, ställer sig är och kissar, men ibland kopplar det inte alls som nu i morse sa jag till honom att är du kissignödig eller tollenödig så säg till, i lika fall så kissar han och skiter ner sig, när ska han börja förstå?

Ps:han hatar pottan, gillar toaletten

• Svar på tråden hur ska vi hinna pottträna honom? när blev era barn blöjfria?
  • Mamma8502

Nä fortfarande med blöja ska det ju vara :)

• MintMint

Även om ni inte har så mycket tid hemma, så kan ju även personalen på förskolan hjälpa till. Det är ju bara att träna, träna, träna. Skicka med mycket kalsonger och byxor. Sen är det bra att man får in toarutiner regelbundet när man är hemma också. Istället för att fråga honom om han är kissnödig eller be honom säga till, så kan ni ju helt enkelt ta med honom på toan regelbundet. Till slut lossnar det (men det kanske kräver en hel del nerkissade kläder innan dess.).

Jag har en kille som är drygt 2½ år, och som börjar fatta det där med blöja och kiss och potta. Men han är långtifrån att vara blöjfri. Men dagmamman låter honom gå utan blöja ofta, och sätter honom på pottan och tränar honom på det helt enkelt. Och vi försöker så gott vi kan här hemma (men visst känner man ibland att tiden inte riktigt räcker till att träna på det också.) Men jag tänker köra stenhårt under sommaren, när jag är ledig och har mer tid.

Min stora son, nu drygt 7 år, blev faktiskt blöjfri på dagis innan han blev det på hemmaplan. På dagis har de mer tid, eftersom deras uppgift faktiskt är att ta hand om barnen.

• Nettis08

Min bonusson är snart 3, han har inte varit intresserad alls av att lägga blöjan förrän nu, men vi använder oss bara av toaletten.... han e torr när han vaknar på morgonen och då säger vi till  honom och gå och kissa.... Ibland vill han inte då säger jag bara okej då får du ha blöja idag och inga kalsonger... då rusar han in på toaletten.... han är så stolt över sina kalsonger... men vi har hållt på och påminna honom ofta i flera veckor .... ibland glömmer dom på dagis och då hinner han inte alltid till toaletten...
    Men han har börjat säga till mer och mer i tid när han känner sig kissnödig...
    Så jag tror nog att din son förstår.... tar ju bara ett tag och komma in i rutinerna.... olyckor kan man nog räkna med ett tag framöver

• viseversa

Indra var 2 år när vi tog av blöjan på dagen. Hon var helt torr på dagen 1 vecka senare. Henne hade i dock börjat potträna redan vid 7 mån så från 8 mån ålder bajsade hon aldrig i blöjan utan bara i pottan och på toa om vi var ute. Det var därför bara kisseriet vi behövde oroa oss för när blöjan åkte. Nattblöjan tog vi bort när hon var ca 2,5 och det var inga problem heller. 

Alwa är 2,5 och vi tog av hennes blöja för ca 2 veckor sen. Först kissade och bajsade hon på sig men nu är det inga problem alls med henne heller. Dock har hon fortfarande blöja på nätterna. Hon är såå stolt när hon hinner till pottan och är helt torr på dagis också.

• Nettis08

men när vi ffrågar är du kissnödig och han säger nej (och det var ett tag sedan han kissade) säger jag att vi går och testar,om där kommer nåt kiss... i början blev han sur... men det förvandlades fort till glädje när han kunde kissa.....

• Tiriana

Sommarsemestern är ju ett bra tillfälle att öva på, låta han gå naken eller i kalsonger. Vi började med de dagar som vi bara skulle vara hemma så fick han gå i kallingar och visst, det hände många olyckor, men vi gick kanske varannan timme och satte han på pottan i det här fallet, och tillslut kom det av sig självt.

Svar på tråden hur ska vi hinna pottträna honom? när blev era barn blöjfria?