• jenny8941

alldeles för lågt progesteronvärde trots pergotime

Nu har jag fått provsvaren och jag hade ett värde på 4.1. Och jag som verkligen hoppades och trodde att pergotime skulle funka på mig.

Är det någon annan som har ägglossat på andra kuren?? och som haft lika låga värden på första??

Känner mig totalt värdelös när det är så här, jag vet att inte rår för det men känslan finns där ändå :(

• Svar på tråden alldeles för lågt progesteronvärde trots pergotime
  • Hjärtefröjd

Om man inte ägglossar på enkel kur brukar man få testa dubbel eller trippel. Men ska du köra enkel igen?

• jenny8941

jag vet ej jag åt 2 tabletter om dagen och som jag förstod så ska jag göra det igen tills jag ska på återbesök i juli.

Hur mycket äter man om man äter dubbel kur???

• Kyanita

Det fungerade inte på mig heller. Med tredubbek kur kom jag upp i 3.2. Men när jag fick puregonsprutor så fick jag genast 4 fina ägg varje gång. Tyvärr tog det inte då heller men precis innan vi skulle börja på IVF så blev jag spontant gravid. Nu är han 3 år och världens buse! Min progestoronstörning försvann i anslutning till förlossningen, enligt min fertilitetsläkare så händer det ibland, så nu är jag gravid igen i v 36! Lycka till, jag tänker på er!!

• Hjärtefröjd
    jenny8941 skrev 2011-05-12 21:48:10 följande:
    jag vet ej jag åt 2 tabletter om dagen och som jag förstod så ska jag göra det igen tills jag ska på återbesök i juli.

Hur mycket äter man om man äter dubbel kur???
    2 tabletter är dubbel dos. Precis som Kyanita skriver så kanske sputor (samma som man tar vid IVF, fast lägre dos) fungerar bättre på dig. Jag fick många fler äggblåsor med sprutor än med pergo.
  • jenny8941

ok ja men jag får försöka en omgång till med dubbel dos och så får vi se vad läkaren säger vid återbesöket.

Hoppas bara det finns något som funkar för mig.  Inte för att låta dum men IVF vad innebär det?? jag har aldrig gått igenom sånt här så jag har ingen aning om någonting.

• Treasures

Ge inte upp och känn dig inte värdelös (lätt att säga, men svårt att känna själv när man är mitt uppe i "skiten"). Jag var jätte svårstimulerad med pergotime. Fick ingen ÄL av enke, dubbel eller trippeldos. Fick då lägga till Metformin men då krävdes det ända till trippeldos innan jag ägglossade normalt (dvs inte jätte sent). Så det hann alltså bli 6 totalt misslyckades försök innan jag fick ÄL på två trippelkurer och på sista blev jag gravid.

Men som de svarat förrut så kan du kanske få prova sprutor istället och de verkar fungera betydligt bättre. Där jag bor är det riktigt svårt att få komma för och prova mer avancerad behandling då det ite finns några privata kliniker.

Önskar dig iaf all lycka till!

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Kyanita
    jenny8941 skrev 2011-05-12 22:30:13 följande:
    ok ja men jag får försöka en omgång till med dubbel dos och så får vi se vad läkaren säger vid återbesöket.

Hoppas bara det finns något som funkar för mig.  Inte för att låta dum men IVF vad innebär det?? jag har aldrig gått igenom sånt här så jag har ingen aning om någonting.
    Ivf är sk provrörsbefruktning. Vi hade tur för vi bor i Skåne där de har generösa regler med detta. Vi fick också gå igenom varje dos flera gånger innan de höjde dosen.
Svar på tråden alldeles för lågt progesteronvärde trots pergotime