• Niiskuneiti

Nojig sömnfråga om 5 - månaders (född prematur)

Jag lägger frågan här i prematurforumet trots att min flicka börjar närm sig 5 månader, då hon är född 2 månader för tidigt och inte riktigt är som en 5-månaders. Hon väger ca 6 kg och har börjat sova JÄTTELÄNGE på natten. Värst var det i natt då hon sov från kl 20 till 4:30 utan att vakna och äta. Tycker ni att jag ska väcka henne?

På bvc sa de att jag inte skulle väcka henne, då hade hon sovit från kl 20 till 2:30.

Hon äter bra på dagarna och mår fint. Hon har just börjat med detta beteende i förra veckan så jag har inte hunnit väga henne.

• Svar på tråden Nojig sömnfråga om 5 - månaders (född prematur)
  • knäppisen

Om hon är glad och nöjd när hon är vaken och går upp i vikt som hon ska så kan du absolut låta henne sova.
    Gå och väg henne en extra gång om du funderar på det där med vikten.

• Cocco

Låt henne sova. De brukar reglera maten själva när de är så stora.

• Mysfröken

Går hon upp i vikt som hon ska behöver du inte väcka henne. Rasmus började sova hela nätterna ganska tidigt. Han åt lite oftare på förmiddagen istället.

• Niiskuneiti

Tack för era svar! Hon är mitt första barn och dessutom född prematur så jag är ofta orolig över såna här saker. Men ni säger samma saker som de på bvc, mina vänner och syskon med barn gör så jag får nog lov att lita på det Flört

• Mysfröken

Jag kände likadant när Rasmus började sova länge. Han är också mitt första barn och född i v26+4. Man kan ju aldrig vara säker på att det som är självklart för fullgångna barn gäller för prematurer, så man vill ju kolla upp allt. Glad

• Niiskuneiti

Jo, precis. Fast de på BVC säger att jag ska behandla henne som en fullgången nu. Men de har heller ingen som helst koll på prematurer så dem vågar jag inte alltid lyssna på. Hennes läkare och dietist säger nämligen lite annat ibland och då litar jag på dem som ha stor erfarenhet av just såna bebisar. Maten ska vi tex vänta med, något BVC inte visste.

• Mysfröken

Ja, vi behandlar väl Rasmus som fullgången nu (i stort sett) MEN utifrån hans korrigerade ålder. Och det håller BVC och Neo med om. Han blir 10 mån nästa vecka, men är mer som de 7 mån han egentligen skulle ha varit om han fötts i rätt tid. Att kräva att han ska vara som en fullgången 10 månaders skulle vara orättvist mot honom.

Men håller med om att det är svårt att lita på vad folk säger för man vet inte om de har koll på prematurer.

• Niiskuneiti

Här tänker de inte alltid utifrån korrigerad ålder, mer än att de sagt att hon kan bli lite senare i utvecklingen. Jag håller med om att hon inte är som en som är 5 månader kanske, men det är iofs olika hur de är.

• Katarina76
    Niiskuneiti skrev 2011-05-14 14:09:17 följande:
    Här tänker de inte alltid utifrån korrigerad ålder, mer än att de sagt att hon kan bli lite senare i utvecklingen. Jag håller med om att hon inte är som en som är 5 månader kanske, men det är iofs olika hur de är.
    Byt BVC om de inte korrigerar åldern. Det visar att de inte kan något om prematurer. Din dotter ska behandlas och bedömas som en 3 månaders just nu. Vaccinationer ges ibland okorrigerat samt smakportioner beroende på barnets intresse och utveckling.
    Prata med neo istället om du undrar över något.
  • Niiskuneiti
    Katarina76 skrev 2011-05-16 09:01:42 följande:
    Byt BVC om de inte korrigerar åldern. Det visar att de inte kan något om prematurer. Din dotter ska behandlas och bedömas som en 3 månaders just nu. Vaccinationer ges ibland okorrigerat samt smakportioner beroende på barnets intresse och utveckling.
    Prata med neo istället om du undrar över något.
    Byta blir svårt då vi bor i en liten stad, men jag är rätt nöjd med vår bvc-sköterska i stort. Men visst önskar jag att de haft lite mer kunskap.

Som tur är har vi kontakt med en dietist från tiden på sjukhuset, har helt följt hennes råd angående smakportioner.
Svar på tråden Nojig sömnfråga om 5 - månaders (född prematur)