• Videpappa

Era erfarenheter av tygblöjor?

Hej på er alla.
    Jag vet att det finns en låååång tråd om tygblöjor på annat ställe, men jag vill ändå fråga om era synpunkter och erfarenheter angående tygblöjor till era små. Bara synpunkter och erfarenheter, inget försök till övertalning åt det ena eller andra hållet...

Skriv gärna era erfarenheter, barnets ålder då ni använde tygblöja och vilken sorts blöja ni använde (määrke och typ).

• Svar på tråden Era erfarenheter av tygblöjor?
  • lövet2

Vi har använt vikblöjor och stickade ullbyxor till 3 av barnen. De hade tygblöjor redan från start och använde dem fram till ca 2 års ålder, då de blev blöjfria.

+ Billigt! En engångskostnad för 25 blöjor och 3 par ullbyxor, och sedan var det bara tvätten som kostade.
    + Inga blöjeksem. Ständig luftning!
    + Miljövänligt.
    + När vi väl vant oss, så var det väldigt enkelt. Tvättade varannan dag, och eftersom det var vikblöjor, så torkade de på bara några timmar. En timme om vi hängde dem ute.
    + Barnen blev torra relativt tidigt. Tygblöjor är klumpigare än köpta blöjor, så barnen blir mer motiverade att slippa dem.

- Mer tvätt.
    - Mer läckage, eftersom det inte är resår i grenen.
    - Vi bytte blöjor kanske dubbelt så ofta som om vi haft köpta blöjor.
    - Visserligen inga problem om vi hälsade på någonstans i ett par timmar bara, men vid en heldagsutflykt blev det för besvärligt att använda tygblöjorna. Vi använde köpta blöjor sådana gånger.
    - Svårt för andra att byta blöja. Jag kunde inte be t ex min mamma att byta när hon hälsade på.
    - Alla babykläder passade inte. Det behövdes lite mer vidd i byxorna.

• Titinea

Jag älskar min tjejs tygblöjor... 

+ De luktar inte illa som plastblöjor
    + himla roliga att sy.
    + snygga
    + mIljövänligt
    + hudvänligt
    + väldigt bra att samköra med EC light (som vi gjort)

- mer tvätt, men man måste ändå tvätta ofta när man har barn
    - ja, vi byter också oftare blöjor med tyg, men hur fräscht är det med kissblöja 3-5 timmar? Så jag byter ofta med plast också. (2-3 timmar emellan)
    - lite jobbigt när tvättstugan är fullbokad, så egen tvättmaskin är skönt (fast vi klarar oss utan)

Det beror nog på vilken slags blöja som man har om andra kan byta. Vi har tyg hos dagmamman och både mor och farföräldrar har bytt blöja på tjejen.
    Så det har inte varit något problem, förutom att jag sytt en hel del blöjor, så det har blivit lite olika varianter, vilket i sig kan förvirra folk...(hehe)

Kika gärna in i min Syblogg
  • sahara sahara

Det finns inte så mycket att tillägga efter det här.

Vi körde först med Imse Vimses formsydda + blöjbyxa i PUL-tyg. Vi provade lite olika sorter - vikblöjor, Myllymuksut (ja, eller hur det nu stavas) och sydde lite själva, men landade hela tiden tillbaka på IV. Numera har hon deras allt-i-ett med tryckknappar på förskolan (hemma går hon mest utan). De har läckt någon gång när hon har sovit efter att ha varit på badhuset, men det är allt.

I början tyckte jag att de var bylsiga och klumpiga. Det var rätt stor skillnad på tyg och engångs. Den skillnaden försvann mer och mer ju större barnet blev, men visst är det fortfarande lite skillnad. Det har dock inte påverkat hennes rörelsemönster. Alla byxor gick inte att använda, nej, och hon växte ur alla bodies på längden först.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • skånegås

Vi hade ullbyxor med första barnet men då vi haft bajsbarn blev de bajsiga och tog väldigt låång tid på sig att torka. Nu till 4:e barnet har vi hittat bra byxor som håller tätt och inte blir blöta utanpå: soft heter de finns hos minimundus.se
    Tygblöjor har funkat bra för alla barnen i början, sedan har det iaf blivit problem med läckage när de varit bortåt året. Inte så kul. Vi har också funderat på om den blöta blöjan stört sömnen, men vet inte riktigt...
    Vi har främst haft vikblöjor. De flesta köpta begagnat, med inlägg i då de blivit större.
    Tips: köp inte begagnade blöjbyxor, de slits rätt fort...

• Videpappa

Tack för att ni har velat dela med er av era erfarenheter!

Vi kommer att börja testa tygblöjor på vår lilla som föds om några dagar. Första dagarna på BB kommer vi att använda en vanlig engångsblöja med ekologisk bomull närmast kroppen (Huggies), men så snart vi kommer hem blir det tygblöjor. Vi har ett newborn startpaket från Imse Vimse och i dagsläget 6 st All-In-One från samma tillverkare. Imse Vimse valde vi främst för att de har ekologiskt sortiment och för att de verkar bra. Hoppas de svarar upp till förväntningarna!!

• annikamamman

VI har precis fått en liten krabat och tänkte börja använda Imses All-in-ones men härom dagen såg jag att de har ett jättebra erbjudande just nu med gratis tygblöjor om man handlar byxorna. Så det blir nog lite såna istället. www.imsevimse.se

• Protea

Igar var jag pa information om just tygblojor - bor i London och har ger min komun alla som vill prova en vardekupong pa £40 sa jag kopte ett pack med 5 stycken allt i ett tygblojor dar man kan knappa i extra inlagg om det behovs. behovde bara lagga ca 250 sek sjalv for detta pack med ett nattinlagg och 5 blojor. De heter 'pop in' och verkar jattebra med bra passform. jag fick prova 3-4 stycken olika varianter pa min son och dessa verkade bra smidiga med bar passform.

Jag hor av mig nar jag borjat anvande dem!

• Mayweed

Har använt tygblöjor till vår son på 5 veckor i snart 3 veckor nu. Har nästan enbart köpt "one size" så vi väntade in att de skulle passa.
    Har fått fullkomligt dille på detta vilket resulterat i m'ngder med blöjor och märken, men kul är det :)
    Pop-ins, om det är de från close parents har vi ett gäng och de känns ännu lite otympliga - men de passar och är väldigt behagliga.
    Mina favoriter för tillfället är Bumgenius samt Happy Heinys - men även Rumparooz (älskar namnen :D) och Grovia är riktigt bra än så länge.

En bild på ett par Happy Heinys på liten pojk:

• Krake

Vi har använt huvudsakligen tygblöjor från dag ett. Har alla sorter som finns, vikblöjor, knytblöjor, pockets, all-in-ones...

Jag har lite svårt att göra en plus-minus-lista då tygblöjor är "naturligt" för mig. Dvs jag tycker det är hur bra som helst, har svårt att radda upp argument, vi trivs över lag liksom. Ekonomi och miljö vet du ju förstås innan så det måste jag inte nämna. Men ok, några punkter:

+ du har alltid blöjor - och av rätt sort - hemma 
    + ingen skum lukt, engångs luktar konstigt
    + inget släpande på enorma soppåsar
    + mer tvätt - ja, det är ett plus, särskilt i början, för bebisen kräks ner sina 5 bodys rätt fort, men de fyller ju inte upp en tvättmaskin. Med tygisar kör du alltid fulla maskiner

- för oss funkar de tyvärr inte på natten. Vi har provat allt, men det finns inga tygisar som klarar hans enorma nattkiss.
    - de flesta sorter är krångligare att sätta på än engångs (förutom all-in-ones och pockets). Det gjorde inget det första halvåret, men så fort bebisen blir rörligare kan det vara rätt svettigt. Ett tips kan vara att satsa på vikisar till det lilla barnet och köpa all-in-ones i större storlek. Jag tycker att Imse Vimses all-in-ones är otroligt bra.

Moster, inte monster.
  • Krake

Apropå grodan81 vill jag säga precis tvärtom, försök få tag på begagnade blöjbyxor, OM ni kör med ullbyxor vill säga! De blir nämligen bara tätare och bättre med tiden. Nya ullbyxor läcker som såll innan man tovat till dem. Det slipper man med begagnade.

Moster, inte monster.
Svar på tråden Era erfarenheter av tygblöjor?