Vi har använt huvudsakligen tygblöjor från dag ett. Har alla sorter som finns, vikblöjor, knytblöjor, pockets, all-in-ones...
Jag har lite svårt att göra en plus-minus-lista då tygblöjor är "naturligt" för mig. Dvs jag tycker det är hur bra som helst, har svårt att radda upp argument, vi trivs över lag liksom. Ekonomi och miljö vet du ju förstås innan så det måste jag inte nämna. Men ok, några punkter:
+ du har alltid blöjor - och av rätt sort - hemma
+ ingen skum lukt, engångs luktar konstigt
+ inget släpande på enorma soppåsar
+ mer tvätt - ja, det är ett plus, särskilt i början, för bebisen kräks ner sina 5 bodys rätt fort, men de fyller ju inte upp en tvättmaskin. Med tygisar kör du alltid fulla maskiner
- för oss funkar de tyvärr inte på natten. Vi har provat allt, men det finns inga tygisar som klarar hans enorma nattkiss.
- de flesta sorter är krångligare att sätta på än engångs (förutom all-in-ones och pockets). Det gjorde inget det första halvåret, men så fort bebisen blir rörligare kan det vara rätt svettigt. Ett tips kan vara att satsa på vikisar till det lilla barnet och köpa all-in-ones i större storlek. Jag tycker att Imse Vimses all-in-ones är otroligt bra.