Min dotter är född i v. 32 och jag ammade + sondade i 5 ve innan vi gick över på enbart flaska (sond hade hon i 4 ve, togs bort tidigare men fick sättas tillbaks då amning inte funkade). Ammade med amningsnapp och hon fick inte rätt tag + produktionen gick ner. Hon ökade inte som hon skulle i vikt när vi försökte med bara amning, när vi gav flaska började vikkurvan att peka rakt uppåt. Jag är mycket nöjd med att vi gav henne flaska. Däremot missnöjd med den "hjälp" vi fick på sjukhuset, jag förstod tyvärr inte själv att amningsnappen ställde till det rejält och att hon visst hade fått tag i brösten bara det att de var enorma och hårda i början. Hade vi snuttat på och sondat ett par veckor hade hon säkert lärt sig rätt från början. Hon var intresserad av att suga men orkade inte så mycket från början. Den "hjälp" vi fick sen var dåligt samvete av amningsexpert på avdelningen. Men sen var det faktiskt sköterskorna + läkare som tyckte att det fick räcka och att vi skulle sluta krångla med henne och ge henne flaskan så att hon i lugn och ro fick äta sig mätt. Innan var det amma med napp, amma utan napp vilket aldrig gick, hon skrek och mådde uppenbart inte bra av det), äta på flaska, pumpa (det var iofs bara krngligt för mig, inte henne)...en jäkla cirkus... Men som sagt blev det mycket mycket bra när vi gick över på flaska och slutade krångla med henne.
Men det fungerar ofta bra med amning, så jag tycker du ska fortsätta träna.
Jag pumpade i 2-3 månader och det var efte 3 mån som hon fick ersättning istället. Jag är glad att jag inte krånglade med pumpandet längre än så då det verkligen tog massvis av tid och energi som jag kunnat lägga ner på att må bra med min bebis istället.