• tvåbarnsmor89

amma/flaskmata

min son är i dag 32+4 och sondmatas 40ml var trdeje timme..
    idag böprjade de väga han och låta han amma sen väga han igen.. idag får han i sig ca 10ml per aming
    hur länge tog det för era barn att lära sig amma? eller flaskmatade ni var det svårare?

• Svar på tråden amma/flaskmata
  • Katarina76

Dottern född v. 31 orkade inte amma förrän i v. 36 och då med amningsnapp. Men hon åt inte fullt tillräckligt, så vi kompletterade med flaska då vi blev utskrivna. Kompletterade med flaska i ett par månader, sedan blev hon flasklat och vägrade amma mer. Jag ångrar idag att jag fortsatte att pumpa ytterligare några månader eftersom det tog mycket tid och energi som jag hellre hade lagt på att mysa eller vila. Jag borde ha gått över på ersättning när hon blev flasklat.

Jag tycker det låter bra att din son redan visar intresse och ammar lite! Ha tålamod med honom eftersom han fortfarande är liten och inte förväntas orka äta hela mål ännu. Lycka till!

• Niiskuneiti

Min dotter är född i v. 32 och jag ammade + sondade i 5 ve innan vi gick över på enbart flaska (sond hade hon i 4 ve, togs bort tidigare men fick sättas tillbaks då amning inte funkade). Ammade med amningsnapp och hon fick inte rätt tag + produktionen gick ner. Hon ökade inte som hon skulle i vikt när vi försökte med bara amning, när vi gav flaska började vikkurvan att peka rakt uppåt. Jag är mycket nöjd med att vi gav henne flaska. Däremot missnöjd med den "hjälp" vi fick på sjukhuset, jag förstod tyvärr inte själv att amningsnappen ställde till det rejält och att hon visst hade fått tag i brösten bara det att de var enorma och hårda i början. Hade vi snuttat på och sondat ett par veckor hade hon säkert lärt sig rätt från början. Hon var intresserad av att suga men orkade inte så mycket från början. Den "hjälp" vi fick sen var dåligt samvete av amningsexpert på avdelningen. Men sen var det faktiskt sköterskorna + läkare som tyckte att det fick räcka och att vi skulle sluta krångla med henne och ge henne flaskan så att hon i lugn och ro fick äta sig mätt. Innan var det amma med napp, amma utan napp vilket aldrig gick, hon skrek och mådde uppenbart inte bra av det), äta på flaska, pumpa (det var iofs bara krngligt för mig, inte henne)...en jäkla cirkus... Men som sagt blev det mycket mycket bra när vi gick över på flaska och slutade krångla med henne.

Men det fungerar ofta bra med amning, så jag tycker du ska fortsätta träna.

Jag pumpade i 2-3 månader och det var efte 3 mån som hon fick ersättning istället. Jag är glad att jag inte krånglade med pumpandet längre än så då det verkligen tog massvis av tid och energi som jag kunnat lägga ner på att må bra med min bebis istället.

• mina12

Vi började amningsträna i v.32 och först när hon var ca 2v efter bf kunde vi ta bort sonden och hon helammade. Hon åt hela tiden väldigt lite, så jag stödpumpade i ca 8mån för att hålla uppe mjölkproduktionen.

• yodi

isabella föddes i v 32+6
    strax efter bf fick hon i sig tillräkligt med bara amning.

• Tikva

Vi började amningsträna ca v 30 och började göra små avdrag någon v 32-33 de gångerna vi tyckte att han verkade amma bra. Vi ökade avdragen allt eftersom och vägde honom en gång om dagen för att se att han fick i sig tillräckligt. Vi slutade med sonden helt v 37 och helammar sedan dess, 4 månader nu. Vi provade utan amningsnapp ett tag i början, men det var efter att vi började med amningsnapp som amningen började fungera. Hade amningsnapp tills en vecka efter BF och övade bort den på en helg.

• Tillalamm

Min pojk är född i 33+3. Vi småammade lite så fort som möjligt efter födseln men han orkade ju inte äta så mycket. Det tog 3 veckor innan han orkade äta hela mål utan sonden. Amningen funkade inte för oss (jag sinade) så vi började med flaskmatning på heltid. Funkade kanon. Klart att det är smidigare med amning för man slipper ju blanda ersättning och koka flaskor, men för oss var amningen svårare.

• eilien

Dottern är född v32+5 och hon började ammningsträna efter ett par dagar. Vi sondade helt i 1,5 v sen började hon få i sig lite så vi drog ner lite på sonden. Vi åkte hem med sond när hon var 15 dagar, då ammade hon 30 ml o sondade 10ml. Efter 3 dagar hemma så drog hon ur sonden en natt o sen gick det fint med bara ammning. Vi använde amningsnapp i 3 mån. Vi kämpade en hel del hon och jag men när vi väl fick ordning på amningen så kännde ja att det hade vart värt det, var helt inställd på att amma och hade faktiskt aldrig tankar på ngt annat och det gjorde nog sitt till att det gick till slut. Men det är ju så olika hur det funkar och det passar och så.

• Toffeeluv

vår tjej är född i v 32+0 o jag la henne vid tutten från början. Hon sondmatades i början o jag pumpade o la henne vid bröstet så hon skulle snutta. När vi blev utskrivna efter 3v så tillmatade vi 50ml i kopp o efter 3 dgr till helammade hon. Amningnapp var ett måste de 3 första månaderna sen kunde jag äntligen träna bort den! :) Det var en del kämpande men för oss var det värt det.

• Sandrah23

hej! min son föddes den 29/1 10v före bf. alltså i vecka 30+3, han sondmatades i sex veckor. fem veckor på sjukhus o sen en vecka drygt efter att vi fått komma hem sen drog han ut den själv. jag ammade hela tiden - från start eller pumpade ut o gav honom i sonden, efter att han själv drog ut den här hemma så stoppade vi inte tillbaka den utan vi testade nappflaskan o den tog han på en gång. (nappflaska mest föratt se hur mkt han fick i sig) iom att han egentligen skulle haft sonden kvar... men han fixade det o igår har vi varit hemma i tre veckor o han har alltså varit utan sonden i 2veckor o både ammar o flaskmatas o det har gått galant :)

idag väger han 3kilo o är 49,5cm lång o äter 110ml varje mål. en hungrig kille. han har gått in i v38 nu :)
    i vecka32 då åt han 65ml. men det är så olika, han gick upp mellan 40-70gr om dagen så dom beräknar ju hur mkt han ska äta efter vikten. så det där är så olika för alla.. :)

Lycka till!

Svar på tråden amma/flaskmata