• luttan65

bolån utan fast anställning???

Hur bör jag lägga upp min "presentation" ang min inkomst/arbete för banken för att det ska se bäst ut och beviljas ett boendelån?
    Min pojkvän har fast anställning och bra ekonomi sen många år, ej betalningsanmärkningar!
    Jag är timanställd inom vården sedan 5 år och det finns hur mycket jobb som helst men jag har inget "papper" på en anställning fast jobb finns!
    Jag har ej heller några betalningsanmärkningar!
    Om jag fyller i rutan "fast anställning" på låneansökan, kollar dom upp det då eller kollar dom bara mina inkomster?
    Hur ser banken på en som inte har fast på papparet?
    Lånet vi ska söka är 700000 till ett gemensamt hus! ( har idag 2 jättedyra hyreslägenheter och boendekostnaden skulle bli mycket lägre med lån till eget hus)
    Våra brutto inkomster ihop är ca 40000kr/mån ev mera!
    Hur presenterar jag min "anställning/brist på anställning för banken för att det ska SE BÄST UT??
    Miljoner tack för ett råd
  • Svar på tråden bolån utan fast anställning???
  • Tecken

Du är ärlig: Säger/skriver att du är timanställd och bifogar din senaste lönespec (ev. flera) där det framgår hur mycket du tjänat/jobbat.

• Mouch

Var ärlig. Dels för att det borde vara det självklara valet för alla, men också för att banken kan kräva en kopia på ditt/era anställningsavtal.

• Losan

När vi var hos banken för att få lån till hus var det inget problem att jag inte var fast anställd. Vi var hos tre olika banker och jag visade upp mina senaste lönespec. samt berättade hur framtiden såg ut på jobbfronten. Men de brydde sig nämnvärt om det och krävde inga kopior eller så på varesig lönespec. eller anställningsavtal. Min sambo har, liksom din, fast anställning.

Så var bara helt ärlig men berätta gärna hur framtiden ser ut inom det du jobbar med, att det finns stort behov av arbetskraft även fast det "bara" är timmar. Det blir allt vanligare att folk har kortare vikariat, projektanställningar m.m. 

/Losan

• Axel27

Beror på hur din historiska inkomst ser ut. Har du dock jobbat på samma ställe i 5 år är det nog inga större problem. Va ärlig från början, annars kan lånelöftet bli ogiltigt i slutändan

• Piff

Jag var i samma sits för 2 år sedan, hade gått på olika vikariat/jobbat timmar i 2.5 år på samma ställe.
    Bankpersonalen som jag pratade med frågade lite kring våra anställningar, jag sa som det var, sambon har fast tjänst, och jag är timanställd och kommer inte få någon annan anställningsform men kommer vara kvar på mitt jobb.. Det  var inga problem.

• semlorna

Jag hade en visstidsanställning som varade i 10 månader med löfte om förlängning ytterligare ett par år (som sen inte blev av iom krisen) och fick lån på 550 000 beviljat själv 2007. Var ärlig. Är huset en bra investering och din sambo har jobb borde det räcka för att banken ska känna sig säker.

Svar på tråden bolån utan fast anställning???