• plastkotte

5 månaders äter bara halva flaskor hela tiden?!

Vår dotter är nu 5 månader, hon har börjat äta jätte konstigt.
    I början åt hon var fjärde timme & ca 6-7 flaskor per dygn,
    nu är hon äldre så äter hon 5 flaskor per dygn, 210 ml får hon,
    1-2 flaskor av dessa 5 äter hon till sista droppen. Men dom andra äter hon 100 ml ibland,
    ibland 150, det varierar, men hon lämnar mycket kvar. Det känns som det är sällan hon äter en hel flaska..

Hon får en flaska var 3e timme, eftersom hon gnäller efter mat exakt 3 timmar efter sista flaskan, men hon äter inte upp! Hur ska jag göra för att ändra detta? eller är det normalt? Hur äter era 5 månaders? bör jag försöka ge henne flaska var 4e timme istället så hon äter hela? För ibland går det 4 timmar och då äter hon hela flaskan.

vad bör jag göra? kanske bör öka till 240 ml också?

kom med tips och berätta gärna hur era 5 månaders äter!!

• Svar på tråden 5 månaders äter bara halva flaskor hela tiden?!
  • Xanadu

Har exakt samma problem med min son som snart är sex månader. Tycker det är så märkligt att han verkar svinhungrig och sen bara äter 100. Han beter dig likadant då som när han äter full flaska så jag gör oftast i ordning 210. Blir mycket som går i vasken men jag har ingen lust att svälta honom bara för att han ska orka en hel. Och precis som din äter han var tredje timme, exakt som när han helammade.

• Trollmamma till 4

Hur beter hon sig när hon äter lite? Verkar hon ha ont?

Dygnsintaget som det ser ut nu verkar lite..

Går hon upp som hon ska?

Mamma till 4
  • plastkotte
    Trollmamma till 4 skrev 2011-05-10 20:18:24 följande:
    Hur beter hon sig när hon äter lite? Verkar hon ha ont?

Dygnsintaget som det ser ut nu verkar lite..

Går hon upp som hon ska?
    nej hon beter sig normalt, hon är tyst och nöjd när hon känner att hon ätit klart.
    hon äter gröt också samt pureer och dem har hon inga problem med.

hon ligger perfekt i vikt, nära 7 kg nu, och ligger precis perfekt på sin kurva,
    och vår barnläkare (bor i england) som vi träffar med jämna mellanrum
    tyckte hon såg jättefin ut i både längd och vikt..

det är liksom inget som är fel på något vis, bara jag som tycker hon borde äta hela flaskor.

men igår testade jag att mata henne med 4 timmars mellanrum och då åt hon 3 av fem flaskor
    till sista droppen.. känns som hon nog bara kommit in i en rutin att gnälla efter 3 timmar o äta halva flaskor..

• Trillian80

Fast att äta med tre timmars mellanrum är ju något som man bör ta tillvara på. Min son är 17 månader och äter fortfarande med 3 timmars intervall - dock äter han ju inte lika mycket till varje mål! Efter frukost och efter lunch äter han bara mindre mellanmål.
    Man hinner ju inte bli vrålhungrig på 3 timmar, men lite småhungrig och kinkig eftersom blodsockernivån sjunker. Så testa med att minska varannan flaska istället och se hur det påverkar.

• Trillian80

Du kanske redan har tänkt på att lägga fruktpuréer och gröt tillsammans med ersättningsmålen? För annars blir det ett väldigt spretigt måltidsschema..

• lalala01

ta hennes vikt och gångra med 150 så får du fram hur många milliliter ersättning hon ska få i sig per dygn så är det bara att börja räkna hur mycket ho äter varje gång små barn tar gen sig om dem "saknar" mat eller är dom överfulla så vill dem ej ha mer så dom brukar sköta det där rätt bra själva sålänge hon inte är lessen eller verkar hungrig är de nog ingen fara

Svar på tråden 5 månaders äter bara halva flaskor hela tiden?!