• supertrouper

Ännu en fråga, ekogram?

Så var jag i farten igen med mina frågor ...

Är det någon som kan visa ett exempel på ett ekogram - inte bara beskriva det utan visa hur ett färdigt sådant kan se ut? (jag är väldigt trögfattad när det kommer till skriftliga beskrivningar, jag måste ha det grafiskt för att fatta)

Enligt AC så måste vi ha med den i rapporten från kommunen.

• Svar på tråden Ännu en fråga, ekogram?
  • Namaste72

Tänk dig ett släkträd. Från sidan!

Varför ska den vara med i rapporten? Är det för Colombia?

{ Mamma till världens finaste dotter } { vecka 13 av 52-78}
  • supertrouper

Ja, det är för Columbia.

Ok, släktträd från sidan tror jag att jag fattar.
    Men ska den då börja hos mig? Var sätter jag min bror, är det bredvid mig eller under mina föräldrar?

Och hur gör man med "starka band"; är det så att om jag står min kusin väldigt nära så ska strecket från mig till henne (som då borde gå i flera led?) vara starkare?

• Namaste72

Ingen aning! Vårt ekogram hade utredaren skrivit på whiteboard.

Den utgick från mig och min man - sen ut till föräldrar. Därifrån till syskon osv...

• Zabka

Våra utredarna gjorde också allt på whiteboard. Mina syskon placerades helt separat, som egna enheter och sen drogs det streck kors och tvärs.

Vidare gjorde utredarna även en annan grej, en typ av sociogram. De ritade en stor ruta för mig och en för maken, där vi placerades enskilt i mitten i varsin ruta. Rutan delades i sedan fyra. I första rutan skrev man upp familjemedlemmar, i andra rutan vänner, i tredje rutan arbetskamrater och i fjärde rutan släkt. Sen fick man dra olika långa streck från varje person till en själv i mitten beroende på hur nära man står varje uppskriven person.

Hmm, detta kanske inte var vidare hjälpsamt... Lycka till oavsett

• Namaste72
    en glad skrev 2011-05-10 15:19:47 följande:
    Genogram?
    Sorry! Genogram heter det ju Drömmer
  • jansson77

Vi skulle oxå fixa fram ett ekogram till Colombia i utredningen, men behövde aldrig göra det.
    Är utredningen utförlig om relationer och socialt nätverk behövs tydligen inte ett ekogram.

Vi gjorde dock klart ett ändå. Vi gjorde en cirkel i mitten med mig och min man, sen olika streckade linjer ut till mindre ringar, olika streck för hur nära relation man har. Sen skrev vi familjens namn och vännernas i ringarna.

• supertrouper

Jisses, hur ska jag lyckas med detta. Och maken som glömde ringa AC och fråga om exempel imorse. De har ju bara telefontid 2 dagar i veckan.

... hittade nu vad det heter på engelska - ecomap - och har nu hittat massor av exempel *puh*

• jansson77

Det var inte alls krångligt. Det svåraste var att få plats med alla anhöriga på samma papper

Lycka till !!

Svar på tråden Ännu en fråga, ekogram?