• Sophy80

GI-recept för oss med PCO(s) och barnlängtan

ÄppleSom rubriken lyder, här kan vi dela med oss av våra bästa GI-recept.Äpple

För den som undrar varför PCO(s):are ska äta färre och långsammare kolhydrater:
    Ett av grundproblemen vid PCO(s) är överproduktion av insulin. Det, i sin följd, ger en överproduktion av androgener vilket leder till störd ägglossning.
    Att äta GI-kost håller nivån av blodsocker - och därmed insulin - jämn. Det leder till minskad produktion av androgener. Även träning är viktigt för att hjälpa kroppen att hålla blodsockret på en jämn nivå.
    Förklaras utförligt av PCO-läkaren Jan Holte i följande video (se i synnerhet del 2):
    media.medfarm.uu.se/flvplayer/anovulation/vid...

GI står för glykemiskt index. Det mäter hur jämförelsevis snabbt blodsockret stiger efter att man ätit ett livsmedel som innehåller kolhydrater. Med GI-kost byter man till livsmedel som håller blodsockret på jämn nivå istället för att få det att åka berg- och dalbana.
    Även GL, Glychemic Load, kan vara bra att hålla koll på. Ett livsmedel som innehåller väldigt mycket energi från kolhydrater kan vara sämre än ett med mindre, men något snabbare kolhydrater.

Huvudtråden för denna tråd är www.familjeliv.se/Forum-7-133/m54012164.html
  • Svar på tråden GI-recept för oss med PCO(s) och barnlängtan
  • Sophy80

Frukosttips:

Ägg o bacon.
    Turkyoghurt eller naturell yoghurt med allsköns nötter o frön, en halv banan och någon sked branflakes.
    Tunn skiva grovt bröd med extra tjocka skivor ost och skinka. Alternativt avocado och tjockt med ost. Eller  ordentligt med äggsmör och toppat med skinka.

En annan idé är att göra egen musli. Gegga ihop i matberedaren: några dadlar och fikon, några skivor äpple och apelsin, ett par matskedar honung, en halvliter frön och nötter av blandat ursprung. Det får absolut inte bli rinnigt, men det ska fortfarande vara kletigt och inte alltför torrt. Bre ut centimetertjockt på bakplåtspapper och baka i ugnen i ett par timmar på 125 grader. Jag tar ut och vänder efter halva tiden och bryter i mindre bitar. Smakar riktigt äckligt om man råkar bränna, så se till att smeten är lika tjock överallt.
    Kan vara en idé att halvera receptet, en halvliter nötter o frön kan ju bli dyrt. I synnerhet om man tröttnar på muslin.

Någon annan med bra frukosttips?

• Sommarlöv

Lysande Sophy!

Bra recpet på middag:

Soltorkade tomater
    Oliver
    Squash
    1 lök
    Quinoa
    ca 1 del riven parmensan

Kycklingfilé
    Färska kryddor

Sätt på Quinoa. Sär squach och hacka löken. Stek tillsammans. Stek under tiden kycklingen i olja eler tillalga den i ugnen. Lägg på kryddorna och salta och peppra. Skär de soltorkade tomaterna. Riv permensanen. När quinoa är klar, Blandar man allt. Det blir ungefär som en risotto.

Supergott!

• Sommarlöv

Grovt knäckebröd med avokado, stekt ägg och skinka. En kompis gjorde alltid den här mackan när vi var bakfulla som unga studenter. Den borde väl vara GI-ok?

Färska jodgubbar och turkisk youghurt + pumpakärnor.  Jag brukar ge det till min son till frukost ibland, men ska nog äta det själv med!

• Irmeline

Har inga att bjuda på än men tog upp med mannen att vi borde äta GI/LCHF idag, så snat kanske.
    Vill spara tråden i favvo också.

• Some

Grym soppa som vi testade nyligen och alla (inklusive ett-åringen) gillade:

ca 3 portioner
    1 klyfta vitlök
    1 msk rapsolja
    200 g grillad paprika (vi tog Zetas och lät den rinna av ordentligt)
    2 burkar bönor (avrunna och sköljda)
    0,5 - 1l vatten
    300 g chorizo

Skala och haka vitlöken, fräs den i oljan. Häll i den grillade paprikan och låt det bli varmt. Tillsätt vattnet försiktigt. Koka upp. Tillsätt bönorna och mixa med mixerstav. Låt det bli varmt och krydda efter behag. Tillsätt mer vatten om det behövs. Precis innan servering så tillsätt stekt skivad chorizo/vegetarisk korv.

Bönorna gör soppan krämig och sänker gi-värdet men smakar inte så mycket. Vi tog stora vita nönor och kidneybönor.
    Jag kan tänka mig att ha stora vita bönor i andra soppor, då behövs inte grädde och gi-värdet blir bra.

Maken och Lillan åt bröd till men för mig räckte det med soppan. Vill man kan man äta ett grovt bröd med hela frön till.

happy until proven otherwise
  • barreliten

Jag testade den här blomkålspurén för några dagar sedan och den var riktigt god och går att använda istället för potatismos :)

1 st Blomkålshuvud
    0,5-1 dl Grädde
    Salt och peppar efter smak
    1 st Äggula
    1-2 msk Dijonsenap
    0,5 dl oregano (gärna färsk, men torkad funkar också)

Skär blomkålen i mindre buketter. Koka i lätt saltat vatten i 10-15 min.
    Häll av vattnet och lägg blomkålen i en matberedare. Tillsätt grädde och mixa till en fin puré.
    Häll tillbaka purén i kastrullen och koka upp. Tillsätt senap och smaka av med salt och peppar.
    Späd med eventuellt mer grädde om det behövs. Ta av kastrullen från värmen och rör ner äggula och oregano.

• Elinheterjag

Vilken bra tråd jag har gjort den här dragonkycklingen som Anna Skipper lagade i Du är vad du äter den är verkligen god

Antal portioner: 4 Färdigt på: 1 tim Ingredienser

1 t hel kyckling, ekologisk
    3 dl grädde
    3 dl kycklingbuljong
    2 t röda äpplen, små
    2 t lökar, små
    1 t citron
    1-2 t vitlöksklyftor, finhackade
    1-2 msk dragon, torkad
    1 msk timjan, torkad
    1 knippe lätbladig persilja, finhackad
    havssalt
    torkad pepperonchino (spansk peppar)
    Tillbehör
    ångad broccoli, grönsallad, pumpafrön

Gör så här

1. Pressa citronen i och runt om den hela kycklingen.

2. Dela äpple och lök i grova bitar. Fyll kycklingen med lök/äpplet.

3. Strö över dragon, timjan, hackad vitlök och hackad persilja.

4. Salta och peppra runt om.

5. Sätt gjutjärnsgrytan på spisen och klicka ned smöret.

6. Låt smöret bryna och grytan bli het. Lägg ned kycklingen och bryn den ordentligt runt om.

7. Slå över kycklingbuljongen och sätt på locket.

8. Ös och titta till kycklingen då och då och låt puttra på spisen ca 60 minuter.

9. När kycklingen är genomstekt, slå på grädden och låt puttra 5 minuter till.

10. Tag upp kycklingen ur grytan, tranchera och stavmixa såsen slät.

11. Servera med ångad broccoli och en god grönsallad med pumpafrön.

Smaklig måltid!
  • Sophy80

Om man ska försöka sig på fertility diet då. Vegetabiliska proteiner, mycket järn, "röda" mejeriprodukter, no transfetter och så är det ju aldrig fel med vitaminer, omega 3 och antioxidanter.

Vad sägs om nedanstående?

Egentligen är det godast med yoghurtsås - tsatsiki!! -  till kikärtsbiffar, men det försämrar järnupptaget. Ett annat förslag är att äta ihop med tomatsås - t ex falafelsås eller varför inte som när man käkar frikadeller i tomatsås? (tomater innehåller den fina antioxidanten lykopen, dessutom C-vitamin som hjälper järnupptaget)
    Det skulle jag käka med lättkokt broccoli (mer järn) med olivolja,  havssalt och kanske en gnutta oregano.

Kikärtsbiffar och apelsinsallad (4 port)

4 dl kokta kikärter  (järn, vegetabiliska proteiner)
    (1 ägg - fast det försämrar järnupptaget, ersätt med sojamjöl + vatten?)
    1 riven lök
    1 näve nötter  (omega 3, vitaminer o mineraler)
    ev några av följande: riven morot, koriander, basilika, vitlök, lite maizena
    salt o peppar
    stekolja
    panera ev med sesamfrön  (omega 3, vitaminer o mineraler)

1-2 apelsiner   (c-vitamin - hjälper kroppen ta upp järn)
    fänkål eller salladslök
    olivolja     (omega 3)
    chilipeppar (eller svartpeppar) och salt

Mosa kikärter i matberedare, blanda med lök, ägg/sojamjöl, morot/kryddor. Nötterna är goda i småbitar så att det blir lite krisp i kikärtsbiffarna. Jag brukar ta jordnötter, det blir hemskt gott. Annars kan man panera i sesamfrön. Stek som burgare - jag brukar ta ganska mycket fett, min pappa gör dem med mindre fett. Det beror på hur bra konsistens man får till på smeten.

Skala apelsinerna. En del föredrar att ha mycket av det vita med i salladen, andra tar bort det vita helt. Skär i skivor eller lagom stora bitar. Blanda med bitar av fänkål eller väldigt finskuren salladslök (bara det vita på löken). Häll på en ordentlig dos olivolja, salta och sätt fjutt på det hela med chilipeppar.

Apelsinsallad är fantastiskt gott. Vi äter det nästan jämt. Må vara att det är sött, men apelsiner innehåller så mycket fibrer och syra att det mättar mycket i förhållande till energiintaget. Min man tycker om att äta salladen med "scarpetta", alltså att doppa vitt bröd i dressingen av apelsinsaft och olja. Vitt surdegsbröd är tyvärr sjukt gott ihop med apelsinsallad!

För mejeriproduktsintaget: ät någon sked gräddglass senare på kvällen istället eller något mellanmål med naturell yoghurt (ej light!), nötter och jordgubbar/banan.

• Sophy80
    barreliten skrev 2011-05-10 08:24:12 följande:
    Jag testade den här blomkålspurén för några dagar sedan och den var riktigt god och går att använda istället för potatismos :) 
    Blomkålspuré brukade jag också göra ett tag! Jättegott. Fast man ska inte göra det för ofta, då blir det väldigt trist. Jag brukade bara mixa blomkål, lite smör, mjölk o salt. Sen strödde jag över oregano efteråt. Ost blir säkert också gott i, t ex parmesan.
Svar på tråden GI-recept för oss med PCO(s) och barnlängtan