• Geriksson

Herpesvirus kan vara dödligt för spädbarn

Hej ! Jag vill inte skrämmas, bara upplys alla om att Herpes i munnen och i underlivet, eller någon annanstans på koppen kan vara livsfarligt eller orsaka omfattande hjärnskador på spädbarn.

Tycker att det är konstigt att det prats mer om ost och fisk på MVC, när det faktiskt absolut troligtvis är så att det finns flera dödsfall, eller allvarligt skadade av herpes. Ett virus som i princip alla vuxna har (typ 1 eller 2)  

Min historia är att för lite mindre än ett år sedan fick vi våran dotter. Ca två månader gammal började hon rycka i benet. Vi tyckte till en början att det inte var så farligt men endra gången som det hände, beslutade vi oss för att åka till sjukhuset. Väl där upptäcktes också att hon hade några blåsor. Det superduktiga läkaren vi träffade satte direkt in behandling mot herpes, redan innan hon visste att det var det.  Efter några dagar av provtagningar konstaterades att hon har herpes, och vi fick ligga inne och få medicin via dropp 5ggr per dygn i 3 veckor. 10 månader senare funkar allt bra men oron över att det sk komma tillbaka finns där i bakgrunden varje minut ! En oro som jag hoppas att ni aldrig ska få känna !!! Viruset kommer hon troligen att få ha med sig resten av sitt liv ! Hur hon smittats är oklart, och kommer aldrig att kunna fastställas när nästan alla i omgivningen kan ha smittat henne!!!

Alla kan ochså läsa om hur en 8 dagars baby dog i en annan tråd på detta forum.

Det finns lite forskning på området. Detta är klippt från

En närmare studie av 44 Stockholms barn med neonatal herpes och deras mödrar genomfördes under perioden 1972-1991 i Stockholmsregionen.
    infpreg.se

Prognos: Långtidsuppföljning av 36 av dessa barn visar den allvarliga prognosen:
    7 barn dog
    19 hade mer eller mindre svåra skador
    12 var helt friska.
    De flesta dödsfallen inträffade innan man hade tillgång till aciklovir terapi. Även under senare period har några dödsfall inträffat. Den kliniska bilden hos barnet hade då inte känts igen som neonatal herpes.

Av de 44 Stockholmsbarnen var
    11 infekterade med herpes typ 1 och de övriga med herpes typ 2.

Några enstaka barn var smittade från omgivningen.
    I övriga fall var modern smittkälla.

I nära hälften av fallen hade varken mor eller barn blåsor.  

Vad jag vill med detta är att upplysa er om att ni ska vara väldigt försiktig och ta hand om era barn, och be er skriv på för att ni tycker att det finns ett behov att göra något åt detta.

Klicka på länken nedan, ni kan vara anonyma och ändå stödja...
    namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5573   

Tack !

• Svar på tråden Herpesvirus kan vara dödligt för spädbarn
  • Linnean89

Hejsan

Hur har de gått för er dotter?

Vår son är 4 månader och nu är på hemma behnaldnig

Svar på tråden Herpesvirus kan vara dödligt för spädbarn