• supertrouper

Hur formulera 'personlig berättelse' till utredaren?

Vi har precis påbörjat hemutredningen. Vi har varit på informationsträff och jag har varit på intervju hos handläggaren på socialtjänsten. Intervjun gick väldigt bra, jag har mycket lätt för att formulera mig i tal och fick beröm från handläggaren för att jag fokuserade på precis rätt saker och formulerade mig mycket tydligt.

MEN, nu måste maken och jag skriva varsin 'personlig berättelse' och jag har ingen aning om hur jag ska formulera mig eller ens vart jag ska börja.

Kan någon vänlig själ dela med sig av sin text så jag har något att utgå ifrån?

• Svar på tråden Hur formulera 'personlig berättelse' till utredaren?
  • supertrouper

Har fått massor av stolpar, men vet inte hur jag ska börja, eller hur jag ska lägga upp texten.

Är det i ja-form? Ska man skriva i kronoligisk ordning? Hur djupt ska man gå?

• Lufsan

Kronologisk ordning och i jag-form. Skriv allt som är av relevans. Börja och starta i samma ände. 

En dag i sänder.
  • en glad

Levnadsberättelsen behöver inte vara perfekt på något sätt, utredaren har ju ändå ansvar för slutprodukten/utredningen!

• supertrouper

Tack för svar, trots mina stavfel ;)

Jag har nu fått läsa en levnadsbeskrivning som en kompis skrev, mycket lättare att ha något att utgå ifrån, så det blir nog bra :)

• villsågärna38

I jagform och kronologiskt där det går. Förstår att det är lättare när du har haft någon att läsa. Blir också lättare när man tänker att det här är ett sätt att ge en bild till utredaren, det behöver inte vara perfekt, men ska vara ett underlag för honom/henne så att de kan göra ett bra jobb och fokusera på rätt saker när de träffar er. Kram

• Heavy

Jag skulle gärna vilja få några exempel Hur långt skrev ni?

• villsågärna38
    Heavy skrev 2011-05-23 11:26:12 följande:
    Jag skulle gärna vilja få några exempel Hur långt skrev ni?
    Hej!
    Vi skrev 4-5 datorskrivna sidor per person utifrån de rubriker som finns i utredningen. Fick dem som stöd av vår utredare. Har ni inte fått rubrikerna att utgå ifrån? Inboxa isf så kan jag skicka över dem. Kram
Svar på tråden Hur formulera 'personlig berättelse' till utredaren?