• Videli

Vart är det fint att bo i NORRKÖPING?

Vi har planer på att hyra nått i Norrköping under en period då jag ska plugga. Men vart ska man leta och bo?

• Svar på tråden Vart är det fint att bo i NORRKÖPING?
  • ChelseaHotel

Puffar lite, då jag själv är intresserad av att bo i Norrköping som student.

Har du skrivit upp dig på någon sida där man samla bostadspoäng? Några tips på några sådana för just Norrköping, har bara skrivit upp mig på Hyresbostäder.se

• Videli
    ChelseaHotel skrev 2011-05-11 12:35:19 följande:
    Puffar lite, då jag själv är intresserad av att bo i Norrköping som student.

Har du skrivit upp dig på någon sida där man samla bostadspoäng? Några tips på några sådana för just Norrköping, har bara skrivit upp mig på Hyresbostäder.se
    Nej det har jag inte ens tänkt på.
    Har kollat lite på Blocket och där finns det ju en del uthyres.

Men jag skulle gärna vilja veta var i Norrköping det är trevligt att bo.
    Tar med mig hela min familj så jag är lite kräsen, vill gärna bo centralt. Vi är ju fyra stycken så vi behöver ju ha en liten större lägenhet.
    Men ska absolut kolla upp de kommunala hyresbolagen. 
  • Snöbollen

Hej!

Om du vill ha namn på stadsdelar så är Oxelbergen, Söder, Ljura och runtomkring Vasaparken trevliga områden. Albrektsvägen brukar vara bra också. De ligger alla centralt och har gångavstånd till centrum.
    Kneippen är också ett populärt område men nog svårt att få bostad där, och förmodligen inte så billigt heller. Innanför promenaderna, då kan du inte bo mer centralt men kostar skjortan.

Det är helt ok att du inboxar mig och frågar om du undrar nåt, men det är ju mina åsikter du får serverade då :)

• Astarte

Jag gissar att det är Campus du ska plugga på. Då är Nordantill det självklara valet. Området består av hyresrätter och bostadsrätter lite blandat. Det är 5 min till innerstan och bara två kvarter från Norrköpings största och finaste park. Där kan man jogga, spela minigolf, kasta frispeegolf och en massa annat.

Andra områden med lite högre "status" (eller vad man ska säga) är Söder, Oxelbergen och Gamla lasarettsområdet. Alla tre är jättefina. Söder är närmast city, Oxelbergen ligger vid hamnen och utsikten från flera av lägenheterna är enastående. Gamla lasarettsområdet är supermysigt och barnvänligt. Nära stan, men lite längre till natur (fast inte så långt).

Områden som är "mitt emellan" (passar svensson): Ljura, trakten kring idrottsparken, Haga, Kneippen. Här är Kneipen min favorit. En massa gamal villor som står och ser mysiga ut. Ljura och idrottsparken består av hus från miljonprogramet. Ser ut som miljonprogram brukar göra.

De områden som har sämst rykte är Hageby, Navestad och Marielund, tror jag. Jag tycker att Navestad är fint, men det är långt från Campus.

• Astarte

Nu såg jag att du hade barn. Klockaretorpet är populärt, så populärt att det är Europas mest barntäta område. Tyvärr har jag inte hört så jättebra saker om skolan där, det blir mycket problem när det är så många, gissar jag.

• Manchester
    Astarte skrev 2011-05-11 22:37:38 följande:
    Nu såg jag att du hade barn. Klockaretorpet är populärt, så populärt att det är Europas mest barntäta område. Tyvärr har jag inte hört så jättebra saker om skolan där, det blir mycket problem när det är så många, gissar jag.
    Oxelbergen är bra för barnfamiljer. Där finns en bra park och ett "naturområde" i miniformat. Många hus har trevliga innergårdar där barnen kan leka. Förutom lägenhet finns en del villor och parhus, en bra blandning helt enkelt. Tillräckligt nära centrum för att de flesta ska kunna cykla till jobb och studier utan att barnen får långa dagar på dagis/fritids. Har bara hört gott om såväl skola som dagis i det området. Jag har en släkting som bor där med barn och har även träffat en del av hennes vänner i området. Alla verkar trivas kanon.

Kneippen är ett område som verkar mycket trevligt. Har en kompis som har bott där och som trivdes bra, men det var nog minst tio år sedan och jag har ingen aning om hur exempelvis skolorna där är idag.
  • Shanti89

Vad är det som gör att Marielund har dåligt rykte?

// Undrande, som flyttar till just marielund om två veckor. 

Svar på tråden Vart är det fint att bo i NORRKÖPING?