• Flizan30

Vad är en kapitalförsäkring?

Vad är en kapitalförsäkring och hur funkar det? betlar man in pengar varje månad eller betalar du en störe summa pengar pengar direkt?

• Svar på tråden Vad är en kapitalförsäkring?
  • Gladskit

Hur mycket och när du vill betala in avgör du själv. Många använder sin kapitalförsäkring som ett vanligt fondkonto, med den fördelen att du kan flytta pengarna mellan olika fonder utan att vinsten beskattas direkt. Istället betalar du en årlig "skatt" på en viss procent av hela det försäkrade beloppet.
    Gå in på Privata Affärers hemsida, den brukar vara bra. Eller hos någon av internetbankerna Nordnet eller Avanza och läs mer om kapitalförsäkring där!

• Kjell2

Tänk på att en kapitalförsäkring, trots namnet, inte är en försäkring på något sätt. Utan snarare en typ av låda där man sparar traditionellt i fonder med vissa speciella skatteregler.

• Flizan30

Ok men kan det vara ett alternativ till ips? Jag tjänar inte över skiktgränsen och då är inte ips sparande lönt för min del. Sparar i vanliga fonder nu. Så sa ngn att kapital försäkring är bra då? Vad är skillnaden då?

• Kjell2
    Flizan30 skrev 2011-05-05 09:47:36 följande:
    Ok men kan det vara ett alternativ till ips? Jag tjänar inte över skiktgränsen och då är inte ips sparande lönt för min del. Sparar i vanliga fonder nu. Så sa ngn att kapital försäkring är bra då? Vad är skillnaden då?
    Fördelen är i huvudsak skattemässiga. Vid vanligt fondspar betalar du vinstskatt när du säljer dina fonder. Vid sparande i ett kapitaförsäkring betalar du ingen vinstskatt utan en årlig skatt, oavsett vinst/förlust, baserat på hur mycket kapital du har.
  • skorpionen7

Den stora skillnaden ligger i beskattning. 

Vanliga fonder beskattas när de säljs. Antingen för att du vill ha ut dina pengar eller köpa andra fonder. Med en kapitalförsäkring kan du byta bäst du vill utan att utlösa vinstbeskattning, istället betalas en schablonavgift varje år på det totala kapitalet i försäkringen.

• Flizan30

Okej jag tycker det är komplicerat med skatterätt. Men skulle det vara fördelaktigare för mig att ha kapital försäkring istället för vanliga fonder om jag avser att det skall avsättas för pensionsparande?

• Kjell2
    Flizan30 skrev 2011-05-05 10:10:02 följande:
    Okej jag tycker det är komplicerat med skatterätt. Men skulle det vara fördelaktigare för mig att ha kapital försäkring istället för vanliga fonder om jag avser att det skall avsättas för pensionsparande?
    Det kan bara du svara på. Det finns för och nackdelar med båda.
Svar på tråden Vad är en kapitalförsäkring?