• MimmiLina

Varför vill män inte gifta sig?

Har varit tillsammans med min pojkvän i 10 år snart, vi har bott ihop nästan lika länge.

Jag har väntat och väntat på att han ska bli färdig att fria till mig. Vi (jag) har pratat om det många gånger, och det slutar alltid med att vi blir ovänner.

Jag vill att han ska ange anledningen till att han ännu inte vill gifta sig. Men han säger att det inte finns någon anledning. Ehh...? Nähä, så vad väntar vi då på liksom?
    Han påstår att han inte väntar på nån bättre, snyggare, nån med störra bröst osv... Men vad ska man tro? Ska man ta det personligt, tolka det som att man inte duger? Eller överreagerar jag?

10 års förhållande utan några större bråk osv ska väl räcka? Usch, jag blir så ledsen när jag tänker på detta ämne. Känner mig som nåt man har "så länge", innan den rätta dyker upp. Kan nån förstå hur jag menar, eller kanske t o m har det likadant?

Ser gärna även mäns åsikter på detta.

• Svar på tråden Varför vill män inte gifta sig?
  • evilash

du ville ha en mans åsikt, då ska du få det, jag tror inte det finns nåt förhållande som håller för alltid, tråkigt men sant.
    och vad ska en ring på ett finger göra för skillnad i ett förhållande?
    man kan väl vara lycklig utan den.

det är min åsikt o kanske inte många som delar den.....

• JsN
    För mig är det ofattbart att någon kan tänka sig att leva permanent med en annan människa utan att juridiskt reglera det. Det enklaste och tryggaste sättet att göra det är genom äktenskap. Ni har väl åtminstonde skrivit testamente?
    Äktenskap är juridik (sedan kan bröllopet vara romantik)
  • TheBlueRose

TS,, jag var in i ditt krypin å snokade lite

Först å fämst så är du ung än,, 25år. Förmodar att din sambo också är däromkring?.

Han kanske tycker att ni är för unga att gifta er. Varför har du så brottom med det?.

Vill inte han heller ha barn?

Kan det vara det som gör att han inte riktigt vill gifta sig?.. Att du INTE vill ha barn, MEN han kanske vill innerst inne ha barn. Å, det är därför han drar sig för att gifta sig med någon som inte vill ha barn.

• Catta1

Jag undrar oxå, vi har oxå varit tillsammans i 10 år, har två barn, hus, volvo, men inte två ringar. Hans anledning är att vi inte har råd.....Jag vill visserligen gifta mig i kyrkan och ha ett halvstort bröllop, men då får man väl börja spara, eller??

• JsN

*gulp* Catta, hur vågar ni? Eller ni har avtal och testamente?

• ladyhawk

Jovisst finns det killar som vill gifta sig! Sen finns det kvinnor som inte vill gifta sig... vet inte om det finns fler män än kvinnor som inte vill gifta sig..

Har en kompis som vill gifta sig. Hennes fästman vill inte gifta sig, pga att han har massor av tillgångar han vill skydda + att han säger att han inte vet hur länge hon stannar... hmm... lite mysko det där. Rätt motvilligt bär han förlovningsringen också.

En del vill inte gifta sig av princip (kan bero på ett antal olika saker)... en del vågar inte ta steget helt ut... Ja... det kan bero på så många olika saker.

Det är alltså inte säkert att det beror på att han inte vill ha dig.

• Silverdraken

Jag tror att män känner sig friare utan att vara gifta, även om det i praktiken inte är så.

När det var slut mellan mig och min pojkvän så sa jag till honom att jag hade bestämt mig för att jag inte ville ha barn förrän jag är gift, eftersom att det är ett större åtagande att få barn ihop än att gifta sig.

När vi sedan blev tillsammans igen så hade han ändrat åsikt från att aldrig vilja gifta sig till att vilja gifta sig till sommaren! Helt ärligt och uppriktigt, inte för att jag ska vilja ha barn.

Sen kanske män har en föreställning om att bröllopet blir något stelt på rådhuset eller hyckleri i kyrkan, men det behöver inte bli så.

När jag pratade med Erik om att vi kan har ett borgerligt bröllop utomhus på sommaren, med medeltidstema så började han tycka att bröllop ändå inte är en sån dum idé.

• MimmiLina

Nej, alltså egentligen är det kanske fjantigt att det ska betyda så jävla mycket med en ring på fingret... Men likväl, jag tycker ändå att det är värt mycket. Det är liksom ett ställningstagande. Du & jag för evigt. Jag tror på evig kärlek.
    Visst kan man vara lycklig även utan den där ringen, men det känns ändå som att nåt saknas...tycker jag. DEt är romantiskt..onödigt kanske, men romantiskt.

Nej, här är inga testamenten skrivna. Huuu... Känns lite obehagligt att tänka på sånt.

Tack för era åsikter!

• Catta1

JsN: Nej men vi har väl tänkt att skriva testamente. Sambo avtal har vi, men till hans fördel...

Svar på tråden Varför vill män inte gifta sig?