Nagelkunniga! Skadad smärtande nagel sen 5 år - EJ kosmetiskt problem!
För ca 5 år sen skadade jag min långfingernagel då jag fick ett slag rakt framifrån på fingertoppen. Nageln har en spricka som går en bra bit in och jag har fått hålla nageln alldeles för kortklippt för att inte den ska rivas upp helt. Jag blir inte av med problemet utan sprickan följer med även om jag ibland tycker att den "växt ut" och kunnat klippas bort så har nageln snabbt spruckit igen på samma ställe. Det går även som ett svagt streck som fortsättning från sprickan ända ner mot nagelbandet. Dock ser inte nageln missformad ut eller skadad på annat sätt. (Sprickan går alltså helt vinkelrät mot nageln, ej som en nagel som skivar sig)
Vad kan jag göra med detta? Jag är trött på att ha ont av en extremt kortklippt och nerfilad nagel och att ständigt riva upp skadan och fastna i kläder odyl. Är orolig för att en dag riva av halva nageln. Detta är alltså inte alls ett kosmetiskt problem, jag har (normala) kortklippta naglar pga mitt jobb osv.
Skulle man kunna få ngn hjälp i vården? (Känns jättefånigt och ytligt att söka hjälp för en skadad nagel men jag har periodvis väldigt ont, och för mig spelar utseendet ingen roll)
Skulle en nagelteknolog (eller vad heter det?) kunna hjälpa mig att bygga upp en starkare fusknagel ovanpå som skulle kunna skydda tills den riktiga blivit normalt. Eller är den förstörd för alltid?
Oj, så långt det blev...