• Slangbellan

Nagelkunniga! Skadad smärtande nagel sen 5 år - EJ kosmetiskt problem!

För ca 5 år sen skadade jag min långfingernagel då jag fick ett slag rakt framifrån på fingertoppen. Nageln har en spricka som går en bra bit in och jag har fått hålla nageln alldeles för kortklippt för att inte den ska rivas upp helt. Jag blir inte av med problemet utan sprickan följer med även om jag ibland tycker att den "växt ut" och kunnat klippas bort så har nageln snabbt spruckit igen på samma ställe. Det går även som ett svagt streck som fortsättning från sprickan ända ner mot nagelbandet. Dock ser inte nageln missformad ut eller skadad på annat sätt. (Sprickan går alltså helt vinkelrät mot nageln, ej som en nagel som skivar sig)

Vad kan jag göra med detta? Jag är trött på att ha ont av en extremt kortklippt och nerfilad nagel och att ständigt riva upp skadan och fastna i kläder odyl. Är orolig för att en dag riva av halva nageln. Detta är alltså inte alls ett kosmetiskt problem, jag har (normala) kortklippta naglar pga mitt jobb osv. 

Skulle man kunna få ngn hjälp i vården? (Känns jättefånigt och ytligt att söka hjälp för en skadad nagel men jag har periodvis väldigt ont, och för mig spelar utseendet ingen roll) 
    Skulle en nagelteknolog (eller vad heter det?) kunna hjälpa mig att bygga upp en starkare fusknagel ovanpå som skulle kunna skydda tills den riktiga blivit normalt. Eller är den förstörd för alltid?

Oj, så långt det blev... Skäms

• Svar på tråden Nagelkunniga! Skadad smärtande nagel sen 5 år - EJ kosmetiskt problem!
  • k girl

Är inte direkt nagelkunnig, men blev nyfiken och det här hittade jag:

5. DELADE NAGLAR
    Orsak: En nagel som delar sig som en dragkedja på längden när den växer upp har fått en skada vid den känsliga nagelroten där nagelcellerna bildas. Den skadan är permanent.
    Lösning: Du kan skydda nageln genom att låta lägga på konstmaterial om inte nagelbädden är blottad.

• Slangbellan
    k girl skrev 2011-05-04 10:36:29 följande:
    Är inte direkt nagelkunnig, men blev nyfiken och det här hittade jag:

5. DELADE NAGLAR
    Orsak: En nagel som delar sig som en dragkedja på längden när den växer upp har fått en skada vid den känsliga nagelroten där nagelcellerna bildas. Den skadan är permanent.
    Lösning: Du kan skydda nageln genom att låta lägga på konstmaterial om inte nagelbädden är blottad.
    Tack för svaret även om det inte var ett upplyftande sådant. Flört 
    Befarar ju precis som du skrev att detta är permanent och har ingen lust att behöva gå regelbundet och "lägga på ny nagel" så att säga. Kostar ju en del vad jag förstår.
    Undrar om man skulle kunna få hjälp att "operera" bort hela nageln och låta en ny växa ut? Finns det chans att den nya växer ut skadefri? Smärtsamt förstås men blir den nya nagel ok så kanske det är värt det, har ju ont nu ju! Skrikandes
  • Toddes mamma

MEN, vad är detta!!! Jag har exakt likadant på mitt långfinger!! Klämde mig för flera år sen, och sprickan växer med nageln, ibland blir det som ett tunt svart streck precis där sprickan är och det ömmar..

Måste ha nageln kort för om den är för lång och hakar i någonstans, gör det svin-ont!!

Kommer följa tråden med spänning!!

• k girl

Att bara fixa en nagel är nog inte speciellt dyrt. Dock borde du ju kunna få ut ersättning på din olycksfallsförsäkring.

• Slangbellan
    k girl skrev 2011-05-04 10:54:57 följande:
    Att bara fixa en nagel är nog inte speciellt dyrt. Dock borde du ju kunna få ut ersättning på din olycksfallsförsäkring.
    Nä, det är det säkert inte. Men är nu skadan permanent så blir det ju en del pengar och tid man behöver lägga på det om man ska vara smärtfri resten av livet. Vad jag förstår bör man gå varannan månad ungefär. Men det kanske bara är om man vill hålla naglarna i utseendemässigt toppskick... Jaja, vi får väl se vad som händer.
    Bra tips om försäkringen! Glad
  • lokisse
    Slangbellan skrev 2011-05-04 11:20:28 följande:
    Nä, det är det säkert inte. Men är nu skadan permanent så blir det ju en del pengar och tid man behöver lägga på det om man ska vara smärtfri resten av livet. Vad jag förstår bör man gå varannan månad ungefär. Men det kanske bara är om man vill hålla naglarna i utseendemässigt toppskick... Jaja, vi får väl se vad som händer.
    Bra tips om försäkringen! Glad
    men att göra en nagel brukar inte kosta mycke
    Nej det tror jag inte!
  • Evav
    Lite sent inlägg men blev så himla glad när jag blev av med min återkommande spricka på tumnageln. Obs att min spricka kom av sig själv från toppen av nageln och inte från någon skada vid nagelroten men kanske fungerar zink även för er.
    Testade allt möjligt, klippte ner så långt det var möjligt, konstgjorda naglar för att låta nageln växa i fred under? 
    Efter två år så trodde jag att det skulle bli för evigt men så köpte jag zink-tabletter (Wellawate zink beauty) egentligen för hudens skull och simsalabim, efter ett par veckor så upptäckte jag att sprickan var borta. ????
    Tyckte efter ett tag att naglarna blivit lite väl stark så jag slutade äta tabletterna efter någon månad och sprickan har inte kommit tillbaka än (1 år senare).
    Fungerar säkert med andra zink-tillskott också.
    Lycka till för er som kämpar med sprickor!
  • Evav

Hoppla bidde visst lite felstavat - ska stå Wellaware zink beauty.

Svar på tråden Nagelkunniga! Skadad smärtande nagel sen 5 år - EJ kosmetiskt problem!