• Mandel

För- och nackdelar med granitbänkskiva i köket?

Maken blev helt lyrisk när han såg granitskivan hos försäljaren och jag blev mer skeptisk.
    En säljare på ett annat ställe sa att en granitskiva är ju varje husmors dröm.

Jag gillar att vara i köket och laga mat och baka, men förstår ändå inte riktigt vitsen med granitskivan. Maken lagar mat 5 gånger om året...
    Den mycket dyrare än en laminat, men annars då?
    Vad händer om man tappar saker på den? Tappar man saker ofta?

Ni som har, är ni nöjda?
    Ni som  inte har, men vill ha, varför?

Tack för hjälpen!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Svar på tråden För- och nackdelar med granitbänkskiva i köket?
  • Amazina

Vi har en jättelik granitskiva i köket. Tycker det är assnyggt! Tål hur mycket kladd, vatten och varma kastruller som helst. Dock ej kalkborttagningsmedel, så städa mad diskmedel eller fönsterputs! Jag har inte tappat ngt på den (ännu) men min syster har på sin... De tappade en ungsfast form och fick ett jack i kanten. Detsyns dock inte så mycket i o m att det inte är någon färgskillnad.

• Margaux

Sten eller måttbeställd stålbänk är det bästa både ur prestanda och hygiensynpunkt!
    Stenen tål värme, är extremt lätt att hålla rent och tåligt. Kanske bäst att inte tappa gjutjärnspannor och liknande på men det är väl egentligen inte ett problem... inte så ofta det sker!
    Stål utan skarvar är också kanon och billigare än sten.

Laminat blir lätt slitet och kan få färgförändringar, tål inte varma stekpannor, sprickor och repor är ohygieniskt. Ska ni välja efter pris hade jag absolut valt stål!

• Redbit

Vi har granitskivor, är som andra sagt supersnyggt och väldigt tåligt. Det har bara hänt ett par ggr att vi tappat saker på den, i båda fallen var det de sakerna som gick sönder....
    Tänk bara på att granitskivan måste impregneras innan du använder den första gången, för att täppa till de porer som den har! Annars kan fläckar av något färgande sugas in i själva skivan och lämna bestående märken. Impregnering ingår ofta i köpet, åtminstone brukar man kunna få en flaska gratis - men se till att kolla den saken!

Om du nu gillar att baka är skivan en höjdare. Funkar utmärkt som bakbord, ingenting fastnar!

• K med lilla E

Det är ju supersnyggt med granit, men vi valde laminat när vi gjorde vårt kök pga att vi blev informerade om att vill man någon gång byta så är det lättare att byta en laminatskiva än en gjord i sten. Det lystrade jag till eftersom jag känner mig själv och kan vara ganska så ombytlig av mig!

• Mandel
    K med lilla E skrev 2011-05-05 15:55:43 följande:
    Det är ju supersnyggt med granit, men vi valde laminat när vi gjorde vårt kök pga att vi blev informerade om att vill man någon gång byta så är det lättare att byta en laminatskiva än en gjord i sten. Det lystrade jag till eftersom jag känner mig själv och kan vara ganska så ombytlig av mig!
    Det är lite så jag känner det med. Varför köpa ett svindyrt kök och sedan känna att man måste ha det i 25-30år bara för att det var så dyrt. Varför inte köpa ett lite enklare och byta om 15år?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • K med lilla E
    Mandel skrev 2011-05-05 17:30:55 följande:
    Det är lite så jag känner det med. Varför köpa ett svindyrt kök och sedan känna att man måste ha det i 25-30år bara för att det var så dyrt. Varför inte köpa ett lite enklare och byta om 15år?
    Ja jag gick på det och vi har haft vårt kök i drygt två år och jag har redan sett en snyggare bänk och jag vill ha en annan diskho än den som jag valde när vi gjorde köket!
Svar på tråden För- och nackdelar med granitbänkskiva i köket?