• bolbol

Hemma sittande 2 åring

Har en 26 månaders son som är hemma med mig om dagarna. Börjar bli lite nervös att jag inte stimulerar hans utveckling tilläckligt...

Några ideer vad vi kan göra?

• Svar på tråden Hemma sittande 2 åring
  • windfalls

Måla
    Playdo lera
    Lego
    Kurragömma
    Leka med vatten
    "Hjälpa" dej med tillagning av mat, diskning, det brukar min dotter uppskatta väldigt mycket :)
    Finns ju jätte mycket man kan hitta på men just nu är fantasin ganska låg men hoppas något verkade intressant. 

• Amazina

Men gå ut och lek! Allt från att samla/kasta/hoppa över pinnar till att gå till lekplatsen är ju skoj! Det finns alltid något djur att titta på. Man kan lukta på blommor, leta efter myror/maskar/spindlar... Blåsa såpbubblor... Sparka boll. Gå runt med en sulky, köra trehjuling mm mm

• Röllekan

Att få vara hemma med dig i vardagen räcker bra för en tvååring, såtillvida att du är närvarande och uppmuntrar hans egen nyfikenhet och kreativitet. Och att ni även vistas utomhus.

• Mariohn
    Röllekan skrev 2011-05-04 01:27:55 följande:
    Att få vara hemma med dig i vardagen räcker bra för en tvååring, såtillvida att du är närvarande och uppmuntrar hans egen nyfikenhet och kreativitet. Och att ni även vistas utomhus.
    Det där är inte nödvändigtvis sant- Barn tycker om andra barn och om man inte har möjlighet att träffa andra barn inom bekantskapskretsen är det mycket positivt att låta barnet träffa andra barn genom förskola.  
  • Lenora

Min 2-åring älskar att mata djur, speciellt ankorna i floden vid vårt hus. Vi brukar också besöka bondgårdar någongång i månaden och hon älskar det, särskilt när hon får mata höns, grisar, getter och får.

Finns det några barn som hon kan leka med ibland? Min dotter har ett par "kompisar" om man nu kan kalla det det vid den här åldern som hon stormtrivs tillsammans med (och jag gillar att småprata med deras mammor under tiden). 

Annars kan jag bara hålla med om alla bra förslag som de tidigare inläggen har gett. 

• Neapea87

Gå till öppna förskolan och biblioteket. I vår lilla stad anordnas ganska ofta aktiviteter för barn i olika åldersgrupper på biblioteket/kulturhuset. Det kan vara allt från interaktiva teaterföreställningar och sagostunder till olika skapande-workshops med efterföljande utställningar. Det mesta tror jag är gratis.

Gå på museum. Jag bor precis utanför Göteborg och där finns ju Världskulturmuséet och Universeum, som har utställningar för barn (där de kan titta på djur, prova på olika roliga saker etc). Dessa är visserligen ganska dyra, så man går kanske inte dit så ofta. Men det finns även andra muséer som har t.ex. skapande verksamhet för barn. Kolla upp vad som finns där du bor!

Gå till simhallen och till större lekplatser där många barn och föräldrar samlas. Där kan sonen få utlopp för behovet av att leka med andra barn och ni kanske rent av hittar nya vänner att umgås med!

I have enough friends
  • Lenora

Stränder eller badhus, vi har varit och badat ett par gånger i år i havet och min dotter älskar det. det finns ofta andra barn som hon klickar med där också. 

• bolbol

Dumt av mig att jag inte sa att vi bor utomlands.....i ett väldigt varmt land också, så utomhus lek blir bara värre och värre tyvärr

TACK för era förslag!
    lite ungefär vad vi gör =) så gott som det går med en ettrig lillebror pillandes på allt

får testa kurragömma någon dag =)

Svar på tråden Hemma sittande 2 åring