• lindamarias

stödfamilj?

undrar lite hur det funkar med stödfamilj? hur får man en sådan? vad krävs? har det jobbigt nu pga olika omständigheter och skulle behöva få avlastning en kväll i veckan så jag får lite andrum och återhämtningstid.

• Svar på tråden stödfamilj?
  • Annat78

Vänd dig till socialtjänsten i din kommun. Där kan du ansöka om kontaktfamilj. Den insatsen brukar vara typ en helg per månad. Det finns ingen garanti att du får insatsen men du har all rätt att ansöka

• morochmer
    lindamarias skrev 2011-05-03 19:58:52 följande:
    undrar lite hur det funkar med stödfamilj? hur får man en sådan? vad krävs? har det jobbigt nu pga olika omständigheter och skulle behöva få avlastning en kväll i veckan så jag får lite andrum och återhämtningstid.
    Du ansöker hos socialtjänsten. ring så fort som möjligt för dte kan ta lååång tid. Först ska det kollas upp om du kan bli beviljad och sedan ska en passande familj hittas. Ca 1 helg i månaden är det vanliga.

Är du ensamstående?
    hur gammalt är barnet?
    har du ingen vän/släkt som kan hjälpa dig.
  • lindamarias

jag är inte ensamstående, men lever i ett förhållande där mannen inte avlastar mig. jobbar heltid. försöker hinna med allt hemma etc.... barnet är 2,5 år. kanske kunde få en vän att hjälpa till. tyvärr bor mina föräldrar 2 tim bort annars vet jag att de skulle stötta mig.  Ska kolla m soc o se vad som gäller. Det låter ju enklast och istället söka hjälp av en vän. Tack för era råd!

• Hypnos
    lindamarias skrev 2011-05-03 21:38:37 följande:
    jag är inte ensamstående, men lever i ett förhållande där mannen inte avlastar mig. jobbar heltid. försöker hinna med allt hemma etc.... barnet är 2,5 år. kanske kunde få en vän att hjälpa till. tyvärr bor mina föräldrar 2 tim bort annars vet jag att de skulle stötta mig.  Ska kolla m soc o se vad som gäller. Det låter ju enklast och istället söka hjälp av en vän. Tack för era råd!
    Soc kommer inte stå till tjänst med en stödfamilj pga att du "bara" behöver avlastning för att din man inte ställer upp!
    Inte riktigt det som stödfamiljer är till för 1 gång/veckan!
    Kolla på nätet, finns massa företag som har sådana tjänster som just avlstning ca 1 gång/vecka!
    Är inte behover/problematiken större än just bara avlastning för man själv inte orkar med en 2,5 åring alla dagar/vecka, 24/7  och för att man har en lat gubbe så kommer Soc med all säkerhet inte bevilja stödinsatser!
    Och det med all rätt!
    Ska finnas helt andra grunder till stödinsats såsom kontakt familj!
    Går barnet på dagis?
  • lindamarias

det är mer än så men vill inte berätta om det här. jag skulle aldrig ens tänka på stödfamilj om livet inte var som det är för tillfället och har varit under lång tid.

• Lilith Dark

Ring på en gång. För det samtalet räknas som starten för utredningen, och en utredning får inte ta längre än 4 månader innan du får ett beslut. Sen kan de ju komma fram till att något annat än stödfamilj är det ni behöver.

www.lilith.se Sveriges mest menlösa blogg
  • morochmer
    lindamarias skrev 2011-05-03 21:38:37 följande:
    Då tror jag inte ni kommer bli beviljade . Men prova. Varför kan inte dina föräldrar komma till er på helgen ibland och avlasta dig i hemmet?
  • Lilith Dark

Det kan ju vara så också att du behöver hjälp hemmet och på det sättet få avlastning. Men som sagt, ring och se vad deras utredning visar att ni behöver för hjälp.

www.lilith.se Sveriges mest menlösa blogg
  • Hypnos
    lindamarias skrev 2011-05-04 06:40:02 följande:
    det är mer än så men vill inte berätta om det här. jag skulle aldrig ens tänka på stödfamilj om livet inte var som det är för tillfället och har varit under lång tid.
    Men om det är mer än så och du inte vill berätta om det så blir dina frågor helt omöjiga att besvara på rätt sätt! Som du beskriver din situation i Ts så NEJ du kommer antagligen INTE att få stödfamilj beviljad! Och JA det kan du kanske helt klart få om det nu är så att det ligger annat bakom som du inte vill ta upp här eller diskutera här!
    Blir ju lite svårt och rent ut sagt omöjlgt att besvara dina frågor om man inte har bakrunden och historian bakom stödfamiljsbehovet!
  • ami

Maken kanske är sjuk? Ja då kan man absolut både behöva och få stödfamilj. Kontakta din kommun

• Snöviolen
    Hypnos skrev 2011-05-04 04:50:57 följande:
    Soc kommer inte stå till tjänst med en stödfamilj pga att du "bara" behöver avlastning för att din man inte ställer upp!
    Inte riktigt det som stödfamiljer är till för 1 gång/veckan!
    Kolla på nätet, finns massa företag som har sådana tjänster som just avlstning ca 1 gång/vecka!
    Är inte behover/problematiken större än just bara avlastning för man själv inte orkar med en 2,5 åring alla dagar/vecka, 24/7  och för att man har en lat gubbe så kommer Soc med all säkerhet inte bevilja stödinsatser!
    Och det med all rätt!
    Ska finnas helt andra grunder till stödinsats såsom kontakt familj!
    Går barnet på dagis?

Min syster fick beviljat  fast hon fick en gång i månaden.

Svar på tråden stödfamilj?