stödfamilj?
undrar lite hur det funkar med stödfamilj? hur får man en sådan? vad krävs? har det jobbigt nu pga olika omständigheter och skulle behöva få avlastning en kväll i veckan så jag får lite andrum och återhämtningstid.
undrar lite hur det funkar med stödfamilj? hur får man en sådan? vad krävs? har det jobbigt nu pga olika omständigheter och skulle behöva få avlastning en kväll i veckan så jag får lite andrum och återhämtningstid.
Vänd dig till socialtjänsten i din kommun. Där kan du ansöka om kontaktfamilj. Den insatsen brukar vara typ en helg per månad. Det finns ingen garanti att du får insatsen men du har all rätt att ansöka
jag är inte ensamstående, men lever i ett förhållande där mannen inte avlastar mig. jobbar heltid. försöker hinna med allt hemma etc.... barnet är 2,5 år. kanske kunde få en vän att hjälpa till. tyvärr bor mina föräldrar 2 tim bort annars vet jag att de skulle stötta mig. Ska kolla m soc o se vad som gäller. Det låter ju enklast och istället söka hjälp av en vän. Tack för era råd!
det är mer än så men vill inte berätta om det här. jag skulle aldrig ens tänka på stödfamilj om livet inte var som det är för tillfället och har varit under lång tid.
Ring på en gång. För det samtalet räknas som starten för utredningen, och en utredning får inte ta längre än 4 månader innan du får ett beslut. Sen kan de ju komma fram till att något annat än stödfamilj är det ni behöver.
Det kan ju vara så också att du behöver hjälp hemmet och på det sättet få avlastning. Men som sagt, ring och se vad deras utredning visar att ni behöver för hjälp.
Maken kanske är sjuk? Ja då kan man absolut både behöva och få stödfamilj. Kontakta din kommun
Min syster fick beviljat fast hon fick en gång i månaden.