• Hejsan21

Ha koll på tonårings dator??

Hej,

Jag funderar på hur mycket koll föräldrar ska ha på sina barns datorer. Hur viktigt är det att veta vad de gör och var de är inne?

Jag är 92:a (bor i Farsta) och håller på med lite sånt här i skolan just nu. Jag tänkte att jag kanske kunde starta en diskussion om ämnet och se vad ni föräldrar tycker och tänker. Jag har inte riktigt koll men tror detta är ett bra ställe att fråga...

Jag vet ju hur jag reagerade, som tonåring när det hände mig. Jag skaffade mig full åtkomst på datorn och skaffade lösen på allt. Sen stängde jag ned hela nätverket för mina föräldrar så att de inte kom åt rautern. Det tog faktiskt ett bra tag innan de ringde en supporttjänst och bad om hjälp. Sedan dess har de inte haft något som har spionerat eller kollat webbhistorik för jag har varit den ända med åtkomst till rauter och windows på datorn.

Men jag antar att inte alla familjer löser det såhär... därför startar jag tråden.

• Svar på tråden Ha koll på tonårings dator??
  • Seroster

Du är 18 nu.
    Tell your parents to got FUCK themselves!

Vad du än tror är sant nu kommer du förmodligen inse är fel.
  • mymy

Jag kollar min 15-årings dator med jämna mellanrum, för hennes skull för jag vet hur lätt det är att svepas med i allt möjligt i den åldern. Det är mitt ansvar som förälder att göra det tycker jag.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mymy skrev 2011-07-18 14:54:48 följande:

Jag kollar min 15-årings dator med jämna mellanrum, för hennes skull för jag vet hur lätt det är att svepas med i allt möjligt i den åldern. Det är mitt ansvar som förälder att göra det tycker jag.

Vet hon om att du gör det?
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • mymy

O dessutom är datorn min så länge hon är omyndig, anser jag. Sen får andra tycka vad de vill. Jag håller koll på mitt barn o det hade inte skadat om fler höll koll på sina barn.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mymy skrev 2011-07-18 17:01:36 följande:
    Ja
    Bra.

Det är när man gör det i smyg som jag börjar fundera på om man riktigt tänkt igenom det hela.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • AnjaK

Jag hade ingen egen dator förrän jag fyllde 19, innan dess fick jag snällt använda gemensam familjedator. Jag vet inte huruvida mina föräldrar "snokade" och höll koll på vad jag pysslade med.

• Waldo

Vi kollar inte vår dotters dator (som är 16 år) vi litar helt på vad hon gör
    Hon har inga problem att visa det hon skriver och diskuterar ofta vad som händer på nätet
    Det bygger på en ömsesidig respekt, inte bara att föräldrarna respekterr barnet

Vår router programerad så att hennes dator är öppen till 24:00

Skulle hon däremot gå in i nätverket eller låsa routern för oss, så hade hon inte haft en egen dator förrens hon var myndig

• Perika
    Seroster skrev 2011-07-03 19:06:59 följande:
    Du är 18 nu.
    Tell your parents to got FUCK themselves!
    Då gissar jag att man flyttat hemifrån och står för notan själv? Annars tycker jag knappast att man kan låta föräldrarna betala för mat och uppehälle ena sekunden och nästa hävda att de ska "FUCK themselves". Är det MIN dator och den står i MITT hus så får du räkna med att jag kan vilja veta vad du sysslar med på nätet. Har vi en öppen dialog och du är ärlig mot mig (se Waldo) så finns ingen anledning för mig att "snoka".
  • Mae

Vet inte hur gammalt detta inlägg är, men svarar ändå.
    Jag har alltid varit liberal och väglett min son i hans datoranvändande (jobbat med det och älskar det mesta rörande datorer/spel/chat/internet) då jag ansett att det är utvecklande och bra på många sätt och vis.
    Dock har jag många gånger blivit utskälld av föräldrar, när jag påtalat deras ansvar och skyldigheter gällande hur deras barn/ungdomar använder nätet.
    Min son har så pass mycket integritet som han gör sig förtjänt av!
    Så länge han bor hemma (oavsett om han skulle betala hyra mm eller inte), så är det jag som sätter gränserna!
    Kan vi diskutera och komma fram till något gemensamt, brukar det lösa sig, men tyvärr är det oftast omöjligt, så då drar jag nätet för honom (gateway/router/nätverkskabel u name it!)!
    Glöm inte att det är föräldern som står för abbonemanget och därmed har ansvaret för vad som skickas/tas emot! Gäller synnerligen när det kommer till sk nätmobbing (statusinfon i messenger t.ex att hon/han är xxx etc)!
    Påtalat detta för son och hans vänner, när de var yngre!
    Sonen är nu 16 fyllda och periodvis hamnar vi i integritetsproblematiken!
    Förtal, droger & andra vidrigheter sätter jag totalstopp för!
    Absolut inte pryd och förbjuder inte porrsidor o.d, däremot bannar jag när han får skit på datorn och i värsta fall på nätverket, via skumma sidor (dessa sidor blockar jag då).
    Konstaterar krasst att alltför många får surfa fritt på nätet, men de skulle aldrig få ta bilen/mc'n och köra på motorvägen i 200 knyck utan att ens ha lärt sig grunderna!
    Frihet under ansvar
    Ursäkta det långa svaret.

• Mae

Ser nu när jag läser igenom detta, att det låter som att jag är väldigt säker i detta, men det är jag inte, ty för var gång jag kollar hans dator/tar bort hans nät, mår jag uselt och känner mig misslyckad för att jag inte har fått honom att förstå sitt eget ansvar och hur man ska bete sig online.

• Åsiktskvinnan

Har aldrig kollat vad mina barn gör på nätet. Däremot har jag pratat med dom om att inte lämna ut uppgifter och ang att träffa någon via nätet etc.

• gnhf

Jag har personligen stenkoll på vad min 14 åriga dotter har för sig på nätet, allt på hennes dator loggas och jag sitter på uppgifter för FB, Mail och annat, utöver det har jag stängt ner webcamen, msn och installerat tjänster som filtrerar nätet så hon inte kan komma åt dom flesta communitysiterna och även inte råkar ramla in på snusksidor.

Skulle hon börja plocka bort webbhistorik och liknande ryker datorn och det vet hon.

Nu är jag fullt medveten om att jag låter som herr Fuhrer men detta gjordes efter en väldig härva när jag hittade konton som hon skaffat på kompisars inrådan på tex bilddagboken och inboxen var full med meddelande från män äldre än mig som kommit med diverse förslag på fritidsaktiviteter, plus en stor mängd lögner och även att uppgifter såsom namn telefonnummer och annat lagts ut, trots att vi har haft lååånga långa samtal om vad man inte berättar om sig på nätet.

Privatliv har man först vid 18 års ålder, eller när man bevisat att man är vuxen nog har jag glatt fått förklarat för avkomman.

• Mairi
    Waldo skrev 2011-07-20 09:19:20 följande:
    Vi kollar inte vår dotters dator (som är 16 år) vi litar helt på vad hon gör
    Hon har inga problem att visa det hon skriver och diskuterar ofta vad som händer på nätet
    Det bygger på en ömsesidig respekt, inte bara att föräldrarna respekterr barnet

Vår router programerad så att hennes dator är öppen till 24:00

Skulle hon däremot gå in i nätverket eller låsa routern för oss, så hade hon inte haft en egen dator förrens hon var myndig

så vad skulle du gjort om hon sparade ihop till en egen dator och giick och köpte innan hon va 18? tagit den iftån henne?
  • lol

Jag raderar webbhistoriken på min dator 1 gång i veckan. Vet ej om mina föräldrar snokar igenom sen eller inte men jag är inne på en del porr hemsidor och har varit det sen jag var 11 alla mina kompisar med. Bättre att kolla på porr än att ha sex på riktigt när man är så ung. Ja jag vet att sex i te går ut på att få orgasm.

Svar på tråden Ha koll på tonårings dator??