• von Hiram

Är AVA Riga lättare att kommunicera med än AVA St Petersburg?

Hej! Min man och jag står i begrepp att göra vår första äggdonation, och har just beslutat oss för att avbryta "samarbetet" med AVA St Petersburg. Vi har inga som helst betänkligheter om att de är medicinskt kompetenta men GUD så svåra att ha att göra med!!! Tar flera dagar innan de svarar på mail, och när svaren kommer är det ofta goddag yxskaft - så att man undrar om de verkligen läst ens journal/föregående mail etc, eller råkat blanda ihop en med en annan patient. Telefonkontakten är inte lättare den. Det tog 8 dagar innan de svarade på intresseanmälan vi skickade in via deras hemsida - och jag borde ha lyssnat på magkänslan som sade mig att detta kunde komma att bli jobbigt. Men men. Det kanske bara beror på att de är överbelastade, men för patienten blir ju resultatet detsamma, man känner sig lite nonchalerad och ganska tjatig - och lessnar. Som tur är hade de dessutom glömt skicka kontrakt och faktura (vilket jag också väntat på, och tjatat om i en månads tid), så vi har inte betalt något, och ger upp dem nu.

Jag kontaktade AVA Riga och hoppas på bättre tur där. Ni som varit där - känns de ordentligt organiserade, och med "koll"? Funkar mailkontakten etcetera?

Undrar Ella

• Svar på tråden Är AVA Riga lättare att kommunicera med än AVA St Petersburg?
  • Pussesnuttan

Hej!

Tråkigt att det blev så illa för er hos AVA Peter.
    Vår erfarenhet är den rakt motsatta - snabba svar, ordning och reda och bra framförhållning.

Hoppas ni får bättre kontakt med AVA i Riga, har man inget förtroende för kliniken ska man välja någon annan.
    Vi valde bort EGV i Riga när vi misstänkte att de lät flera par dela donator utan att berätta det.

• hoppfull13

Pussesnuttan: vad fick er att misstænka att par får dela på en donator?

• Pussesnuttan

Hoppfull13,
    Först blev vi övertalade att välja en donator med samma blodgrupp som min man, inte samma som jag (har förstått senare att man alltid väljer efter vad kvinnan har). Sedan kom jag i kontakt med en tjej här på FL som var på kliniken en timme efter oss. De hade fått exakt samma uppgifter om sin donator som vi, inkl antal ägg, antal befruktade, långtidsodlat, hur många som klarat sig till ET och av över 20 från början blev det ett kvar som vi fick tillbaka.
    Har inget förtroende för dem, tyvärr.

• Nilla Örebro

Angående TS: ni som väljer klinik, satsa på AVA Peter endast om du har massa tålamod (och vem har det efter alla misslyckade försök och hopplösheten som gnager?). Känner igen det där med långa svarstider på mail, och vi kände att vi "störde" när vi frågade saker. Längre vänelista på donatorer på Tampere men lättare att få kontakt med än Petersburg, så vi gör försök där nu.

Svar på tråden Är AVA Riga lättare att kommunicera med än AVA St Petersburg?