Pergotime: läkare kritiseras för slarv
Se länken nedan. Läkare får kritik för att de för lätt skriver ut Pergotime, utan att följa upp med VUL.
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2006/01/31/lakare-kritiseras-for-slarv/
Se länken nedan. Läkare får kritik för att de för lätt skriver ut Pergotime, utan att följa upp med VUL.
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2006/01/31/lakare-kritiseras-for-slarv/
Intressant! Det var bara nån enstaka gång som de gjorde VUL på mig, trots att jag ätit många Pergokurer. Ända upp till trippeldos...
Jo man läser ju om flera i Pergotrådarna här som inte får VUL.
Samma här, åt åtta pergokurer och blev aldrig undersökt med VUL. Ifrågasatte det ett par ggr, men de sa att det var så liten risk att det skulle bli flerbörd och vid överstimulering skulle man ju börja må dåligt. Jag var själv mest nyfiken på att se om äggstockarna överhuvudtaget reagerade då jag var svårstimulerad, men några sånna resurser hade de inte. Fick hjälp från vårt landstings barnlöshetsmottagning. Inte ens då jag var gravid fick jag nåt VUL av landstinget utan fick gå privat för det var inget som behövde kollas tyckte de. Trodde inte det skulle vara fler än en bebis, men det var mest oron för att det verkligen skulle vara nån därinne efter flera års kämpande och längtan.
Jag har gjort VUL de fem gånger jag ätit pergo. Varje gång har jag fått mellan två och fyra jämnstora äggblåsor, alltså helt klart risk för flerbörd.
Jag fick som sagt VUL bara EN gång tror jag. Däremot fick jag lämna östradiolblodprov i varje behandlingsomgång. Där skulle de tydligen se om ÄL skett (vilket det aldrig gjorde...)
MIN doktor svarade mig när jag ville ha VUL: "det behövs inte, det tillför inget"
Jag fick också lämna blodprov efter varje kur, det var ju på det de kunde se att dosen behövde höjas eftersom det oftast var alldeles för lågt för att ÄL skulle ha skett....
På tre doser Pergotime har jag fått: 1 äggblåsa (sonen), 1 äggblåsa (ingen graviditet) och 3 äggblåsor (överstimulerad).
Jag sa att jag oroade mig för att det skulle bli för många äggblåsor eftersom jag dels redan har egen, normal ägglossning och dels fött en pojke extremt mycket för tidigt (med benägenhet att föda för tidigt är jag inte så pigg på tvillingar tyvärr) och de sa att jag skulle få ett vul cykeldag 12. Jag vet ej om det är rutin eller individuellt. Första kuren är det.
Min läkare har gjort VUL på mig varje gång jag är där, plus blodprov. Så det är skönt att min läkare är så ordentlig :)
Min doktor gjorde VUL och det visade sig att jag var överstimulerad redan efter en enkel kur. Inte mådde jag dåligt men 2 stora blåsor hade jag och 4 på storlek 12 och där fanns ju risk för att alla skulle spricka då det var dags för ägglossning. Plus att jag fick megatunn slemmhinna som inte är så bra om ett ägg ska få fästa... så det är skönt att få ha gjort VUL