• Win

Byte av klassföreståndare inför 9an

Hej alla,
    Nu har vi fått besked på att det blir en ny föreståndare i min dotters klass inför 9an.
    Tänkte höra ifall det finns ngn här på familjeliv som har erfarenhet av detta och hur det gick med bedömningar och betygsättningar? Hur kan denna nya person sätta sig in i en klass på så kort tid då man inte har erfarenhet/referens av deras utveckling?
    Det är ju ett viktigt år eftersom man väljer gymnasie på 9ans betyg...tacksam för lite tankar.
    Känner en viss oro för detta...

Tack och ha en bra dag Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 09:17
    Tack för era inlägg, det känns lite bättre! Skönt och veta att det inte är ngt unikt och att det går bra.
    Ha en bra dag :)

• Svar på tråden Byte av klassföreståndare inför 9an
  • honeybunny78

Hej! Jag är själv högstadielärare och jag kan inte se att det skulle vara nåt problem. Vårt underlag för bedömning och betyg är ju dokumentationen kring måluppfyllelsen. Den finns ju kvar att utgå ifrån och när man lämnar en klass lämnar man alltid över all information man har kring eleverna samt denna dokumentation. Dessutom finns det ett helt lärarlag kvar som känner elever sen tidigare och som kan hjälpa till att stötta om det skulle bli problem i övergången. Det här händer på varje skola, i princip varje år så detta är vi vana vid. Tror inte alls att du behöver vara orolig! :)

• Elli47

När jag gick högstadiet hade vi 4 olika klassföreståndare och det var inga problem. I 7:an hade vi en på hösten, en på våren och så hade vi olika i 8:an och 9:an.

• Romantik

I nian har man väl olika lärare i varje ämne som sätter betyg i det ämnet? Och det betyg KF då ska sätta i sitt ämne bör denne kunna sätta sig in i mha tidigare dokumentation och kommunikation med förre KF.

• Romantik

Oj, inser nu att jag hamnat långt bak o att tråden kanske inte är aktuell längre...men ändå :P

• Cicciliona

Precis det hände mig, fast jag var den fd mentorn/läraren i en blivande 9a. Jag fick lämna dem inför år 9. Såklart känner jag deras nya lärare och vi har mycket kontakt kring eleverna och kommer att sitta tillsammans nu för att diskutera.

Svar på tråden Byte av klassföreståndare inför 9an