Novelli skrev 2011-05-31 09:24:18 följande:
Jag är också ganska säker på att det är mannen som styr vad det skall bli. Om ett par får bara killar, men vill ha en tjej, så skulle, rent tekniskt en annan man kunna ge dem en tjej.
Jag tror att vissa män inte besitter några x-spermier, eller tvärtom några y-spermier utan bara en sort alt. har få av en viss sort och fler av en annan. Som alla säkert vet så kan ju vi kvinnor bara få tjejer.
Nej nu är du ute och cyklar litet.
"Som alla säkert vet så kan ju vi kvinnor bara få tjejer". Vi kvinnor får ju pojkar hela tiden.
Det du menar är väl att ägget alltid är x men att spermierna är x eller y (det finns också en massa varianter där en människar inte har bara könskromoserna xy utan t ex xxy - men det är en annan historia). Sedan är det också en myt att det är mannen som "bestämmer" vilket kön barnet ska få. Kvinnans kropp är också involverad, eftersom x-spermier respektive y-spermier beter sig olika beroende på tidpunkten då fertiliseringen ska ske (sekret, ev. orgasm hos kvinnan mm). Så både mannen och kvinnan är aktiva "agenter" i reproduktionsprocessen, om man säger så.
KristenTjej84 skrev 2011-05-08 19:39:05 följande:
Men då vet jag det:) var bara en rolig grej jag ville kolla upp...efter att jag läst artikeln.
Jag antar att det i slutändan är genetiken som styr, dvs om man som man har bara systrar så ökas chanserna att man ska få en dotter med sin flickvän/fästmö/fru/sambo... i alla fall i de flesta fallen verkar det som.
Min pappa hade 4 systrar och var enda sonen och han fick 3 döttrar och sen en son..
känner många fall där genetiken aldrig slått fel, mannens gener styr..
Min pappa har, för övrigt, två bröder och han fick ändå två döttrar.
Min morfar hade dock fyra systrar och fick själv två döttrar (med två olika kvinnor) - så ibland stämmer det.
------------
Jag var 43 år när jag fick min son, mitt första och hittils enda barn.
Dock har jag hört att det blir något fler pojkar bland dem som planerar sina barn via ÄL-test osv. Om man bara har sex vid precis ÄL så ökar visst chansen att det blir en pojke, eftersom y-spermier är snabbare (men mer kortlivade) än x-spermier.