• Poppin

Vilken framåtvänd bilbarnstol?

Funderar på vilken framåtvänd stol som är bäst när det är dags. Det är ett tag kvar då hon fyller 4 först i oktober, men vill börja kolla runt lite. Samt att jag vill se vilka priser som gäller :)
    Och inga påhopp om ålder osv, utan jag vill bara ha tips på stolar.
    Vi kommer ha en Izi Up i ena bilen då vi har abbonnemang hos IF, men i den andra bilen som hon inte åker lika mkt i behöver vi en till. Vad rekommenderar ni?
    Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Vilken framåtvänd bilbarnstol?
  • cicci85

Jag har en Britax KidPlus som jag är jättenöjd med på de flesta plan... Enda nackdelen är att den är ganska trång, passar väl nätta barn men inte så bra till stora killar... Den kostar väl ca 1700 kr har jag för mig.

När det är dags för andra barnet att få bältesstol kommer vi att ha, om det inte utkommit några andra stolar då, Be Safe IziUp i bilen vi åker mest och Britax adventure i andra bilen, den är enkel, lätt, smidig men med bättre huvudskydd än tex aktagraco, perfekt extrastol, den brukar dessutom ofta reas ut för ca 600 kr, halva priset.

• Poppin

ok, ja vi kommer ju åxå ha en Izi Up i ena bilen. Ska kolla upp adventure då :) tack för svaret!

• Miss Lau

Vi har Britax Adventure, Maxi cosi Rodi och Akta rallysport (tror de bytt namn på den kanske?). Bäst sammantaget av de vi har är helt klart Adventure. Rodin tycker jag är trång samt att bältet ofta hakar upp sig. Rallysporten är helt okej men med ett rätt dåligt huvudskydd. Å andra sidan sitter 11-åringen utmärkt i RAllysporten medan de andra är för trånga för honom.

Och precis som med andra stolar så testa i bilen! Tex får bara vår Adventure plats i den ena bilen, de andra är för breda.

• Poppin

tack för svaret!
    Britax kid plus jet då? läst lite om den och den verkar bra.

• myskatt
    Poppin skrev 2011-05-02 16:26:58 följande:
    tack för svaret!
    Britax kid plus jet då? läst lite om den och den verkar bra.
    Samma stol som inlägg ett, Jet är bara färgen.

Vi kommer köpa två Britax Kid Plus den dagen dottern börjar åka framåt. Hon får välja färg själv då.
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Jempa L

Har ni isofix-fästen i bilen så hade jag satsat på en sådan stol. Anledningen är att den inte lägger någon vikt på barnet vid en krock, att den är betydligt stabilare i sidled och att man inte behöver spänna fast den när det inte sitter något barn i stolen. (Man ska egentligen spänna fast bältesstolen så att den inte står löst, men jag undrar hur många som gör det irl.)

Jag har Britax kid-fix och kid-plus. I mångt och mycket "samma" stol, men attans vad vinglig den stolen utan isofix känns när man jämför dem i bilen Förvånad. Men som skrivet ovan, testa i bilen hur den sitter. Om det blir "luft" bakom stolsryggen så kan det i vissa bilar fungera att vända på bilens nackstöd.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
Svar på tråden Vilken framåtvänd bilbarnstol?