• Mysan1

Värdera om huset??

Hej,

För ett år sedan köpte vi vårt hus, nästan direkt bytte vi ut vår oljepanna till bergvärme. Vi har även målat om alla rum och "snygga till" trädgården.

Jag har börjat läsa på lite och förstått att man kan värdera om huset om man gjort något som vi gjorde när vi borrade för bergvärme.
    Vi har idag ett topplån på lite mer än 200 000 kronor och om jag har förstått det rätt så kan vi med en omvärdering av huset kanske säkna det topplånet något?

Någon som har bättre koll på detta än mig? =)

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Värdera om huset??
  • Philippa

Japp, så är det.. kontakta en mäklare för omvärdering (brukar kosta ca 2500 kr) och boka tid hos banken så läggs lånen om.

• Bottis

Ja, värdera om huset. Kan bli en bra förändring på lånen. Vi ska göra detsamma när vi fixat till vårt hus. 

Ring en mäklare. 

• Mysan1

Tack för så snabba svar =)

Vad tror ni det skulle göra på vårt lån?jag menar gör det stor skillnad?

Tycker ni man ska ta samma mäklar som man köpte huset av eller någon annan firma?

Mycke dumma frågor nu

• Bottis
    Mysan1 skrev 2011-05-02 09:28:01 följande:
    Tack för så snabba svar =)

Vad tror ni det skulle göra på vårt lån?jag menar gör det stor skillnad?

Tycker ni man ska ta samma mäklar som man köpte huset av eller någon annan firma?

Mycke dumma frågor nu
    Jag kan tänka att det gör en ganska stor skillnad, oljepanna är svindyrt, bergvärme är ju det många vill ha. Så det borde ju bli en klar förbättring, en vän till mig bytte från direktverkande el till bergvärme och deras topplån försvann, vet inte hur mycket de hade i topplån.
  • Mysan1

Uppdatering:

Jag ringde en mäklare, men förstod inte så mycket, tänkte att ni kanske kan vara bättre på att förklara =)

Vi köpte huset för 1 540 000, vi valde att betala pantbrev osv plus borrning av bergvärme kontant och ta lån på huset, vi har idag lån på 1 525 000:-.
    Han menade på att efter den nya 85% regler så gör det det svårt för oss att få ner våra lån?

Vad vi har gjort: målat om alla rum, röjt ute, nya gångar och rabatter, ny spis och ugn, tagit bort oljepanna och borrat bergvärme.

Vad tror ni?

• Bottis

Tycker det verkar knepigt att inte bergvärme skulle förändra värdet på huset, ring en annan mäklare. Just värmesystem har ju betydelse när man ska sälja huset. Värdet sjunker ju om man har ett dåligt värmesystem, min erfarenhet iaf.

Däremot så tror jag inte trädgårdsarbetet förändrar värdet på huset nämnvärt om inte ni lyckats röja träd som gjort att ni plötsligt fått sjöglimt Likaså att ni köpt ny ugn etc påverkar inte heller värdet nämnvärt, däremot ska ni behålla kvitton på det så och tapetsering så ni kan göra avdrag för det den dagen ni säljer huset så ni minskar vinstskatten.

• bonäslina

vi har värderat om vårat nyligen. vi hade  topp lån men vår bank tyckte inte det va lönt att värdera upp det, vi vände oss till en annan bank för att se efter möjligheterna och vi fick gratis värdering av banken och får reda på idag om vi får lånet och som det ser ut nu så blir allt på botten lån istället. vilket gör att vi minskar våra kostnader med 3400 i månaden=) så det kan helt klart va värt det och det skadar aldrig att kolla på andra banker, det behöver inte alltid va mäklare som gör värdering utan banken kan själva göra det ibland.

• johandra

Det är ju så att det är marknaden som styr värdet. Att ni tycker att det borde gå upp av det ni gjort betyder ju inte att det faktiskt gått upp om ingen vill betala. Har priserna i ert område gått ner eller hållt sig på samma nivå som när ni köpte huset så går det inte att värdera upp.

det har ju hänt lite på marknaden senaste året och priserna har gått ner eller stannat av.

Vi köpte vårt hus 2006 för 1.4 miljoner, lånade allt plus lite till och har värderat om huset 2ggr under dessa år. Idag har vi en värdering på dryga 2milj. Det spelar ingen roll om vi så skulle byta alla fönster, sätta in bergvärme istället för direkt-elen vi har idag samt byta taket. Vår värdering skulle stå kvar på dryga 2milj då det är omkring där som huset häromkring säljs för. 

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • hewa
    Mysan1 skrev 2011-05-02 13:38:57 följande:
    Uppdatering:

Jag ringde en mäklare, men förstod inte så mycket, tänkte att ni kanske kan vara bättre på att förklara =)

Vi köpte huset för 1 540 000, vi valde att betala pantbrev osv plus borrning av bergvärme kontant och ta lån på huset, vi har idag lån på 1 525 000:-.
    Han menade på att efter den nya 85% regler så gör det det svårt för oss att få ner våra lån?

Vad vi har gjort: målat om alla rum, röjt ute, nya gångar och rabatter, ny spis och ugn, tagit bort oljepanna och borrat bergvärme.

Vad tror ni?
    Det krävs rätt stora förändringar för att det ska påverka värdet, att ni snyggat till ocy bytt lite vitvaror påverkar bara marginellt, tyvärr. Bergvärmen borde ju göra lite skillnad men frågan är om det är värt en ny värdering bara för det. Att borra för bergvärme kostar trots allt i inte SÅ mycket i jämförelse med att köpa ett helt hus. Det som gör stor skillnad är om priserna i området gått upp men på bara ett år, särskilt det senaste året, är det väl inte så många ställen där huspriserna rakat i höjden direkt.

Vi gjorde en omvärdering -07 på ett hus vi köpte -01. Dels hade huspriserna i området stigit rejält de åren, vi hade också inrett en övervåning och fått 50-60 kvm extra boyta (inkl. ett extra badrum). Vi hade byggt isolerat dubbelgarage m. förråd och lite andra små grejer. Vårt hus värderades till drygt 1 milj kr mer än vi köpte det för. 
  • MLC

Antar att ni köpte ert hus med tillträde före den 1 oktober 2010 och då kunde ni låna 100% av köpeskillingen med huset som säkerhet förvisso uppdelat med en del bottenlån och en del topplån (det ni nu försöker få göra om till bottenlån)
    Men just den 1 oktober kom en ny regel (initierad av Odell och inte särskilt genomtänkt om ni frågar mig) som gör att man inte får belåna huset till mer än 85% av marknadsvärdet så även om ert hus har stigit i värde med låt säga 200 000 kr och idag då skulle vara värt 1 740 000 så får ni max låna 1 479 000 kr med huset som säkerhet så ni skulle få sämre lån idag vid omvärdering än de ni fick när ni köpte. Ni har ingen vinst att tjäna lånemässigt på att göra en värdering trots att huset stigit i värde.

Svar på tråden Värdera om huset??