• Cincy

Pergo: för många ägg, hur blev det nästa kur.

Tjenare

Ni som tagit Pergotime och fått för många äggblåsor och sexförbud. Hur gjorde ni nästa kur? Fick ni halvera dosen? Eller fortsätta med samma dos? Blev ni "överstimulerade" nästa gång med i så fall?

Sonen kom till på första kuren så detta har jag inte erfarenhet av alls. Första kuren hade jag en blåsa, men blev inte gravid. Andra kuren nu så hade jag en 20 mm och två 15 mm.

Sedan verkar min mens iofs kommit igång. Blev spontant gravid i höstas (första ägglossningen sedan förlossningen), men det slutade i mf. Skulle då vänta i 6 v innan jag började Primolutkur för blödning och sedan ta Pergotime. Men 4 v efter mf så fick jag mens spontant.

Läkaren tyckte vi skulle köra en kur till nu och sedan ha uppehåll och se hur det fungerar naturligt över sommaren då de ändå inte kan ta VUL. Samtidigt är jag inte översugen på att ta en vanlig enkelkur (vilket jag då tar) och bli överstimulerad en månad till här nu.

Mmmmm skall nog ringa och be och få en telelfontid med läkaren.... men vad har ni för erfarenhet?

• Svar på tråden Pergo: för många ägg, hur blev det nästa kur.
  • Hjärtefröjd

Jag brukar då mellan 2 och 4 äggblåsor med pergo varje gång, men har aldrig fått sexförbud. Jag äter enkeldos trots att jag har egen ÄL.

• Cincy
    Hjärtefröjd skrev 2011-05-02 11:04:13 följande:
    Jag brukar då mellan 2 och 4 äggblåsor med pergo varje gång, men har aldrig fått sexförbud. Jag äter enkeldos trots att jag har egen ÄL.
    Vi chansade och hade sex dag 12 (om utifall den större skulle poppa lite innan), men jag har för mig från när jag läste fysiologin att äggblåsorna brukar spricka samtidigt, det är ju hormonellt det med.

Men läkaren rekommenderade inte att vara aktiv om man har fler än 2 blåsor pga risken för flerbörd är större än obefintlig. Och visst jag kan ju förstå med riskerna som blir vid för tidig födsel osv som kommer med flerbörd, med tanke på att vår son föddes 6 v tidigt. Det är ju inget man önskar även om det gick väldigt bra för honom och han mådde bra hela tiden. Knasigt att ni aldrig fått sexförbud.

Hur många kurer har du ätit?

Jag har iallafall bokat in en telefonläkartid till onsdag nästa v så får vi se hur det blir.

Fler erfarenheter?
  • Cincy
    Hjärtefröjd skrev 2011-05-02 11:04:13 följande:
    Har det varit olika många gånger då? 2 en gång, 4 nästa och 2 igen? Eller har du fått fler blåsor ju längre du behandlat?
  • Cincy

Jag har haft :
    1 blåsa (sonen)

1 blåsa
    3 blåsor

Kanske får ta en kur till innan sommaren så får vi se. Tradigt bara om man blir "överstimulerad" igen.
    Vågar nog inte vara "busiga" en gång till. Shit vart lite svitt nu att det skulle bli trillingar när jag fick ett svagt plus, men lingon kom idag så det ville sig väl inte.

Svar på tråden Pergo: för många ägg, hur blev det nästa kur.