• WSalma

Ni som fött barn i Tyskland...

Behöver hjälp av er som fött barn i Tyskland.

Vår barn ska anlända om ca 7 veckor och man funderar ju en del på det administrativa. När jag nyligen informerade mig om vilka papper jag behöver för att anmäla barnet hos Standesamt (barnets pappa är tysk) så stod det bland annat att de behöver min Geburtsurkunde. Det har vi ju liksom inte som svenskar... Jag har beställt ett personbevis och tänkte ta med det till Standesamt och fråga om det räcker. Jag vet att när jag skulle gifta mig var det ett himla stohej (bland annat var jag tvungen att under ed ange min mors flicknamn eftersom det inte stod i pappren...).

Hur har ni gjort? Räckte det med personbevis, pass och äktenskapsintyg? Var ni tvungna att översätta personbeviset eller gick det med ett på engelska?

För att anmäla barnet hos svenska ambassade/honarkonsulatet behöver jag ju pass, make + barn, barnets Geburtsurkunde + allt från Eniwohnermeldeamt + namnanmälan, makens pass/id eller hur? (vi är gifta, jag är född i Sverige)

Andra fällor som man kan trampa i som svensk?

• Svar på tråden Ni som fött barn i Tyskland...
  • Amazina

Jag bor i Schweiz och har en nyfödd så jag har allt ganska färskt i huvudet just nu. INNAN förlossningen var vi tvungna att skicka personbevis på engelska med samtliga möjliga uppgifter på (inkl våra föräldrars namn mm) till sjukhuset. Vi skulle även bifoga passkopior och kopia på uppehållstillståndet. Sjukhuset registrerar sedan det nyfödda barnet. Geburtsurkundet är ett födelsebevis som man får efter födseln. Detta tar man med sig och går till kreisbüron för att registrera barnet. Så snart du har ditt Geburtsurkunde tar du med det inkl alla personbevis, pass och grejer till svenska konsulatet och ansöker om samordningsnummer. Efter ca 4 veckor får du det och kan åka till ambassaden och ansöka om pass. Efter ca 4 veckor har du sedan passet.

Så funkar det här... Men du kanske inte vill ha svenskt pass till barnet!? Det blir ju automatiskt tysk medborgare annars...

• WSalma

Tack för ditt svar!

Vårt barn kommer att få dubbelt medborgarskap. Problemet är inte BARNETS Geburtsurkunde, utan att tyskarna tvunget vill ha MIN. :-/ Dock kanske vi inte ansöker om svenskt pass direkt - vi bor långt från ambassaden och har inte direkt lust att fara omkring med den lilla så tidigt. Ett tyskt pass räcker ju i början.

Uppehållstillstånd har jag ju inte på det sättet eftersom Tyskland är med i EU, men jag ska nog förse mig med ett utdrag ur Melderegister. Det är alltid bra att ha!

• mia567

Här i Österrike fungerade personbevis på engelska bra. Men det var tvugen att ha en stämpel och underskrift (österrikiska myndigheter är tokiga i stämplar).

• WSalma

Tack för infon Mia567!

Borde fa personbeviset vilken dag som helst nu, sa da kan jag forska vidare i saken.

• Protea

Om ni skaffar tyskt pass forst kan jag rekommendera att soka svenskt pass nar ni ar i sverige. Mycket billigare sa, i sverige kostar det bara 400 sek men pa ambassaden ca 1400!

• WSalma

Precis Protea! Det är helt galet. Vi bor i södra Tyskland (BW) och när jag skulle skaffa nytt pass hade jag varit tvungen att aka tva ganger till Berlin. Bara det blir ju mycket dyrare än att kombinera det hela med ett besök hos familjen i Sverige.

• Protea

Jag sokte nytt i Sverige forra sommaren men jag var tvungen att soka pass pa ambassaden har i london...kunde ju inte direkt ta med honom hem utan pass!

• WSalma

Ja, om man bara ska ha svenskt pass har man ju inte sa mycket att välja pa liksom...

• Protea

Precis! Gustaf har bara ratt till svenskt pass sa inte mycket annat att gora! Men nar det ska fornyas sa gor vi det ju givetvis hemma i Sverige!

• tulpaner

bor också i Österrike, och här fungerade (som mia skriver) personbevis (med stämpel och uinderskrift) bra istället för Geburtsurkunde. Finns en massa olika varianter att välja på, bl.a. där även dina föräldrars namn finns med. Jag ringde Skatteverket i Sverige och de var jättehjälpsamma och skickade ett par olika sorter... Lycka till!!

Svar på tråden Ni som fött barn i Tyskland...